نواختن قطعاتی از پیانو با ریتمهای پیچیده تر

نواختن قطعاتی با ریتمهای پیچیده تر

به کمک قطعات این قسمت می توانید شگردهای ریتمیکی را که توضیح دادیم بنوازید. از میزان ناقص و خط اتحاد و نقطه گرفته تا چنگ های سویی

نواختن قطعاتی از پیانو با ریتمهای پیچیده تر

نواختن قطعاتی از پیانو با ریتمهای پیچیده تر

نگ و سنکپ

چند راهنمایی که بهتر است هنگام نواختن این قطعات در نظر داشته باشید:

  • When the saints go marchin in : این قطعه یک میزان ناقص است که سه نت ضرب بالا دارد. میزان آخر فقط یک ضرب دارد که با میزان ناقص اول یک میزان کامل می شود. دقت کنید که در این قطعه، نقطه و خط اتحاد هم داریم.
  • Oh Susannah : این قطعه، دو نت چنگ ضرب بالا دارد که برابر یک ضرب است و شمرده می شود 4 – و. دقت کنید که میزان آخر فقط 3 ضرب دارد. این اتفاق معمولا به این دلیل می افتد که سه ضربی که در میزان ناقص نداریم، جبران شود. میزان ناقص و میزان آخر روی هم 4 ضرب دارند.
  • Sheherazade: در والس ها و سایر قطعات ¾ نت های سفید نقطه دار زیادی می بینید. مثل تم این موسیقی، اثر ریمسکی کرساکف. قبلا درباره متر ¾ توضیح دادیم. دقت کنید که در این ملودی، ترکیبی از نت نقطه دار و خط اتحاد داریم. خط اتحاد، ارزش زمانی نت سفید نقطه دار را باز هم بیشتر می کند. مثلا در میزان چهارم، نت سی را چهار ضرب می کشیم.
  • Swanee River: چنگ نقطه دار در بسیاری از قطعات موسیقی وجود دارد، به خصوص در آهنگ های ریتمیک. استفان فاستر در قطعه ی معروفش در این موسیقی علاوه بر چنگ نقطه دار، از سیاه نقطه دار هم به خوبی استفاده کرده است. شاید بد نباشد قبل از نواختن، به نمونه های موجود شنیداری آن چندبار گوش دهید.
  • By the Light of the Silvery Moon: ریتم سویینگ شعر به نواختن نت های چنگ سویینگ در این قطعه کمک می کند.
  • I’ve Been Working on the Railroad : ریتم قطار گونه ی این قطعه، به طور طبیعی ریتم شافل را ایجاد می کند. نت های چنگ مثل سویینگ هستند ولی مشخص تر از حالت تریوله وار سویینگ زده می شوند.
  • Limehouse Blues: ملودی این قطعه، به خودی خود سنکپ دارد و تمرین بسیار خوبی ست. در هر میزان، یک نت سنکپ داریم که با خط اتحاد به میزان بعدی می رود.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × هفت =

امتیاز دهید:
به این صفحه

به این سایت