افسردگی و مانیای هم زمان

افسردگی و مانیای هم زمان

افسردگی و مانیای هم زمان

این اختلال که گاه آنرا اختلال روانی میکسد مود یا آمیخته می گویند، موقعیتی است که در آن نشانه های افسردگی و مانیا به طور هم زمان مشاهده می شوند. امیل کراپلین، روانپزشک برجسته نخستین کسی بود که در شروع قرن به این اختلال پی برد. او می نویسد : “در بسیاری از مواقع با موقعیتی روبرو هستیم که نشانه های بیماری دقیقا با مانیا یا افسردگی مطابقت ندارند. بلکه در آنِ واحد هم نشانه های افسردگی و هم نشانه های مانیا هر دو هم زمان مشاهده می شوند.

دو مورد متداول از افسردگی و مانیای آمیخته، مانیای دیسفوریک و مانیای توام با شادی است. در مانیای دیسفوریک، بیمار دارای انرژی زیاد، افکار شتاب گرفته و صحبت های تند و تحت فشار است. اما بیمار به جای احساس شادی، تحریک پذیر و هراسان و دلتنگ است. ویژگی افسردگی توام با شادی روحیه افسرده همراه با توهمات جاه طلبانه است. از جمله یکی از بیماران ما خود را پیامبری می دانست که چون نتوانسته با نیروی عظیم پیامبری، روح انسانها را نجات بخشد مورد خشم و غضب قرار گرفته است.

این حالات غیرمتعارف روانپزشکان را در تشخیص دقیق بیماری با دشواری روبرو می سازد. در واقع اختلالات روانی آمیخته را اغلب با اسکیزوفرنی به اشتباه می گیرند. حتی در صورت تشخیص درست، حالات آمیخته در مقایسه با افسردگی خالص یا مانیای مشخص دشوارتر درمان می شود. مسایل متعددی در روابط بیمار و دیگران بروز می کند، زیرا تحریک پذیری شدید اغلب مانع از آن می شود که به روحیه افسرده موجود در پس پرده توجه شود.

از جمله یکی از بیماران ما خود را پیامبری می دانست که چون نتوانسته با نیروی عظیم پیامبری روح انسانها را نجات بخشد، مورد خشم و غضب قرار گرفته است.

ریموند دی پاولو

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *