سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی (پی ام اس) در ساده ترین شکل خود شامل تحریک پذیری، نفخ، درد در ناحیه شکم و در مواقعی نشانه های افسردگی است. اما در بعضی از زن ها، یک افسردگی تمام عیار – روحیه بد، احساس بی ارزش بودن، احساس عجز و درماندگی، بی حالی و مشکل تمرکز – با عادت ماهیانه هماره می شود. سندرم

یش از قاعدگی – افسردگی (پی ام اس دی) خود می تواند به سه شکل درآید :

 

پی ام اس دی سنخ 1 : نظر به اینکه افسردگی درمان نشده اغلب چند ماه دوام می آورد، افسردگی در میان زنانی که در سن زاد و ولد هستند اغلب در دوره قاعدگی دوام می آورد. نشانه های افسردگی اغلب قبل از قاعدگی افزایش می یابد. این بدتر شدن احتمالا ناشی از تغییرات هورمونی در زمان عادت ماهانه و گاه نیز علت آن همزمانی افسردگی و سندرم بیش از قاعدگی است. اما علت اصلی این موقعیت هنوز مشخص نشده است. پی ام اس دی سنخ 1 به احتمال زیاد در میان بیماران افسرده بیشتر مشاهده می شود.

 

پی ام اس دی سنخ 2 : این ناراحتی گاه ناشی از توهم است. مطالعه مفصل روی هر دو جنس مرد و زن نشان می دهد که بعضی از هر دو جنس در هر 28 تا 35 روز یکبار با عود افسردگی مواجه می شوند. وقتی این افسردگی با عادت ماهانه زن هم زمان شود، مدتها، درست در شروع هفته قاعدگی، افسردگی بر شخص حاکم می گردد. اما اگر کسی تاریخ عادات ماهانه و افسردگی های ادواری خود را به مدت کافی روی نموداری رسم کند، به آسانی مشخص می شود که اوج افسردگی و روزهای قاعدگی نه تنها به هم نزدیک نمی شوند، بلکه سرانجام از هم فاصله می گیرند.

 

پی ام اس دی سنخ 3 : در این گروه، اختلال روحی ادواری دقیقا با دوران عادت ماهانه منطبق می شود. این زنها در شروع هدر دوره قاعدگی دچار افسردگی، اضطراب یا مانیا می شوند که گاه با خیال و توهم نیز همراه است. شدت این ناراحتی در روزهای عادت ماهانه زیاد است و با تمام شدن این دوره ناگهان از بین می رود. تشابهی میان تغییرات هورمونی و افسردگی در بالغ شدن، بارداری، زایمان، پایان بارداری، بیماری های مربوط به تیروئید و هورمون درمانی مشاهده می شود. علت این موقعیت هنوز نامشخص است، اما موضوعیست که درباره آن بررسی های مفصلی در جریان است.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *