آموزش دف

 

دف

 

دف

 

ساز دف

ساز دف یک ساز کوبه ای پوستی است که توسط انگشتان و بصورت ضربی نواخته می شود. این ساز از ایام قدیم تا بحال، سازی ویژه مراسم عرفانی و مجالس شادی بوده است. در قدیم پوست مورد استفاده دف، پوست آهو بوده است. در گذشته به دف نوازان، جلاجل زن می گفتند. جلاجل سازی بیضی و بزرگ بود که با صدای بلند و حماسی ای که داشت سازی مناسب جنگ بود.
به مرور تمبک به جای این ساز رونق گرفت و دف تبدیل به سازی پر استفاده در موسیقی های بومی مانند موسیقی آذربایجان و کردستان شد. در دهه های اخیر دف و نواختن دف، دوباره رونق پیدا کرده و هنرجویان بسیاری را به خود جذب کرده است. بیژن کامکار در رونق گرفتن این ساز در موسیقی سنتی امروز، نقش قابل توجهی داشته است و مسعود حبیبی نیز تکنیک نوازندگی این ساز را بهبود و اصولی تر کرده است.

دف ساز درامی فریم دار بزرگ است که هم در موسیقی های سنتی و هم پاپ مورد استفاده قرار می گیرد. چارچوب معمولا از چوب سخت با حلقه های فلزی الحاق شده تشکیل شده است و پوسته آن معمولا از پوست بز است. دف بیشتر در خاورمیانه، ایران، مناطق کرد نشین، ارمنستان، افغانستان، ترکیه، تاجیکستان و آذربایجان استفاده می شود و معمولا ساز همراهی کننده خوانندگان و نوازندگان سازهای تمبور، ویولن و سایر سازهای خاورمیانه است. بعضی از این سازها به سنج هایی کوچک نیز مجهز می شوند.

 

 

آموزش های ویدیویی دف

 

 

 

آموزش دف Archive

 

آموزش دف نوازی

نحوه صحیح نشستن بهتر است به پشتی صندلی تکیه ندهیم . لبه صندلی نشسته و کمر صاف باشد . ساز را گرفته و آن را به 4 قسمت تقسیم می کنیم . اگر با دست ساز دف را نگه میدارید ( فرو رفتگی روی کمان دف ) باید انگشت شست خود را روی 1/4 دف […]

 

دف نوازی

عرفان عالی ترین حسی است که می تواند روح و جان آدمی را فرا گیرد و بارزترین ویژگی قوم ایرانی به اوج رسانیدن این احساس توسط هنر می باشد.موسیقی از جمله هنرهایی است که تاثیر آن بر روح بشر به قدری است که برخی آن را علم روح می دانند و در این میان موسیقی […]

 

هنر تک نوازی و سلوی دف

طی تحقیق و کاوش های گوناگونی که محسن فروتنی در ارتباط با فرایند تک نوازی دف حاصل نموده به این مهم دست یافته ، که ساز  قابلیت های فراوانی در خصوص احیا واجرای ریتمها دارا می باشد .یقیناً یک نوازنده دف برای اجرا یک قطعه چشم نواز وگوش نواز که به یک قطعه ئ […]

 

قیمت و فرآیند یادگیری ساز دف

فرآیند یادگیری ساز دف: مانند هر ساز دیگری ابتدا هنرجو در جلسات اولیه با تئوری موسیقی و نت خوانی  بصورت ساده آشنا شده سپس نحوه گرفتن ساز و انواع ضربه های مورد استفاده در ساز را می آموزد و بتدریج با انجام تمرینها مبتنی بر کتاب آموزشی دف بتدریج با ریتم های مختلف و تکنیک […]

 

سن و شرایط خاص فیزیکی برای یادگیری دف

ساز دف یکی از سازهایی است که فیزیک بدنی در آن اهمیتی ویژه دارد.جنسیت دریادگیری آن اهمیتی ندارد. سن مناسب برای شروع این ساز حدوداً9 سالگیست زیرا در این سنن عموماً بدن به مقداری از رشد رسیده که از عهده نواختن این ساز بر آید هرچند ممکن است فردی در سن 7 سالگی دارای جثه […]

 

ساختمان و مدل های دف

این ساز جز ساز های بومی ایران است. این ساز به خانواده سازهای کوبه ای تعلق دارد. هرچند دف در بسیاری ازمناطق ایران و سایر کشورها با اشکال و اسامی مختلف وجود دارد اما این ساز بشکل کنونی همان دف متداول در مناطق کرد نشین است.در این مناطق این ساز یک ساز آیینی و مقس بوده و […]

 

پوست مصنوعی دف

پوست مصنوعی نسبت به پوست‌های طبیعی خواصی دارد که از جمله آن می‌توان به داشتن کوک ثابت قابلیت کوک با نت برای هر ساز معین یک دستی ضخامت سطح پوست دف یک دستی کشش و یک دستی مواد سازنده در کل پوست عدم جذب رطوبت در نتیجه عدم تغییر حالت بر اثر آن عدم تغییر […]

 

ساختمان دف

کلاف اصلی دف، بدنه‌ای استوانه‌شکل و کوتاه از جنس چوب است که در یک طرف آن استوانه، پوست حیوانات یا پلاستیک کشیده‌شده‌است (بهترین نوع دف، با پوست حیوانات و در فصل بهار ساخته می‌شود). ابتدا و انتهای قاب اصلی با برش زاویه‌دار (اصطلاحاً برش فارسی) به هم چسبیده می‌شوند و ضخامت یک سمت از کلاف […]

 

نوازندگان دف

بیژن کامکار،عماد توحیدی، مسعود حبیبی، مهدی غلامی، احمد خاک طینت،پژمان حدادی،مهرداد کریم خاوری،مجید آهنگر، سیامک عزیززاده، مهدی سنگی کرمانشاهی ، سیامک جامعی مؤیدی ، حسین رضایی نیا و نبیل یوسف شریداوی. صداگرفتن از دف در استودیو کاری بسیار دشوار است که تنها جمع کمی از نوازندگان از جمله بیژن کامکار ، نبیل یوسف شریداوی ، […]

 

درآمدی بر تاریخچه دف

ونواخت آن موجب رونق آن در قرون مختلف بوده است.حضورخیل عظیم سازهای کوبه ای موید اهمیت وجایگاه ویژه ریتم درموسیقی بوده وآن رابه عنوان رکن اساسی وجزئی لاینفک ازموسیقی نموده است. در نقوش کهن بازمانده ازتمدنهای باستانی درجنوب ایران گاه نشانه های از حضور سازوموسیقی وآواز درآن روزگاران به چشم می خورد.اقوام ایلامی مستقر دراین […]

 

دف

این ساز یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند. این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است. چنانکه از کتاب‌های موسیقی و نوشته‌ها و اشعار بر می‌آید، در دوره […]

Tags: , , , , , ,

لزوم حضور سازهای سنتی در تلویزیون

دارنده مهر اصالت یونسکو برای این ساز نسبت به لزوم حضور سازهای سنتی در صدا و سیما تاکید کرد. وحید شب‌بویی‌جم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، گفت: وضعیت برگزاری کنسرت در استان مطلوب نیست که نبود سالن خوب و استاندارد برای صداسازی و داشتن هزینه بالا را می‎توان از دلایل آن […]

 

 

دانلود نت های دف

 

 

سایت های آموزش دف

 

آموزش دف

 

مقاله ها

 

… را میان- آب پیمان- می دهیم تا حالت سفت خویشتن را از دست بدهد (تقریباً یک و-یا دو زمان- کافی است). در این مدت مقداری سریش آماده کنید. کمی آب را درون ظرفی کوچک از قبیل پیاله بریزید. به تدریج سریش را در آن اضافه کنید تا حالت نیمه جامد به خویشتن بگیرد. ساز را از طرف پوست بر-سر یک سطح صاف بخوابانید. سریش را به اطراف مکان پارگی ، از-درون دف بمالید. تکه پوستی را که در آب عهد- داده بودید، به وسیله ی چند تکه کاغذ خشک کنید تا آب ، بر-سر سطح آن نماند. همان طور که …  [ادامه متن…]
… توان گفت که شکل نادرست آن مانع نوازندگی صحیح ضربات خواهد بود. در اینجا اشاره ای خواهیم داشت به راه- ی صحیح در دست گرفتن دف و سپس چند اشکال رایج مربوط به این موضوع را نکته- بررسی پیمان- می دهیم. به تصویر مادون نگاه کنید. این تصویر رسم ی صحیح را اثر- می دهد. ویژگی های این تصویر بدین شرح اند: الف)شستی از راستایی که با راستای افق زاویه قائمه می سازد ، اندکی انحراف دارد. ب) سنگینی ساز بر-سر هر دو دست توزیع می شود که بخش بیشتری را دست چپ تحمل می کند. ج) کف دست راست تقریباً مقابل قلب عهد- دارد. د) …  [ادامه متن…]
… معمولاً حالت شديد آن به دليل بد ساخته شدن ساز است و دفي كه من خريده ام نيز اين طور است. دو اشكال عمده در اين مورد-های وجود دارد . يكي در مکان شستي و ديگري نزدیک- مقابلش ، يعني لبه اي كه پوست روي آن كشيده شده. وقتي اين دومحل به خوبي گرد نشده باشند ، تيزي آن ها دست شما را آزار خواهد داد. قبل از اينكه بگويم براي حل اين مشكل چه بايد كرد ، به شما توصيه مي كنم در صورتي كه دفتان چنين مشكلي دارد و توانايي انجام چنين كاري را در خودتان نمي بينيد ، …  [ادامه متن…]
… های آموزش دف مراجعه کنید. به طور عمده دو نوع دف وجود دارد: 1-   ساز های با پوست طبیعی 2-   دف ساز با پوست مصنوعی و-یا همان ساز های طلقی عموماً دف های پوستی صدای بهتر و قیمت بالاتری در مقایسه با دف های طلقی دارند.اما سفارش آن را به هیچ وجه به مبتدیان توصیه نمی کنم. چه بسا دف هایی که به دلیل تجربه مادون در نگهداری ، گرم کردن و نوازندگی آسیب دیده اند. ولیکن ساز های طلقی به نسبت مقاوم ترند چرا که نیازی به گرم کردن نداشته و محیط بر آن ها بی اثر است. البته آنچه گفته شد به معنای …  [ادامه متن…]
… كمانه باعث ميشه در موفع اجراي نت موسیقایی ها (به خصوص بك) صداي دلخواه رو از ساز به دست نياريم. همين طور از روی- طبقه بندي كيفي، بهترين نوع دف پوستي، نوعي از اون موسوم به دف پوستي خورشيدي هست. علت اين نام گذاري رد ها و آثاري هست كه در نتيجه ي دباغي اضافي بر روي پوست دف باقي مي مونه به شكل اشعه هاي خورشيد و به همين دليل به اون دف خورشيدي ميگن. در هنگام گزینش- ساز بايد دقت كنيم مکان شستي اون با دست ما متناسب باشه به طوري كه در گرفتن اون راحتي داشته باشيم و انگشت شست …  [ادامه متن…]
… قبل و-یا همزمان با فراگیری دف چه درس های دیگری به من کمک می کند تا نوازندگی این ساز را بهتر بیاموزم؟ 9- چه مدت زمانی طول می کشد تا من بتوانم این ساز را در حد قابل قبولی بنوازم؟ 10- رسم آموزش بخاطر ساز به چه نحو است؟ آیا در طی دوره آموزشی ناگهان درس ها سخت می شود؟ 1- بسبب آموزش دف چه روش هایی وجود دارد؟ بله کتاب های زیادی وجود دارد. مانند: کتاب طرز دف نوازی آقای مسعود حبیبی،در مکتب دف نوازی آقای عرفان به امید حق، صد درس دف مجید وطنیان، 2- آیا نوازندگی دف سخت است؟ هیچ سازی آسان و-یا سخت نیست … [ادامه متن…]
… از آنکه تمبک مجلسی شد به تدریج جای دف را گرفت و از رونق دف کاست و دف را بیشتر در شهرهای کوچک و قصبات در مجالس عیش و سرور به پیشه می‌بردند به ویژه در کردستان و آذربایجان بسیار متداول بود و نوازندگان ماهر داشت. در سال‌های پایانی دف نوازی در بیشتر شهرهای ایران رایج‌تر شده است و هنر آموزان به آموختن آن بر-سر آورده‌اند. از نوازندگان صاحب نحوه آن می‌توان بیژن کامکار و مسعود حبیبی را نام برد که استاد کامکار طرح به سزایی را در شخصیت دادن به این ساز در نغمه اصیل ایرانی ایفا کرده است … [ادامه متن…]
… کنید که ضربه را از مچ وارد نکنید ، تیغه دست به همراه ساعد دست و در یک راستا با نیز حرکت میکنند و نیروی وارده از مچ دست نیست. ·   بک در این ضربه انگشتان دست راست کمی از نیز باز میشوند دست از مچ به طرف تیغه پائین به طرف ساعد خم میشود ( دست در عکس فوق به طرف بالا به نظر میرسد .) و باز هم-چنین به کمک ساعد دست از ساز دور شده ضربه میزند . ( ساعد دست و کف دست در یک امتدادند ) در این ضربه بندهای اول و دوم چهار انگشت دست راست همزمان به ساز …  [ادامه متن…]
… است، از بیان جزئیات این اثر در اینجا معذورم. همانطور که نگاه-کردن می شود ، با استعمال از آچار آلن می توان تیون ساز را مطابق میل نوازنده تنظیم نمود. پیچاندن یکنواخت پیچ ها ، کشش یکنواخت پوست را درتمامی قسمت های آن در پی خواهد داشت که این امر به سادگی امکان پذیر است. گفتنی است دقت تیون دف در این ابداع قابل توجه است.   … [ادامه متن…]
… خاص انجام شود و کارشناسی لازم در این نکته- صورت گیرد . زیرا همانقدر که تغییر مربی در سطوح متفاوت مفید است ، به همان اندازه ، تغییر معلم در زمان نا مناسب بسیار مضر خواهد بود . زمان بندی دوره های فراگیری هنر موسیقی به علت یک ساز خاص فراگیری کامل یک ساز به طور کلی به دوره های پایین تقسیم می شود : 1- مقدماتی 2- متوسطه 3- پیشرفته 4- استادی     … [ادامه متن…]
… کسانی همینطور که اشتغال و و-یا علائقشان ایجاب می کند تا بر بر-روی صحنه بروند، همانند موسیقیدان ها، بازیگران ورزشکاران و غیره، صحنه هراسی را به عنوان یک اختلال جدا نشدنی پیشه خویشتن تجربه می کنند. بخاطر مثال درباره یک نوازنده با این که گفتگو در اشتغال نیست، استرس انجام را به صورت ترس در چهره ، درد مفاصل ،سستی و لرزه دست و پا،و در پایان اجرای نامطلوب قطعه نکته- انجام تجربه می کند. استرس انجام قابل درمان است، با اینحال بسیاری از مردم با وجود اثرات منفی و محدودیت هایی که جهت کارشان ایجاد می کند، با آن … [ادامه متن…]
… «توبه و-یا ربی»، «استغفرالله» و «استغفرالله و اتوب الیه» هم مجلس را می آراید و همینطور شجره نامه طریقت را بعلت جمع حلقه، بازخوانی می کند تا به اسما امامان و انبیا الهی منتهی شود. سپس ذکر « لا اله الا الله» با صوت های مختلف، سنگین تند بر زبانها جاری می گردد و هنگام تندخواندن ذکر الله، آن جمع از جای خویش بر خواسته دستهای همدیگر را می فشارند که به آن حالت « قیام و-یا حی الله » گویند. پس از ذکر قیام، به ذکر غوثی می پردازند و آن ذکر، «حی حی حی الله» می باشد که … [ادامه متن…]
… مهم ترین سؤال هر معلم این باشد كه به چه شیوه می توان یادگیری، به ویژه یادگیری مطالب درسی را مؤثرتر و پربارتر كرد. بسیاری از روانشناسان، یادگیری را در شرایط دقیق و كنترل شده مطالعه كرده اند تا ماهیت یادگیری را بهتر كشف كنند و چگونگی بهبود بخشیدن آن را دریابند. بدین ترتیب، بسیاری از عوامل مؤثر در یادگیری شناخته شده است.در این میان، آموزش شامل مجموعه فعالیت هایی است كه معمولاً به یادگیری منجر می شود. این فعالیت ها مربوط به معلم و یادگیرنده است لاکن در تجزیه و تحلیل نهایی، یادگیری كه نتیجه آموزش است از طرف یادگیرنده انجام … [ادامه متن…]
… فرآیند یادگیری با انجام تمرین های صحیح مربوط-به-ورزش و تمرین های اجرایی سازشان بتدریج قدرت دست هایشان بالا رفته و به سطح استاندارد رسیده است. یادآوری این نکته ضروریست که خوشبختانه امروزه ساز هایی با اندازه و سنگینی بسیار کم مخصوص کودکان ، نوجوانان وخانمها در فروشگاه های فروش ابزار نغمه عرضه می شود که این امکان را بجهت افراد علاقمند به یادگیری این ساز که ازلحاظ فیزیکی در سطح پایینی بعلت یادگیری آن توافق- دارند فرآهم نموده تا بتوانند با استعمال از این مدل ها به یادگیری این ساز بپردازند. قیمت و فرآیند یادگیری ساز دف فرآیند یادگیری ساز : همچون– …  [ادامه متن…]
… صد برگ و آتش در نیستان و هم موسیقی محکم و گویای این ساز در آلبوم نبیل یوسف شریداوی و داود آزاد از جمله نمونه های بسیار موفق ضبط در استودیو می باشند. … [ادامه متن…]
… دو اينها با هم-چنین باعث ميشن پوست شل بشه و علاوه بر اين كه صداي مطلوب رو به دست نمي ده با وارد اومدن هر ضربه بر روي اون بافتش بيشتر از همچنین گسسته ميشه و در نهايت استعمال ي از دف در محيط هاي سرد و مرطوب به طور مداوم باعث پاره شدن زودتر از موقع اون ميشه. در مقابل گرما باعث جمع شدن پوست دف و سفت شدن اون ميشه كه كيفيت صداي مطلوبي به دست ميده و از اين نظر خوب هست. ولي در اين نکته- همینطور نبايد زياده روي بشه چون باز گرماي بيش از اندازه سبب … [ادامه متن…]
… داشته باشد بر-سر دف پوست آهو می‌کشیدند. در قدیم دف و-یا دایره کوچک را که چنبر آن از بر-سر و برنج ساخته می‌شد خمک و-یا خمبک می‌گفتند. به دست زدن با سنگینی و به اصطلاح بشکن زدن همینطور خمک و-یا خمبک می‌گفتند. دف‌هایی هم-چنین بوده که بر چنبر آن زنگ تعبیه می‌کردند و می‌نواختند. زنگهای دف را جلاجل می‌گفتند.در دوره اسلامی به کسانی که دف و-یا دایره می‌نواختند جلاجل زن می‌گفتند. در ایران کهن جلاجل وسیله‌ای بیضی شکل و بزرگ بود که زنگ‌هایی بر آن می‌بستند و در جنگ‌ها به شغل می‌بردند و ظاهراً صدای مهیبی داشته است. دف را که بر آن زنگوله تعبیه … [ادامه متن…]
No Comments

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *