آموزش نوازندگی کلارینت (5) – تنفس

 

موسیقی از آرایش نتها بر یک گروه خط پنج تائی بنام حامل شکل می گیرد. به میزان بالا یا پائین بودن فرکانس نتها، نواک یا زیر و بمی گفته می شود. در نظام الفبائی زیر و بمی نتها بوسیله 7 حرف اول از حروف  الفبا نامگذاری می شوند. می توان میزان زیر یا بمی نت ها را از موقعیت شان بر روی خطوط حامل تعیین کرد. فرکانس نت های بالای حامل زیرتر از فرکانس نت ها در پائین حامل است. می توانيد زیر وبمی نت ها و اسامی متناظرشان را در حامل پائین بررسی کنید.

 

 

کسر میزان

در موسیقی، ضربها در گروههائی بنام میزان دسته بندی می شوند. برای مشخص کردن شکل و تعداد ضرب از علامتی در شروع حامل استفاده می شود که برای شما نحوه شمارش را مشخص می کند. در میزانهای ساده صورت کسر نشان دهنده تعداد ضربها و مخرج بیانگر شکل پایه ضرب خواهد بود. عدد چهار در مخرج نشان می . ندهد که پایه ضرب نت سیاه است.

 

 

پیش از شروع نوازندگی ریتم هر قطعه را با دست اجرا کنید. اولین ضرب هر میزان را اندکی قوی تر از ضربهای دیگر اجرا کنید.

تنفس

نفس کشیدن پس از هر نت بشدت در شما احساس از دست دادن  ذخیره هوا ایجاد خواهد کرد. سعی کنید بدون نفس کشیدن تعدادی نت را  یکی پس از دیگری اجرا کنید. باد نکردن گونه ها بسمت بیرون نیز در این تجربه به شما کمک خواهد کرد.

 

بهترین روش در اجرای سازهای بادی، تنفس عمیق از طریق ماهیچه ائی در شکمتان بنام دیافراگم است. چنانچه دستتان را بر روی شکم قرار داده و نفس عمیق بکشید، قادر خواهید بود حرکت دیافراگم تان را همانگونه که جریان هوا را به سمت بالا و بداخل شش هایتان هدایت می کنید، حس کنید.

در هنگام نوازندگی، نفس کشیدن در زمان درست بسیار مهم است. در این کتاب، علامت ویرگول در بالای نقاط مشخصی از قطعه موسیقی موقعیت صحیح تنفس را برایتان مشخص خواهد کرد. علامت ویرگول داخل پرانتز موقعیت ویژه تنفس را برای استفاده در صورت لزوم به شما گوشزد خواهد کرد. در هنگام تنفس همانگونه که موقعیت کلارینت را داخل دهان حفظ می کنید، از کناره لبها هوا را بداخل هدایت کنید.

 

 

منبع  : مرکز آموزش موسیقی سدا

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *