یک خط ملودی لولایی

یک خط ملودی لولایی

یک خط ملودی لولایی

نمونه ای از یک قطعه موسیقی با طرح لولایی را قبلا نمایش دادیم که در آن یک خط ملودی لولایی به صورت اساسی حول محور نت مرکزی قطعه می گردد. در موسیقی این نت می است. طرح لولایی بسیار مشابه طرح موجی است، با این فرق که حرکت بالا و پایین حول نت مرکزی حداقل است و مدام به نت مرکزی باز می گردد. در موسیقی های محلی از این الگوی تکرار شونده ملودیک بسیار استفاده می شود.
هر خطر ملودی در یک قطعه موسیقی معمولا در یکی از طبقه بندی های طرح که توضیح دادیم قرار می گیرد. برای اینکه منظور ما را دریابید، نت یک قطعه موسیقی را به صورت تصادفی بردارید و سعی کنید خودتان الگوی تکرار شونده طرح ملودی را تشخیص دهید.
دامنه صوتی یک ملودی از فاصله بین بالاترین و پایین ترین نت در قطعه موسیقی تعیین می شود. بالا و پایین رفتن تنش اغلب متناسب با محدوده آن است. ملودی هایی که دامنه صوتی شان محدود است معمولا سطح هیجان و تنش کمتری دارند، در حالی که ملودی هایی که محدوده صوتی شان وسیع است، معمولا سطح تنش بالاتری دارند. چنانچه دامنه زیر و بمی صدا در یک قطعه موسیقی افزایش یابد، پتانسیل ایجاد سطح بالاتری از تنش در آن قطعه وجود خواهد داشت.

 

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *