فرم موسیقی دو قسمتی و سه قسمتی

فرم موسیقی دو قسمتی و سه قسمتی

فرم موسیقی دو قسمتی و سه قسمتی

فرم دوتایی AB

 

فرم دوتایی از دو قسمت متضاد تشکیل می شود که به صورت یک گزاره و یک ضد گزاره عمل می کنند. الگو ممکن است یک AB ساده باشد، برای مثال یا یک مینوئت ساده، که در آن فرم معمولا AABB است، با این نکته که A دوم و B دوم، حالت دگرگون شده ای از A و B اولی باشد.
در فرم دوتایی دوره باروک، الگو قادر است تغییر گام را هم در برداشته باشد. معمولا چنانچه قطعه در گام ماژور باشد، به گام پنجم گام اصلی مدولاسیون می شود. قسمت A در یک گام شروع می شود و در تنالیته درجه پنجم آن گام تمام می شود و قسمت B در یک گام جدید که مدولاسیون شده شروع می شود و در گام اصلی خاتمه می یابد. با تکرار هر قسمت الگوی تکرار شونده AABB به دست می آید.

 

فرم سه قسمتی ABA

 

قطعات موسیقی خیلی وقت ها در فرم ABA که به آن فرم سه تایی هم می گویند نوشته می شوند. این فرم ساده از طریق تغییر دادن و تکرار ملودی به وجود می آید. برای مثال توینکل، توینکل، لیتل استار، نغمه ای را معرفی می کند، آن را تغییر می دهد و سپس دوباره همان را بر می گرداند که این کار آن را تبدیل به فرم ABA می کند. قسمت B در اینجا ممکن است پل نامیده شود، یا واسط بین دو قسمت A
در اینجا می بینید که فرم سه تایی چطور شکل می گیرد:
قسمت اول، A، ممکن است یک بار نواخته شود یا بلافاصله تکرار شود.
قسمت میانی، B، بخش ایجاد تضاد است، یعنی با قسمت اول فرق می کند.
قسمت آخر همان قسمت اول، A، یا بسیار مشابه به آن است.
فرم سه تایی ABA ایده معرفی و حرکت را با بازآوردن قسمت اول توسعه می دهد. هر دو معنای تضاد و تکرار در این فرم به کار می روند. موسیقی پاپ غالبا حالت تغییر یافته یا واریاسیونی از ABA است که AABA، خوانده می شود، در حالی که بلوز اغلب AAB است. فرم AABA در آهنگ هایی مانند اور د رینبو استفاده شده است.

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = نُه

امتیاز دهید:
به این صفحه

به این سایت