کادانس کامل یا معتبر

کادانس کامل یا معتبر

کادانس کامل یا معتبر

زنجیره تنش و رهایی در کل موسیقی جریان دارد. یعنی آکورد I نقطه آرامش یا رهایی است و همه آکوردهای دیگری که پشت هم می آیند تا به آکورد آی برگردند، نقاط تنش محسوب می شوند. توالی آکورد دوتایی بین آکورد IV یا V و آکورد I کادانس است.
وقتی خوب درباره اش فکر کنید، تمام تاریخ موسیقی را می توان در فرم I-V-I یا I-I-V خلاصه کرد. از موسیقی دوره باروک گرفته تا راک ان رول، این فرمول به شدت جواب می دهد. آنچه واقعا فوق العاده است چنین است که این فرمول ساده در قطعات موسیقی خیلی بیشماری به کار برده شده و صدادهی خیلی متفاوتی هم داشته است. این همه تنوع برای این ممکن شده است که نت ها و آکوردهای یک تنالیته با گام دارای این توان هستند به حالت های خیلی فراوان و متفاوتی کنار هم چیده شوند.
این چهار کادانس پرکاربردترین کادانس ها در موسیقی هارمونیک هستند:
کادانس کامل یا معتبر
کادانس آمن یا پلاگال
کادانس فریبنده
نیم – کادانس
در قسمت های پسین درباره همه این کادانس ها صحبت خواهیم کرد.

 

کادانس کامل یا معتبر

کادانس های معتبر به نسبت کادانس های دیگر مشخص ترین صدادهی را دارند به همین دلیل قوی تری کادانس هم محسوب می شوند. در یک کادانس معتبر، هدف هارمونیک یک عبارت موسیقایی که با یک آکورد I/i شروع می شود و با یک کادانس پایان می گیرد، آکورد V است. کادانس زمانی که صورت می یگرد که از آن کورد V/v به یک آکورد I/i می روید. جمله ای که شامل کادانس معتبر می شود اساسا بر روی آکورد V/v تمام می شود و قطعه موسیقی یا همان جا کاملا تمام می شود، یا در آن یک جمله جدید با آکورد I/i شروع می شود.
دو نوع کادانس معتبر در موسیقی استفاده می شود:
کادانس معتبر درست PAC
کادانس معتبر ناقص IAC
در قسمت پسین در خصوص هر دو توضیح می دهیم.

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *