لزوم حضور سازهای سنتی در تلویزیون

دارنده مهر اصالت یونسکو برای ساز دف نسبت به لزوم حضور سازهای سنتی در صدا و سیما تاکید کرد.

وحید شب‌بویی‌جم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، گفت: وضعیت برگزاری کنسرت در استان مطلوب نیست که نبود سالن خوب و استاندارد برای صداسازی و داشتن هزینه بالا را می‎توان از دلایل آن دانست. برخلاف هزینه بلیت موسیقی پاپ که بالا است و هزینه بلیت موسیقی سنتی پایین است و به جای سوددهی، سبب ضرر فراوان می‎شود.

وی افزود: کیفیت فعالیت اهالی موسیقی سنتی در استان در مقایسه با سایر استان‏ها بسیار بالا است.

این فعال عرصه هنر خاطرنشان کرد: موسیقی پاپ طرفداران زیادی دارد و همین موضوع سبب می‎شود با وجود بهای بلیت بالا کنسرت‏‌ها با موفقیت برگزار شود؛ این در حالی است که وضعیت موسیقی سنتی این‌گونه نیست و مخاطب خاص دارد، لذا نمی‎توان نسبت به بهای بلیت آن مانور داد، زیرا ممکن است همان مخاطب خاص را هم از دست بدهد.

وی اظهار کرد: در استان‏‌های دیگر، شبکه‎های تلویزیونی استانی رسماً سازهای سنتی را نشان می‎دهد، ولی زنجان این‌گونه نیست و خوانندگان پاپ با حضور در برنامه‎های تلویزیونی به جذب مخاطب می‎پردازند، ولی موسیقی سنتی مهجور مانده است و لازم است نسبت به حمایت از موسیقی سنتی اقدام شود.

این ابداع کننده چهار ساز کوبه‎ای، تصریح کرد: در سال‎های اخیر آلبوم‏‎های موسیقی سنتی خوبی که قابل رقابت با آلبوم‎‏های خوب و مطرح کشور است تولید شده است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون هنرجوی برخی سازها مانند ویولن و گیتار زیاده شده است، ولی هنرهای موسیقی سنتی هنرجوی زیادی ندارند که دلایل آن بالا بودن هزینه کلاس‏ها و قیمت بالای سازها است.

به گزارش ایسنا، وحید شب‌بویی‌جم 12 سال است در حوزه سازهای کوبه‎ای فعالیت می‎کند و کنسرت‏های متنوعی در شهرهای مختلف داشته است. همچنین وی چهار ساز کوبه‎ای آیدن، زیر، آبرون، آدور را ابداع کرده و همچنین مهر اصالت یونسکو برای ساز دف و مهر نشان ملی کسب کرده است.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *