انواع رژیم های رفع چاقی

رژيم درمانی در چاقی

رژيم درمانی در چاقی

 

رژيم درماني در چاقي
• آب درماني:  يکي از روشهاي قديمي است و بعد از پايان دوره به دليل محروميت شديد غذايي اختلالات گوارشي بهمراه دارد. علاوه بر عوارض شديد جسماني فقط براي مدت کوتاهي مي‌تواند قابل تحمل باشد.

• کاهش وزن از طريق ورزش:  ورزش يکي از روشهاي بسيار مناسب براي برخورداري از جسم سالم و وزن ايده‌آل است. کاهش
• وزن فقط از طريق ورزش مشکل و دشوار است چرا که مثلاً براي کاهش يک کيلوگرم وزن بايد 20 ساعت پياده‌روي کرد.

• کاهش وزن از طريق رژيم غذايي: حذف يک وعدة غذايي مثل صبحانه يا شام از جملة اين روشهاست که با حذف صبحانه فرد دچار افت قند خون طي روز و کاهش کارآيي روزانه و پرخاشگري شده و درضمن در وعده‌هاي بعدي با پرخوري جبران مي‌شود. ضمن اينکه سوء‌تغذيه نيز از عوارض آن است. بهترين شيوه در اين مورد، رژيم غذايي بر مبناي علمي آن است که در آن تمام مواد مورد نياز بدن در رژيم غذايي تأمين ميشود.

• کاهش وزن از طريق رژيم غذايي همراه با ورزش: اين روش بهترين و اصولي‌ترين روش براي کاهش وزن و داشتن وزن ايده‌آل است. در اين روش از يک رژيم غذايي برنامه‌ريزي شده همراه با ورزش متعادل (مانند پياده‌روي) استفاده مي‌شود. اين روش سلامت جسم و روح را به ارمغان مي‌آورد و عوارضي مانند ريزش مو و چروکيدگي پوست و … را درپي نخواهد داشت. در طي رژيم بايد عادات غذايي گذشته را ترک کنيد و به عادات غذايي جديد انس بگيريد که اين مهمترين اصل در درمان چاقي است.

با توجه به موارد فوق بهترين و سالمترين راه حل ارائه‌شده در مورد درمان چاقي اين موارد مي‌باشد:
الف) رژيم غذايي صحيح
ب) ورزش مناسب و کافي
ج (تغيير رفتار و اصلاح عادات بد غذايي
• رژيم غذايي بايد:
1ـ تأمين کنندة انرژي مورد نياز روزانه باشد.
2ـ تأمين کنندة ريزمغزيها باشد(موادي که به مقدار بسيار کم بايد در غذا وجود داشته باشد)
3ـ بر اساس فرهنگ غذايي ايراني باشد.
4ـ تنوع لازم را داشته باشد.

• در يک رژيم غذايي اصولي کاهش وزن تدريجي است
• ورزشهاي کمک کننده
براي افرادي که کوشش مي کنند تا وزن خود را حفظ نمايند و يا آنرا کاهش دهند فعاليتهاي فيزيکي منظم هر چند سنتي مانند قدم زدن و يا نوع شيوه زندگي بسيار مهم است زيرا :
1-  باعث سوختن کالري در بدن مي شود .
2-  باعث کاهش تحليل ماهيچه ها مي شود ( که بطور طبيعي با افزايش سن تحليل مي روند.)
3-  ممکن است سرعت سوخت و ساز بدن را بالا ببرد حتي در استراحت
4-  تقريباً با يک کنترل وزن طولاني مدت و موفق همراه است .
چنانچه شما قادر به شرکت کردن و لذت بردن از ورزشهاي هوازي مانند قدم زدن  دويدن  شنا کردن  اسکيت و دوچرخه سواري و … هستيد به تمام معنا آنرا درک کرده ايد . اما با اضافه وزن پيدا کردن انجام دادن اين فعاليتهاي منظم دشوارتر  مي شود . شما ممکن است دريابيد که نفستان خيلي سريعتر تند مي شود و يا واقعاً لذتي از انجام تمرين نمي بريد .
اگر چنين است اين ممکن است به شما کمک کند که ابتدا تمرکز کنيد روي اين مسئله که شما چگونه مي توانيد با ايجاد تحرک بيشتر در فعاليتهاي روزانه کالري بيشتري مصرف کنيد.
براي مثال :
•        پارک کردن اتومبيل دور از محل کار و مقصد مورد نظر
•        باغباني و انجام ديگر کارهاي خانه
•        جارو کشيدن ، گردگيري و انجام ديگر کارهاي خانه
•        استفاده از پله بجاي آسانسور و پياده روي و قدم زدن بجاي استفاده از وسيله حمل و نقل
•        قدم زدن بعد از ناهار
•        بازي کردن  با بچه ها
هدف فعاليت براي مدت 30 دقيقه روزانه براي بيشتر روزها اگر نه هر روز مي باشد . آنرا آسانتر سازيد و فراموش نکنيد که اين مدت 30 دقيقه را مي توانيد به دوره هاي کوتاهتر 8 تا 10 دقيقه اي تقسيم کنيد بطور مثال شما مي توانيد به مدت 10 دقيقه در صبح به وجين کردن و باغباني و يا چمن زدن بپردازيد و حدود 15 دقيقه هنگام ظهر به قدم زدن بپردازيد و 10 دقيقه جارو کردن در بعد ازظهر . اين عمل مخصوصاً براي افرادي که برنامه خيلي شلوغ کاري دارند بسيار مفيد است .
کليد اين کار انتخاب فعاليتهائي است که شما لذت مي بريد يا مي توانيد به آساني در جريان کارهاي عادي انجام دهيد و سپس آنها را بصورت منظم انجام دهيد . شما ممکن است دريافته باشيد که برنامه ورزشي شما بسيار آسانتر مي شود . اگر فعاليتهاي متنوعي را در ان بگنجانيد .
در بيشتر مواقع فعاليتهاي روزانه خود را افزايش مي دهيد چون از تناسب اندام سود مي بريد و درمي يابيد که بايد يک برنامه فعاليتي ديگر به رژيم خود اضافه کنيد .
ورزشهاي کششي و قدرتي مانند وزنه برداري برنامه ورزشي شما را تکميل و کامل مي کند . افزايش تناسب اندام خوب است حتي اگر شما کاهش وزن هم نداشته باشيد . که اين به معناي داشتن بنيه بيشتر و خستگي کمتر و حتي فرصتي است براي زندگي طولاني تر .
کاهش خمودگي
کوتاه کردن زمان تلويزيون ديدن و ديگر حرفه هاي غير فعال از نظر تحرکات فيزيکي يکي از تغييرات مهم ديگر است که به بالغين و کودکاني که براي کاهش وزن تلاش مي کنند توصيه مي شود .

منبع: ایران مانیا

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *