آرنولد شوئنبرگ

آرنولد شوئنبرگ ( یک هزار و هشتصد و هفتاد و چهار تا یک هزار و نهصد و پنجاه و یک )

 

آرنولد شوئنبرگ

آرنولد شوئنبرگ

آرنلود شوئنبرگ آهنگساز متولد اتریش بود که در سال یک هزار و نهصد و سی و چهار به ایالات متحده مهاجرت کرد تا از آزار نازهای بگریزد. او در ابتدا برای اکتشاف هایش در آتونالیسم و سیستم های موسیقی دوازده نتی یا سریالیسم شناخته شد اما شوئن برگ در عین حال یک نقاش اکسپرسیونیست و شاعر هم بود.
آثار موسیقی شوئن برگ در موطنش با استقبال رو به رو نشدند. مطبوعات بعد از شنیدن اجرای “کوارتت زهی شماره دو ، اپوس ده ” او را “دیوانه” خواندند. قطعه او پیر لونر که در آن زنی درباره جادو تصنیف می خواند و حرف های نامفهومی می زد و در پس زمینه اش سازهایی می نواختند، از طرف منتقدین او در برلین “چندش آور و دیوانه کننده” خوانده شد. موسیقی او همراه با جز آمریکایی، سرانجام از طرف حزب نازی، برچسب هنر محنط خورد.
در طول زندگی کاری شوئن برگ، بسیاری از پدیده ها برای اولین بار در آثار او ارائه شدند. در پوئم سمفونیک “پلئاس و ملیزاند” اولین گلیساندوی ترومبون تاریخ اجرا شد. در اپرای موسی و هارون اولین بار بود که تجربه هایش را با سری های دوازده نتی و آتونال به میان آورد. برای نواختن عظیم ترین آهنگ ساخته شده اش “گورلیدر” که ترکیبی از ارکستر، تصنیف و یک راوی بود، بیشتر از چهارصد نوازنده ضروری بود. حتی امروز، آهنگ های ساخته شده توسط او عجیب، پرهرج و مرج و در عین حال زیبا و به صورت شگفت انگیزی نو و تازه حس می شوند.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *