اعتیاد یک تکیه گاه نادرست ذهنی و مخرب است

ما مساله اعتیاد خانمان سوزی مانند اعتیاد به الکل را نیز به صورت یک فرآیند روان تنی – نظیر آلرژی، سر درد و یا درد یک اندام خیالی در نظر می گیریم. اعتیاد به الکل نیز مانند هر مواد مخدر دیگری، یک تکیه گاه نادرست ذهنی و مخرب است. اساسا آنچه یک معتاد الکلی و دائم الخمر راجع به الکلی بودنش می گوید این است: “تنها راهی که از طریق آن قادر هستم به احساسات مهم و مورد نیازم در زندگی از قبیل داشتن همدم، فرار از برخی فرآیندها و مشکلات خودآگاه و یا هر چیز دیگر دست پیدا کنم، همین است”.

اعتیاد یک تکیه گاه نادرست ذهنی و مخرب است

اعتیاد یک تکیه گاه نادرست ذهنی و مخرب است

تا زمانی که این دستاورد جانبی از طریق رفتار دیگری به دست نیاید، این قبیل افراد معتاد، پناه بردن به چنین مواد مخدری را ادامه خواهند داد. بدین لحاظ برای درمان این گونه افراد، دو مرحله وجود دارد. یک مرحله چنین است که به آن ها اطمینان دهید با انجام کارهای دیگر نیز می توان آن دستاورد جنبی را به دست آورد. آن ها قادر هستند برای خود همدمی داشته باشند ولی نباید برای به دست آوردن آن، از مواد مخدر استفاده کنند. بایست بفهمید که نیاز خاص آن ها چیست، برای اینکه این نیاز در باب هر کسی متفاوت است.
دیگر آن که به آن ها روشهایی را یاد دهید تا بدون حس نیاز به مواد مخدر، آن دستاورد جنبی را به آن ها اعطال کند.

آن وقت محرک دیگری را به جای مواد مخدر جایگزین کنید تا دیگر مجبور نباشند برای به دست آوردن احساسات مورد نیازشان، به مواد مخدر پناه ببرند. ما تا به حال جلسات متعددی را با افراد الکلی برگزار کرده ایم که نتایج بسیار خوبی نیز دربر داشته است، تا جایی که مطمئن شدیم که این دو مرحله همواره موثر واقع می شوند.

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *