اجرا و نواختن گام ماژور بر روی گیتار و پیانو – قسمت اول

اجرا و نواختن گام ماژور بر روی گیتار و پیانو - قسمت اول

اجرا و نواختن گام ماژور بر روی گیتار و پیانو – قسمت اول

چنانچه کسی از شما درخواست کند که بر بر روی ساز ساز پیانو ، گام دو ماژور را بنزید، لازم است این گام را بتوانید بزنید. به جهت هایی که بالای کلید ها هستند ملاحظه بفرمایید. تمامی گام های ماژور این الگو دنباله روی می کنند. اما نسبت به تنالیته ی گامف ترکیب کلیدهای سیاه رنگ و سفید رنگ نیز فرق می کند اما نسبت بین درجه ها همیشه همین گونه است.
برای آنکه هر کدام از گام های ماژور برای بر روی ساز را بنوازیم، از نتی لازم است آغاز کنیم که اسم گام ماژور می باشد. برای نمونه برای گام لا ماژور می بایستی از نت لا آغاز کنیم و چنانچه هنوز هم جای نت ها بر روی ساز ساز پیانو فرا نگرفته اید به آموزش های قبلی ما مراجعه کنید. سپس بر اساس الگوی تکرار شونده پرده – پرده – فاصله نیم پرده – پرده – پرده – پرده – فاصله نیم پرده گام را بنوازید. گام بر روی همان نتی است که آغاز کرده اید، پایان می پذیرید ولی البته یک اکتاو بالاتر.
برای آنکه تمامی گام های ماژور را ببینید به آموزش های آینده مراجعه کنید. موسیقی نواز گان گیتار ، دسته گیتار را به صورت قطعه هاید چهار فرتی بخش بندی شده متصور می شوند و با توجه به اینکه چه گامی را قصد دارند بنوازند، دست خود را بر بر روی این بخش های چهار فرت بندی شده قرار می دهند. هر چهار فرت حاوی دو اکتاو می شود که تمامی نت های آن گام را در خود داراست.
گام های ماژور در گیتار نیز از الگوی تکرار شونده تکرار شونده دنباله روی می کنند. نت ها به ترتیب اعدادی که در چارت های مربوط به این ساز قادر هستید پیدا کنید نواخته می شوند. ولی حواستان بشاد : نت هشتم یا تونیک یک اکتاو از نت اول آن بالاتر است و خودش نت اول یا تونیک یا پایه برای اکتاو دوم می شود.

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *