دیدگاه موسیقی دان ها درباره اینکه یک قطعه موسیقی چه وقت به پایان می رسد

دیدگاه موسیقی دان ها درباره اینکه یک قطعه موسیقی چه وقت به پایان می رسد

دیدگاه موسیقی دان ها درباره اینکه یک قطعه موسیقی چه وقت به پایان می رسد

استیو رایش آهنگساز: هنگامی که من شروع به آهنگ سازی می کنم، به طور تقریبی می دانم که بر روی یک قطعه موسیقی چقدر ضروری است وقت بگذارم، حالا قطعه چه بلند باشد و چه کوتاه که این اغلب به سفارش دهنده قطعه بستگی دارد. اما اینکه دقیقا چقدر به طول می انجامد و در نهایت چند دقیقه خواهد بود، این را با غریزه موسیقایی می توان فهمید که برای من سنگ بنای اصلی آهنگ سازی است و فکر می کنم برای بیشتر آهنگسازان دیگر هم همینطور باشد. به بیان دیگر، شما طرحی از تعداد موومان هایی که می خواهید داشته باشید و هارمونی های مقدماتی که برای موومان ها استفاده خواهید کرد، می زنید و بقیه اش به صورت شهودی انجام می شود، با گوش دادن به خود قطعه موسیقی.

بری آدمسون (نیک کیو و بد سیدز) : به نظرم لحظه ای وجود دارد که در آن همه جوانب رعایت شده است و ایضا گاهی بلافاصله بعد از اتمام قطعه این حس به شما دست می دهد که این قطعه را خودتان ننوشته اید و چیزی کامل و مستقل از خود شماست. بخاطر اینکه در آن لحظه قطعه تمام شده را می شنوید و شاید حتی نتوانید به خاطر بیاورید که چطور این قطعه را نوشته اید.

مموس (معروف به نیک کاری): من خیلی سریع کار می کنم. طرح کلی، نت های بخش آوازی، ساختار آکورد، خط باس، کوبه ای ها، تنظیمات، صدا، میکس. . . همه این ها معمولا در یک جلسه خیلی فشرده، بعضا هشت ساعته، صورت می گیرد. یک روز کاری. هنگامی که می شود گفت کار تمام شده که میکسی را که دوست داری به دست آورده ای، به همین سادگی. برای من خیلی مهم است که هیچ چیز را نیمه تمام رها نکنم. دوست دارم تصمیم های سریع بگیرم و کار را به نتیجه برسانم. محتملا یکی از دلایلی که این قدر پرکار و خلاق هستم هم همین است.
جا هیو سوم (آهنگساز موسیقی فیلم): من؟ نمی دانم. فکر می کنم این بزرگترین مشکل من است. شاید برای سایر آهنگسازان نیز این طور باشد، که گاهی انسان نمی داند چه وقت ضروری است دست از کار بکشد. به نظرم بهترین آثار من آهایی هستند که حس نمی کنم می شود باز هم بر روی آن ها کار کرد و تغییرشان داد. معمولا چنانچه درباره قطعه ای بخواهم مدام چیزی به آن اضافه کنم و بارها و بارها تغییرش بدهم، می شود گفت که آن قطعه از دست رفته است و هسته اصلی اش مشکل دارد. معمولا قطعات مورد علاقه ام را خیلی سریع تمام می کنم و دوباره به آن بر نمی گردم که بیشتر بر روی آن کار کنم – نمی دانم، شاید هم حوصله ام سر می رود. . . اما در هر صورت انسان خودش می فهمد که چه موقع قطعه به پایان رسیده است.
مایک واینیو (پان سونیک): هنگامی که که فکر کنم آهنگ قابل تحمل است.

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *