اجرا و نواختن گام ماژور بر روی گیتار و پیانو – قسمت دوم

اجرا و نواختن گام ماژور بر روی گیتار و پیانو - قسمت دوم

اجرا و نواختن گام ماژور بر روی گیتار و پیانو – قسمت دوم

برای نواختن گام بر روی ساز گیتار ، با نواختن بر روی فرت صحیح سیم اول آغاز و شروع به نواختن کنید. یعنی هنگامی که گیتار را در دست خود گرفته اید سیم بالایی، سیم می را بزنید. برای نواختن گام می ماژور اینگونه عمل کنید:

سیم باز: می
فرت اول : فا
فرت دوم : سل بمل / فا دیز
فرت سوم : سل
فرت چهارم: لا بمل / سل دیز
فرت پنجم: لا
فرت ششم: سی بمل / لا دیز
فرت هفتم: سی
فرت هشتم: دو
فرت نهم: می بمل / دو دیز
فرت دهم: ر
فرت یازدهم: می بمل دو / ر دیز
فرت دوازدهم: می
فرت سیزدهم: فا

برای نواختن گام های گوناگون بر بر روی گیتار ، الگوی تکرار شونده گام بر روی دسته گیتار را جا به جا می کنیم تا هر گامی که دلمان می خواهد را بنوازیم. تنالیته ی گام با نت اول و نت آخری که می نوازیم تعیین می گردد. در این صورت چنانچه از شما درخواست کردند که گام دو ماژور را بنوازید، کافی است که فرت هشم شروع کرده و به نواختن ادامه دهید. هیچ کلید سفید و سیاهی هم نیست که حواس شما را پرت کند. عینا همان الگو بر بر روی دسته گیتار تکرار و تکرار می شود.
کوک حقیقی بر روی گیتار یک اکتاو (دوازده فاصله نیم پرده ای) پایین تر از آن چیزی که نوشته می شود، است. دلیل این اختلاف برای این مطلب است که اکثر نت ها برای ساز پیانو نوشته شده ان، از این رو چنانچه محل درست برای گیتار نوشته شود از خطوط حامل بیرون خواهند افتاد. بر روی ساز ساز پیانو ، اکتاو میانی بیشترین کاربرد و استفاده را دارد و به همین خاطر است که مرکز و میانه خطوط حامل دوبل است.
چنانچه آهنگسازها نت های مربوط به گیتار را در محل اصلی خود می نوشتند، می بایستی از خطوط اضافهی بسیار زیادتری استفاده می کردند و در آن صورت نت ها بسیار پیچیده و گیج کننده می شد.

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *