برقراری جریان تحریك اولیه در ژنراتور

 

تجهیزات جانبی سیستم تحریك

الف ) فلنج انتهایی

فلنج به بدنه اكسایتر در طرف ژنراتور وصل شده است .

این فلنج از دو صفحه صاف آهنی كه بوسیله دو نگهدارنده جوشكاری شده از یك طرف و پیچ شده از طرف دیگر ساخته شده است .

محل بازكردن صفحه در هنگام جدا كردن محور ژنراتور از سیستم تحریك در نظر گرفته شده است . در قطر داخلی فلنج دو عدد سیل آلومینیومی برای آب بندی روتور در نظر گرفته شده است .

ب ) درپوش مسیر هوا

در پشت سیستم تحریك درپوش های تهیه كننده و مشخص كننده مسیر هوا نصب شده است . هوا از زیر پوسته سیستم تحریك وارد می شود .

در پوش توسط آهنهای نگهدارنده به بدنه جوشكاری شده اند و برای آببندی سیستم از لاستیك استفاده شده است .

بررسی نحوه عملكرد سیستم تحریك

با مراجعه به نقشه شماره ( 4ـ4) تك خطی سیستم تحریك در این مبحث از سیستم تحریك بنام بدون ذغال (Brushless) نام برده می شود .

میدان مغناطیسی ژنراتور توسط یكدستگاه مولد هم محور با ژنراتور كه روتور آن القاء شونده است تغذیه می گردد و قطبهای مولد نیز از طریق شبكه تغذیه می گردد .

مطابق نقشة تك خطی سیستم ، ترانسفور ماتور سیستم تحریك (PPT) كه ولتاژ سیم پیچهای اولیه آن به خروجی ژنراتور متصل است در ثانویه به پل تریستورهای (THo – TH 3) وصل می گردد . پل تریستورهای (THo – TH 3) ولتاژ سه فاز اولیه را تبدیل به ولتاژ مستقیم قابل كنترل در خروجی

می نماید . ولتاژ خروجی از تریستورها به قطبهای سیستم مولد هم محور با ژنراتور (G2) وصل می گردد و در روتور ژنراتور (G2) ولتاژ متناوب ایجاد شده توسط دیودهای گردان یكسو شده و سپس به میدان تحریك ژنراتور اصلی (G1) وصل می گردد . كلید اصلی سیستم تحریك 41E می باشد . وظیفه كنترل جریان سیستم تحریك كه از طریق تریستورهای (THo–TH3)  تأمین می شود با سیستم كنترل اتوماتیك ولتاژ می باشد كه اصطلاحاً به آن(A.V.R , Automatic voltage reglator )  می گویند .

 

جهت برقراری جریان تحریك اولیه در ژنراتور

 

جهت برقراری جریان تحریك اولیه در هنگام برقدار كردن ژنراتور راه اندازی واحد از منبع تغذیه باطری 125 ولت كلید 41F استفاده می شود .

همچنین زمانی كه بخاطر افت ولتاژ شدید ژنراتور نیاز به جریان تحریك بیش از حد می باشد از طریق منبع تغذیه باطری و كلید Boosting و تریستورهای THB این جریان تأمین می شود .

سیستم كنترل ولتاژ A.V.R دارای سه كانال مجزای از یكدیگر می باشد .

الف ـ كانال كنترل در شرایط عادی

ب   ـ كانال كنترل یدكی و آماده

ج   ـ كانال كنترل دستی

سیستم كنترل مجهز به بخش تعقیب كننده (Follow up) برای تغییر وضعیت كانال بدون تغییرات شرایط سیستم تحریك می باشد .

وظیفه سیستم كنترل ولتاژ به شرح زیر است :

الف ) محدودیت دائمی جریان تا ده درصد بیشتر از جریان نامی

ب ) تأمین جریان تحریك بیش از حد در زمان افت ولتاژ ناگهانی ژنراتور

ج) محدودیت جریان تحریك برای جریان زیر تحریك

د) محدودیت برای تعادل نسبت ولتاژ به فركانس

هـ) جبران افت ولتاژ ژنراتور

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *