مصاحبه با مهران سراجیان

مصاحبه با “مهران سراجیانو اما چهارمین پست ویژه بمناسبت یک سالگی کلوپ هواداران محسن یگانه :

مصاحبه اختصاصی و فوق العاده جذاب و خواندنی کلوپ هواداران محسن یگانه با استاد “مهران سراجیان” نوازنده فلوت ارکستر محسن یگانه

مهران سراجیان : آلبوم “حباب” آلبوم فوق العاده خوبی شده و بنده در این آلبوم ساز زدم.

مهران سراجیان در این مصاحبه از آلبوم حباب ، محسن یگانه ، کنسرت ها ، نوازنده جدید گروه و … میگوید.

پیشنهاد میکنم این مصاحبه مفصل و خواندنی را از دست ندهید.

سوالات این مصاحبه از شما بازدیدکنندگان عزیز بود و همانطور که قول داده بودیم این گفت و گو رو انجام دادیم.

 

 

مسعود دواچی : هم اکنون میتوانید گفت و گوی جذاب و فوق العادهکلوپ هواداران محسن یگانه با “مهران سراجیان” یکی از بهترین نوازنده های گروه محسن یگانه و یکی از بهترین نوازنده های ایران بخوانید :

آلبوم “حباب” آلبوم فوق العاده خوبی شده و بنده در این آلبوم ساز زدم.

در ابتدای مصاحبه لطفا یه بیوگرافی مختصر از خودتون بگین *

بنده متولد سوم اردیبهشت ۱۳۴۹ هستم و در تهران بدنیا اومدم . در ۲۴ سالگی ازدواج کردم و یک دختر ۱۶ ساله دارم . فارغ التحصیل رشته ی موسیقی هستم و ساز تخصصی بنده فلوت هست و کلاس های هارمونیک رو پیش استاد زنده یاد “بابک بیات” فراگرفتم. استاد بزرگوارم آقای “محمدعلی لقا” هم کمک های زیادی به بنده در یادگیری ساز فلوت کردند . زمانی که موسیقی پاپ آزاد شد شروع کارم با آقای “محمد اصفهانی” بود که چندسالی کار کردیم و بعد از اون هم طی یک اتفاق جالب بنده با زنده یاد “ناصرعبداللهی” آشنا شدم . بنده رهبر ارکستر “ناصر عبداللهی” شدم و مدتی رو با ناصر کار کردیم که خوب بعد از چند مدت متاسفانه “ناصر عبداللهی” از دنیا رفت .

* فعالیت شما از چه سالی با محسن یگانه شروع شد ؟

فعالیت من با محسن یگانه برمیگرده به ارکستر خودمون ، ما حدودا ۴ سال هست اگه اشتباه نکنم داریم با محسن یگانه کار میکنیم . ما با همون ارکستر خودمون که داریم کارمیکنیم به رهبری “علی ثابت” و سابقش برمیگرده به ۶و۷ سال پیش ، این ارکستر قبل از اینکه با محسن یگانه کار کنه با خواننده های زیادی کار کرده ، شکل اصلی این ارکستر همین نوازنده های کنونی هستنن و میتونم بگم قدیمی ترین اون خود من هستم ، حسن فراهانی ، سعید برادران و علی ثابت ، من خودم یک سال بعد وارد این ارکستر شدم و با این ارکستر کار کردم . اون زمان با خواننده های زیادی کار کردیم تا رسیدیم به “احسان خواجه امیری” و تنها با ایشون کار میکردیم و بعد از یک مدت همکاری با “احسان خواجه امیری” تموم شد و بعد از این قسمت شد که محسن یگانه علی ثابت رو دید و خیلی راحت ارتباط برقرار کردیم و اینکه ما از قبل هم محسن یگانه رو میشناختیم چون یک اجرا قبلا با محسن یگانه داشتیم منتها الان حضور ذهن ندارم که کدوم شهرستان بود و خلاصه ما همکاریمون رو با محسن یگانه شروع کردیم و الان هم خیلی راضی هستیم و به امید خدا که این همکاری ادامه داشته باشد.

* در بین خواننده های ایرانی محسن یگانه رو چجوری ارزیابی میکنیدو به محسن چه رتبه ای میدین؟

من بهترین رتبه رو الان در حال حاضر به محسن یگانه میدم ،نکته ای رو که باید بگم اینه که محسن یگانه تنها یک خواننده نیست جدای ازاینکه خواننده هست آهنگسازخوب ، تنظیم کننده ی خوب و شاعر خوبی هست و من واقعا کمتر کسی رو در این سن و سال دیدم که اینقدر قریحه ی هنری بالایی داشته باشد ، خدا بهش داده و خودش هم ماشا الله داره قشنگ ازش استفاده میکنه ، من بهترین رتبه رو به محسن یگانه میدم بخاطر اینکه واقعا وقتی خودم ملودی هاش روی گوش میکنم هرکدومش نسبت به یه ملودی دیگه نمیتونم حق انتخاب بهش بدم ، تمام کارهاش زیباست ، تمامی ترانه هاش قشنگه و تنظیم هاش هم همینطور ، این ها رو واقعا میگم اینجوریه که بنظرم نمیشه نمره ای به محسن یگانه داد بهترین نمره ای میشه داد نمره ای هست که فکر میکنم همه ی ما و مردم داریم به محسن یگانه میدیم و نیازی به نمره دادن بنده نیست.

* لطفا از خصوصیات محسن یگانه برامون بگین .

خونگرم ، مهربون ، با بچه های ارکستر خیلی خوبه ، محسن خصوصیات خیلی خوبه داره وبستگی داره که من بخوام کدومش رو توضیح بدم ولیکن ماجرایی که میدونید بعضی از خواننده ها متاسفانه وقتی به جایی میرسند خودشون رو گم میکنند و یک سری افکار خاصی دارند و از بالا نگاه میکنند ولی محسن از جمله خوانندگانی هست که من خودم به شخصه میتونم بگم که جایگاه خودش رو که جایگاه خیلی خوبی هم هست در موسیقی پاپ ولیکن اون ارتباط و صمیمیت خودش رو با مردم همیشه حفظ کره ، این مهمترین خصوصیت شخصیتی محسن یگانه هست که میتونم بگم یکی در محسن یگانه من این اتفاق رو دیدم و یه خواننده ی دیگه هم که خودم باهاش کارکردم و رهبر ارکسترش بودم زنده یاد “ناصر عبداللهی” بود که ایشون هم به همین شکل بود . واقعا میتونم بگم با خیلی از خواننده ها که من کار کردم میتونم بگم محسن بارزترین خصوصیتش خونگرم بودن و افتاده بودنش هست چه در ظاهر و چه در باطن .

* غیر  از محسن یگانه با چه خواننده هایی کار کردین ؟

ناصر عبداللهی – محمد اصفهانی – فرمان فتحعلیان – حامی – احسان خواجه امیری – مجتبی کبیری – شهرام عیوضی – تفرشی و … خوب اینها تعداد از کسانی بودند که بنده باهاشون کار کردم . ولی خوب تو این همه بعد از “ناصر عبداللهی” به “محسن یگانه” اعتقاد داشتم و خواهم داشت .

* جناب سراجیان شما هم با “ناصر عبداللهی” کار کردین و هم “محسن یگانه” بنظرتون توانایی های کدوم بهتره ؟

ببینید نمیشه در مورد توانایی های این دو نفر صحبت کنم ، توانایی های ناصر عبداللهی یک توانایی های خاصی هست و محسن یگانه هم توانایی های خاص دیگه ، شما باید ببینید که این دو سبک هاشون با هم فرق داره و در سبک هایی که این دو خوانندگی میکنند هردو در حد احسنت و بسیار بالایی در بحث خوانندگی و تکنیک های خوانندگی دارند ، ضعفی در هیچ کدوم نمیبینم که بخوام این دو رو نسبت به هم متمایز کنم . محسن یگانه در جایگاه خودش بینظیره و ناصرعبداللهی هم در جایگاه خودش بینظیر بود و ناصر عبداللهی وقتی روی استیج بود راحت میتونست کارهاش رو اجرا کنه و محسن یگانه هم به همین شکل هست ، بنابراین نمیتونم فرقی بین این دو بزارم ، بهترین جمله ای که میتونم بگم اینه که هردو بینظیرن هرکدوم در سبک خودشون.

* یک خاطره از خودتون با محسن یگانه و گروه بگین .

خاطرات با محسن یگانه و گروه اینقده زیاد هست که من نمیتونم یک کدومش رو بگم ولی مثلا یک خاطره ای رو اگه بخوام بگم که احتمال میدم عکس هاش رو هم تو اینترنت دیده باشید واسه بندرعباس هست اونجا اجرا داشتیم چون محسن به غیر از اینکه باهاش ارتباط خیلی صمیمی داریم خیلی Active هم هست ، موقعی که داشتیم ساند چک میکردیم ما ناخودآگاه دور پرکاشن جمع شدیم و هرکدوممون به نوعی شدیم ارکستر کوبه ای ، از آقای فراهانی بگیرید تا خود محسن و علی ثابت ، هرکدوممون هم یکی از اون آلت ها رو میزدیم ، یه چیز خیلی جالبی بود که هم برامون کلی خاطره شد و هم کلی خندیدیم ، خاطرات کلا خیلی زیاد داریم.

* میگن محسن یگانه ، مهران سراجیان رو خیلی دوست داره میشه یه توضیحی بدین ؟

ببینید این موضوع چیز عجیبی نیست خیلی سادست ارتباط های جالبی بین آدما برقرار میشه یکی از عواملش هم میتونه دوست داشتن واقعی من باشه که محسن یگانه رو از صمیم قلبم دوست دارم و محسن هم به همین شکل ، یکی دیگه از عواملش هم اینه که هردو اردیبهشتی هستیم این باز چیز دیگه ای میتونه باشه در کل ماجرای خاصی نیست این یک ارتباط قلبی دوطرفه هست.

 

* کدوم قطعات محسن یگانه رو دوست دارین ؟

همه ی آهنگ های محسن یگانه قشنگه ، ولی من رگ خواب ، آسمان همیشه ابری نیست ، بمون ، دوراهی و سکوت رو خیلی دوست دارم این ها ملودی هایی هست که من واقعا باهاشون ارتباط برقرار کردم ، شخصا ملودی های آروم رو میپسندم حالا به غیر از اینکه میگن مهران سراجیان آدم شوخ طبعیه فوق العاده آدم احساسی و عاطفی هم هستم یعنی اون بُعد من رو خیلی ها نمیبینن ، حتی من وقتی میخوام آهنگسازی کنم بیشتر کارای آروم و ملایم رو ترجیح میدم تا یک مقدار کارهای شلوغ رو .

* یکی از کاربران سایت از شما سوال کردن که میگن محسن یگانه خودش رو میگیره میشه یه توضیحی بدین ؟ (البته بنده چون خودم از نزدیک با محسن یگانه برخورد داشتم به هیچ وجه این موضوع رو قبول ندارم)

محسن یگانه اصلا خودش رو نمیگیره ، ببینید بعضی اوقات پیش میاد که یه سری از مردم کم لطفی میکنند مثلا محسن پشت استیج میاد و نیاز به استراحت داره و یهو حدود ۵۰،۶۰ نفر میان و میریزن سر محسن و در نتیجه محسن یگانه فرصتی پیدا نمیکنه که بیاد و با این همه آدم عکس بگیره و بنظر من یک مقدار کم لطفی مردم هست ، این بحث رو من به هیچ عنوان قبول ندارم ، محسن یگانه به هیچ عنوان آدمی نیست که خودش رو بگیره ، اتفاقا هنرمندی هست فوق العاده خونگرم و سربه زیر و افتاده ، من این جمله رو میتونم در مورد محسن یگانه بگم.

* اگر آلبوم “حباب” محسن یگانه رو شنیدین نظرتون رو بگین ؟

بله ، یه تعدادیش رو گوش کردم نمیتونم بگم همش رو ولی واقعا آلبوم فوق العاده موفقی هست و یکی از عواملش هم این هست که این آلبوم به علت اینکه ۱۴ تا تراک داره سعی شده که سلایق همه ی مردم توش رعایت بشه ، با توجه به اون تعداد تراک های بالایی که این آلبوم داره محسن یگانه سعی کرده که بتونه با تراک هایی که تو این آلبوم هست نظر مخاطب رو بطور کامل جلب کنه و میتونم بگم هرکسی تو هر سنی میتونه با این آلبوم به خوبی ارتباط برقرار کنه .

* آیا شما هم در آلبوم “حباب” ساز زدین ؟

بله تو یکی از تراک های آلبوم حباب بنده ساز زدم که اسم این تراک رو نمیدونم و بنده افتخار داشتم که توی یکی از تراک های آلبوم حباب فلوت بزنم . این قطعه یک کار “اسلو” هست و البته خیلی غمگین هم نیست ، کار خیلی زیبایی شده و آهنگش برای محسن یگانه هست و تنظیمش هم دوست خوبم “علی ثابت”

* از نوع ارتباط و رفتار محسن یگانه با گروه یه توضیحی بدین .

ارتباط محسن یگانه با گروه فوق العاده عالیه و بچه ها هم همه محسن رو دوست دارن ، و شکر خدا ما هیچ مورد خاصی در گروه نداریم و باید بگم که تنها خواننده ای که چه بیرون استیج چه روی استیج واقعا یک رو هست یکیشون “محسن یگانه” هست.

* شما تو گروه رابطتون با کی صمیمی تره ؟

علی ثابت ، حسن فراهانی ، سعید برادران ، این سه نفری هستند که چند ساله که باهاشون ارتباط دارم و با هم داریم کار میکنیم . البته باید بگم با همه ی بچه ها رابطه ی خوبی دارم مثلا آقای “علیرضا جعفریه” و خیلی های دیگه و اینا هم چون چندین ساله که با هم هستیم ازشون اسم بردم و خصوصا “حسن فراهانی” که اکثرا همیشه با هم هستیم و “علی ثابت” هم همینطور ارتباط نزدیک و صمیمی باهاش دارم و بچه های دیگه هم واقعا گل هستند مثل “بابک یوسفی” و بقیه ی بچه های دیگه که من نمیتونم فرقی بینشون بزارم.

 

* نظرتون رو در مورد کنسرت رشت بگین . و اینکه یه توضیحی هم در مورد کنسرت های محسن یگانه بدین.

کنسرت رشت کنسرت خیلی خوبی بود و مشکل خاصی هم نبود البته میشه  گفت در کنسرت های شهرستان ها کم و کاستی هایی هست ولی این کنسرت اونطوری نبود که ما بخوایم دچار مشکل بشیم واجرای موفقی بود و هر ۴ سانس هم سالن پر بود . از اون بهتر میتونم به کنسرت اخیر “شیراز” اشاره کنم که بسیار بینظیر بود و کنسرت فوق العاده عالی بود و تهیه کننده هم خیلی خوب کار خودش رو انجام داد و استقبال خیلی خوبی هم شد . و خوب یه چیزی باید بگم اینکه با خیلی از خواننده ها کار کردم ولی تنها خواننده ای که در هرکجا که اجرا داشتیم تاحالا سابقه نداشته که سالن خالی باشه “محسن یگانه” هست . از جمله میتونم “جزیره کیش” رو بگم ، یعنی در کیش هیچ خواننده ای فکر نمیکنم به اندازه ی محسن یگانه کنسرت داشته باشه ، آمار دقیق ندارم ولی با محسن یگانه در کیش خیلی اجرا داشتیم . در قزوین ، بندرعباس ، و تهران هم به همین شکل اجرا بسیار زیاد بوده . این جمله رو هم بگم که محسن یگانه از جمله خواننده هایی هست که سالن اجراش همیشه پر هست.

* نظرتون در مورد نوازنده جدید گروه “علیرضا الیاسوند” چیه ؟

ایشون جوان هستند و نوازنده خیلی خوبی هم هستند منتها تجربه خیلی مهمه ، ولی با توجه به سن و سالی که دارند خوب کار میکنند و بهتر هم خواهند شد و فوق العاده جوان خوبی هم هستند و مشکل خاصی هم نیست و ایشالا با تجربیاتی که بدست میارن بهتر هم خواهند شد.

 

 

سوالات تخصصی :

* چی شد که به موسیقی علاقه مند شدید ؟

علاقه من برمیگرده به حدودا ۶ یا ۷ سالگی بنده چون پدر بنده استاد موسیقی بودند و این باعث شده بود بنده در یک خانواده هنرمند پرورش پیدا کنم ، من تا زمانی که ۶و۷ سالم بود آقای “انوشیروان روحانی” که حتما اسمشون رو شنیدین ایشون استاد پیانو هستند به علت اینکه پدر علاقه ای رو در من دیدند که به پیانو علاقه داشتم برای یادگیری حدود یک سال و نیم خدمت استاد “انوشیروان روحانی” رفتم که اتفاقاتی افتاد و ایشون به خارج رفتند و خوب این علاقه در من بود ولی متاسفانه در اون زمان شنیدیم که هنرستان موسیقی بسته شده ولی بحرحال از شانس خوب بنده این هنرستان دوباره باز شد و من وقتی سوم راهنمایی رو گذروندم از سال بعدش وارد هنرستان موسیقی شدم ، دورانی که من در هنرستان بودم هم دوره ای های من مثل آقای “شادمهر عقیلی” ، “فواد حجازی”،”کاوه یغمایی” بودند و میتونم بگم دوران ما یکی از دوران طلایی هنرستان موسیقی بود چون میتونم بگم بچه هایی که اون زمان در هنرستان موسیقی بودند موفقیت های خوبی رو بدست آوردند . بنده ادامه دادم و به کار آهنگسازی روی آوردم و دوران آهنگسازی رو خدمت آقای “حامد روشن روان” رفتم و از محضر استاد فوق العاده بزرگ خودم زنده یاد “بابک بیات” هم بهره های زیادی بردم.

* چگونه با ساز فلوت آشنا شدید ؟

ارتباط من با ساز فلوت برمیگرده به سال ۱۳۶۴ ، رشته ی تحصیلی من موسیقی بود ، زمانی که دوران راهنمایی رو تموم کردم سال ۶۴ وارد هنرستان موسیقی شدم و فارغ التحصیل رشته موسیقی هستم ، اون دوران هرکسی که وارد هنرستان میشد باید یک ساز تخصصی انتخاب میکرد و همچنین یک ساز الزامی که “پیانو” بود . من از اونجایی که علاقه به ساز فلوت پیدا کردم قرار هم نبود که فلوت یاد بگیرم چون قرار بود برم هنرستان و ساز ویلون رو یاد بگیرم منتها اونجا یه دوستی به اسم آقای “سیامک صدری” داشتیم که اون موقع سال بالایی ما بودند ، من صدای فلوت رو شنیدم و حذب این ساز شدم و ادامه دادم و فکر میکنم از سال ۶۴ تا الان حدود ۳۰ سال هست که دارم ساز میزنم.

* چگونه باید به مهارت های بالایی در امر نوازندگی فلوت دست پیدا کرد ؟

مهارت های بالا بستگی داره که شما چجوری این ساز رو یاد بگیرید و نوع یادگیری خیلی مهمه و میتونم بگم اون نت های خاصی هست برای ساز فلوت که هنرآموز باید اون ها رو از اول شروع کنه و همچنین کتاب هایی هست که هنرجو باید اون ها رو زیر نظر یک استاد واقعا حرفه ای این تکنیک ها رو یاد بگیره ، با اینکه شاید شما نگاه کنید و بگین که فلوت یه میله هست ولی فوق العاده ساز سخت و پرتکنیکی هست ، یعنی شما تمام تکنیک های موسیقی رو که نگاه کنید میشه با ساز فلوت اجرا کرد البته تو این گفت و گو زمان زیاد نیست که بخوام این ها رو کامل توضیح بدم ولی هنرجو باید از روی کتاب های آموزشی یادبگیره و یه استاد هم باید هنرجو رو هدایت کنه .

* اساس یادگیری فلوت چه کلمات کلیدی هستند ؟

فلوت یک ساز کاملا تکنیکال هست ، دقت ، سرعت ، و همچنین تیزهوشی خیلی مهمه ، به اعتقاد من لب گذاری و استایل یک نوازنده مهمترین قسمت یادگیری ساز فلوت هست ، یعنی نوازنده فلوت باید لبش مساعد باشه ، انگشت هاش باید باریک و کشیده باشه و نفس گیری ها رو باید بطور صحیح انجام بده که از نکات مهم یادگیری فلوت هست .

* برای لرزش صدای فلوت باید زبون و لرزوند یا با تکون دادن سر به صدا لرزش میده؟

نه باید زبون رو تکون داد و نه سر رو لرزوند ، ویبراسیون از طریق نفس گیری باید عملا از طریق دیافراگم نفس گیری میشه و یواش یواش ناخودآگاه این ویبراسیون ها بوجود میاد ، بعضی فکر میکنند که باید مثلا با تکون دادن سر یا لرزش زبان این کار رو انجام داد که اشتباهه ، این یواش یواش بر اثر نت کشیده که یه تکنیکی هست در سازهای بادی که شما وقتی نت کشیده بزنید و نفس گیری صحیح داشته باشید به مرور زمان ویبراسیون و لرزش صدای فلوت بوجود میاد.

* اگر بخواین دوباره یه ساز برای یادگیری انتخاب کنید چه سازی رو انتخاب میکنید ؟

اگر بخوام بعد از فلوت یه ساز رو انتخاب کنم ۱۰۰ درصد “ویلون” هست چون سازی هست که خیلی دوسش دارم.

* نظرتون در مورد “پدرو” با اون سبک خاصش چیه ؟

ایشون فوق العاده هستند و خیلی نوازنده حرفه ای هستند و بنده هم خیلی به ایشون اعتقاد دارم ولی به اعتقاد بنده جدای از ایشون پروردگار فلوت رو من اسمش رو “جنگزگالوی” میزارم ، ایشون یکی از فلوتیست های بزرگ هست که واقعا میتونم بگم ایشون از نظر تکنیک های فلوت نوازی به حدی رسیدند که در دنیا فکر میکنم کسی در این حد نخواهد بود البته الان سن بالایی دارند و نمیدونم که در قید حیات هستند یا نه ولی بحرحال ایشون رو به عنوان پروردگار فلوت من حداقل قبول دارم.

* صمیمی ترین خواننده ای که باهاش کار کردین چه کسی بوده ؟

بعد از “ناصر عبداللهی” “محسن یگانه” بوده .

* تا چه زمانی قصد دارید به فعالیت خودتون ادامه بدین ؟

بنده تا زمانی که انرژی داشته باشم کار میکنم ، اینجوریه که یه هنرمند تا زمانی که بتونه کار کنه باید کار کنه چون هنرمند اون حس و حرفش موسیقی هست حالا هرکسی به نوبه ی خودش یکی موسیقی ، یکی تئاتر یکی بازیگری و … هنرمندان تا زنده هستند میتونند فعالیت هنری داشته باشه باشند ، بنده هم تا زمانی که باشم در خدمتتون هستم.

* پیش چه کسی آموزش دیدین و آیا خودتون هم آموزش میدین ؟

استاد بنده آقای “محمدعلی لقا” بودند ، در مورد آموزش فلوت هم باید بگم اگر علاقه مندانی برای یادگیری باشند بنده در خدمتشون هستم.

 *جناب سراجیان ممنون از اینکه وقتت رو در اختیار ما گذاشتی در پایان آخرین حرفت رو به هواداران محسن یگانه و همچنین بازدیدکنندگان سایت www.yeganehcloob.ir بگو .

اینکه اگر واقعا محسن یگانه رو دوست دارند واقعی دوست داشته باشند چون محسن یگانه از دوباره میگم این موضوع رو چندین بار هم تو صحبت هام تاکید کردم آدمی یک رو هست و این آدم دورو نیست ، اون چیزی که در مورد محسن یگانه میبینید همون کسی هست که در موقع خواب میبینید یا در موقع بیداری ازش میبینید ، این آدم همیشه در یک فرم هست در نتیجه هواداران واقعا خوشحال باشند چون به همین شدتی که اونا محسن یگانه رو دوست دارند محسن یگانه هم به همین شکل اونها رو دوست داره و پیام بنده هم این هست که ما هم هواداران محسن یگانه رو دوست داریم و افتخار بنده این هست که این همه هوادارا توی ارکستر محسن یگانه داریم و ایشالا این قضیه گامی باشه برای اینکه مردم رو بیشتر ببینیم و همچنین بیشتر در صحنه حضور داشته باشیم .

در پایان جمله ای رو هم که میتونم به بازدیدکنندگان سایتتون بدم این جمله معروف بتهون هست که “در آنجا که سخن از حرکت باز میماند موسیقی آغاز میگردد” جمله ی کوتاهی هست ولی به اعتقاد بنده خیلی پر معنی هست . براتون آرزوی موفقیت دارم.

منبع : کلوپ هواداران محسن یگانه

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *