سایر عوامل خودکشی

در مقایسه معلوم شده است که برخی از گروه ها بیش از سایر اقشار جامعه در خطر انتحار هستند. مردها سه، تا چهار برابر بیش از زنها خودکشی می کنند، هرچند اقدام به خودکشی در زنها، سه، تا چهار برابر بیش از مردهاست. اشخاص مسن در مقایسه با بقیه جمعیت سه برابر بیشتر خودکشی می کنند. اشخاصی که تنها زندگی می کنند، کسانی که در گذشته اقدام به خودکشی کرده اند و اشخاصی که به ارزیابی متخصصین امور روانی تن نمی دهند بیش از بقیه دست به خودکشی می زنند. در جامعه آمریکا، سفید پوست ها، در مقایسه بیس از سیاه پوستان انتحار می کنند.

 

معتادین به الکل و نیز اشخاصی که مواد مخدر استعمال می کنند در زمره اشخاصی هستند که احتمال خودکشی در آنها بیشتر است. به استناد بررسی اخیری که صورت گرفته، افزایش قابل ملاحظه خودکشی در اشخاص زیر 30 سال احتمالا با افزایش استعمال مواد مخدر در ارتباط است.

 

اما اگر سایر افراد خانواده اقدام به خودکشی کرده باشند چه می توان گفت؟ آیا شخصی که برادر و مادرش انتحار کرده اند به احتمال بیشتری اقدام به انتحار می کند؟ آیا ممکن است به لحاظ ژنتیک گرایشی به خودکشی در اشخاص وجود داشته باشد؟ بررسی در جامعه آمیش پنسیلوانیا از این احتمال حمایت می کند.

 

آمیش ها مردمانی بسیار مذهبی هستند که افراد آن با هم زندگی و کار و ازدواج می کنند. زندگی آمیش ها موانع متعددی بر سراه خودکشی ایجاد کرده است. مصرف الکل و مواد مخدر بسیار کم است، بیکاری در این گروه تقریبا وجود ندارد. نظام حمایت اجتماعی بسیار قوی است و شرایط زندگی خانوادگی از گونه ای است که افراد خانواده به ندرست فرصتی را در تنهایی می گذرانند. اقدام به خودکشی منع قانونی دارد و یکی از گناهان کبیره به حساب می آید. از سال 1880 تا 1980 تنها 20 مورد خودکشی در این جماعت گزارش شده است. با آنکه بسیاری از خانواده های این جماعت در این مدت با اختلالات عاطفی روبرو بوده اند، از جمع 26 اقدام به خودکشی، 15 مورد در دو خانواده اتفاق افتاده است.

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *