اموزش دراب نوازی در کمانچه

نظر کاربر اول :

همانطور كه مي دانيد بعضي از كلمات داراي تشديد هستند ،يعني روي حرف خاصي از كلمه تاكيدي ويژه صورت مي گيرد. اين تاكيد و حالت خاص شنيداري در ساز تار و سه تا ر وکمانچه وبرخي ساز هاي زهي ديگر نيز وجود دارد كه به وسيله مضراب دراب صورت مي پذيرد كه داراي صدا و حالتي متمايز با مضراب (ارشه) عادي ساز است و در واقع اين تاكيد را ايجاد مي كند.
يكي از مضراب هاي متداول و پر كاربرد در سازهاي زهي به ویژه در کمانچه ،دراب است. دراب در واقع مضرابي است متشكل از سه مضراب راست،چپ،راست (878) پر سرعت ويكنواخت که كاملا به هم چسبيده اند و بيشترين تاکيد روي مضراب راست (8) آخر است.

سرعت اجراي اين سه مضراب معمولا به قدري است كه شنونده يك صدا مي شنود؛ اما با تاكيد. نه سه صدا. و علت آن هم سريع نواختن آن است. در واقع زمان لازم براي اجراي مضراب دراب همان زمان اجراي يك مضراب راست (8) است.

(برای تمرین سه نت دولا چنگ را روی سیم لا به صورت راست چپ راست بنوازید)

در نواختن دراب ها معمولا ارشه اول راست وارشه دوم چپ وارشه سوم راست است. (حالت بر عکس چپ راست چپ)

اگر قبل از اجرای دراب ارشه شما ارشه راست باشد باز هم باید با ارشه راست دراب را اجرا نموده (ویژه دراب راست)
قابل توجه دوستان برای نواختن دراب حتما باید خیلی تند وسریع یک نت رو سه بار پشت سر هم بزنیم وارشه هامون خیلی خیلی کوتاه باشه اگه از ارشه های طولانی استفاده کنیم حرکت دراب شکل نمیگیره.
این حرکت ارشه طوری هست که به هیچ عنوان بیننده متوجه نمیشه که حرکت ارشه شما تغییر میکنه. تو این حالت صدای خاصی(مثل تکیه زدن) بگوش میرسه
دراب هم مثل تکیه ها تو میزان به حساب نمیاد.

 

دراب نوازی هم به صورت راست امکان پذیر هست وهم چپ.
اساتید مطرح در عین نواختن دراب از اکوردگیری و حرکات مقطع ارشه استفاده میکنند که همین موضوع باعث جذاب شدن قطعه میشه . در بخش بعد نت های مربوط به دراب ونحوه اجرا رو هم میزارم.

نکات ویژه دراب نوازی در کمانچه

1) در کمانچه همانند ویلن هم دراب راست اجرا میشه هم دراب چپ.
دراب چپ با ارشه چپ شروع میشه ارشه دوم راست وارشه سوم چپ

2) در ساز کمانچه اصل اجرای دراب چپ هستش
یعنی اگه ارشه قبل از دراب چپ باشه باز هم باید با ارشه چپ شروع کنیم به همون طریقی که گفته شد.

3) اجرا هاتون باید اکسان داشته باشه مخصوصه ارشه سوم
(از نرم زدم وملایم زدن تو کمونچه برای اجرای دراب به ویژه برای ارشه سوم خودداری کنید)

4) دراب نوازی اساتید رو خیلی گوش بدید.

5) زدن دراب راست به مراتب سخت تر از دراب چپ هستش و تاکیدی که اقای اذر سینا بر اجرای دراب چپ دارند بر این اساس هست. سعی کنید با نوک ارشه از سمت چپ بنوازید(7)

6) دراب چپ خوش صدا تر و قشنگ تر اجرا میشه(توانایی نوازنده هم شرطه)

7) دراب نوازی اعم از راست یا چپ تو کمانچه بهتر از ویلن شکل خودش رو میگیره یا بهتر بگم دراب نوازی تو ویلن به دلیل حالت و وضعیت ساز وارشه سخت تر اجرا میشه.

(در اینده نزدیک براتون تمرینات ونت های دراب نوازی رو میزارم)

 

 

انتقاد کاربر دوم به کاربر اول :

دراب «معمول»، اگه مجبور نباشیم که کار دیگه‌ای بکنیم، با نوک آرشه زده می‌شه و درنتیجه، روی کمانچه با آرشه‌ای شروع می‌شه که (متأسفانه، احتمالاً به تقلید از ویولن) به‌ش می‌گن «چپ»؛ نه «راست». تأکیدش رو می‌شه توی ردیفی که آقای آذرسینا نوشته‌ن دید، که مشخصاً یادآوری می‌کنن که دراب همیشه با آرشهٔ چپ زده می‌شه.

غیر از این، بقیهٔ ماجرا همین‌ه، و فقط باید به اون «تند و سریع»،‌ یه «نرم» هم اضافه بشه. به‌علاوه، «دراب» مشخصاً یعنی اون ترکیب آرشه که همه‌شون روی یک [گروه] نت ثابت صدا می‌دن، و اگه صداها ثابت نباشن، دیگه «دراب» نیست.

 

 

برای دیدن ادامه گفتگوها می توانید به منبع اصلی تالار گفتگوی آن بروید.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *