ارگ بادی

ارگ بادی

 

آکوستیک یعنی غیر الکتریک. پس کیبوردهای آکوستیک برای نوازندگان فقیر خیلی خوب اند چون حتی اگر نتوانند قبض برق را پرداخت کنند، باز هم می توانند ساز بزنند.

تفاوت اصلی میان انواع مختلف کیبوردهای آکوستیک در مکانیزم تولید صدای موسیقایی است. مطالبی که در ادامه می آیند، درباره ی حرکت چکش و مختص پیانوی آکوستیک است و همچنین شیوه ی زخمه زدن بر سیمها در هارپسیکورد و لوله هایی که در ارگ صدا تولید می کنند. این سری آموزش ها نواختن هارپسیکورد یا ارگ کلیسا را به شما یاد نمی دهد، ولی دانستن این مطالب به هر حال جالب است.

 

همان طور که در آموزش های پیشین گفتیم، آکوستیک یعنی غیر الکتریک و به معنی آن سازی که سیم دارد نیست. بنابراین باید به این نکته اشاره کنم که ارگ بادی، یک ساز کلاویه دار آکوستیک است. با این حال به جای سیم، لوله های صوتی دارد.

خیلی بعید است که یکی از همسایه های شما در خانه اش ارگ بادی داشته باشد. مگر اینکه همسایه تان در یک کلیسا زندگی کند. ارگ بادی معمولا در کلیساها، دانشگاها و برخی سالن های کنسرت وجود دارد.

ارگ بادی بزرگترین و پیچیده ترین ساز آکوستیک جهان است. سازی غول پیکر با تعداد زیادی لوله در اندازه های مختلف که هر لوله صدای منحصر به فردی دارد.

صدا از طریق دمیده شدن هوا در لوله هایی با اندازه های مختلف تولید می شود. هر چه لوله بزرگ تر باشد، صدا پایین تر یا بم تر است. از آنجایی که نوازنده ی ارگ صد نفر دستیار قوی هیکل ندارد که مدام داخل این لوله ها فوت کنند، یک کیسه هوا زیر ارگ وجود دارد که از دید شنوندگان و دسترس کودکان پنهان است و هوا را داخل لوله ها می کند.

اغلب ارگ های بادی دو صفحه کلاویه دارند. هر کلاویه می تواند 1 تا 100 لوله را به صدا درآورد. این که هر کلاویه کدام لوله را به صدا در می آورد، با دسته های کوچکی که نزدیک کلاویه هاست کنترل می شود.

اگر فرصتی برایتان پیش آمد، دست هایتان را روی یک ارگ بادی بگذارید و ببینید هر کلاویه ای که به صدا در آورید، صدایی شگفت انگیز و در عین حال خوفناک تولید می کند. (البته نه به ترسناکی وقتی که نوازنده ی ارگ این صدا را بشنود و داد بزند: “چه کسی به ارگ من دست زد؟ خودت را نشان بده!” )

 

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 4 = سی شش

امتیاز دهید:
به این صفحه

به این سایت