دانسته های بدیهی درباره کیبورد و ارگ نوازی

دانسته های بدیهی درباره کیبورد و ارگ نوازی

 

شاید تعجب آور باشد با این که ممکن است تا به حال حتی دست تان هم به پیانو نخورد باشد، چیزهای زیادی درباره ی این ساز می دانید. شاید حتی بعضی از نکات مربوط به موسیقی را هم بدانید. اگر هم ندانید، همین الان می توانید یاد بگیرید.

می توانید یک گام پنتاتونیک بزنید.

پشت پیانو یا کیبوردتان بنشینید و کلیدهای سیاه را پشت سر هم بزنید، از پایین به بالا یا برعکس. به این ترتیب شما یک گام پنج نتی زده اید که اسمش هم خیلی جالب است: پنتاتونیک. دفعه ی بعدی که دوستان تان پرسیدند این روزها چه می کنید، بگویید گام پنتاتونیک تمرین می کنم.

اسم نت هایی را که در موسیقی به کار می روند می دانید.

هفت نتی که در موسیقی به کار می روند، با حروف الفبای انکلیسی نامگذاری شده اند، ار A تا G . وقتی کلیدهای سفید ارگ یا پیانو را می زنید نت هایی مثل F ، C و A را می زنید و همان طور که در آموزش های بعدی خواهید دید، وقتی دیز و بمل را به این حروف اضافه کنید، در واقع اسم کلیدهای سیاه را به زبان آورده اید. (در ایران معمولا به جای حروف الفبای انکلیس، از دو، ر، می، فا، سل، لا، سی برای نت های موسیقی استفاده می شود)

اسم دو کلیدی را که در نت های ارگ و پیانو استفاده می شود، بلدید. 

 

نت های کیبورد و پیانو در دو کلید سل و فا نوشته می ئنوند. معمولا دست راست تان نت های نوشته شده در کلید سل و دست چپ نت های کلید فا را می نوازد.

 

تعداد کلیدهای یک پیانوی استاندارد را می دانید.

این که گاهی به آنها ٨٨ کلیدی می گویند علت دارد. می توانید خودتان بشمرید یا این که به کلیدهای سفید و سیاه نگاهی بیندازید. یک الگوی ١٢ تایی از مجموعه کلیدهای سیاه و سفید وجود دارد که روی ارگ و پیانو تکرار می شود. هفت سری از این الگوهای ١٢ تایی به اضافه ی ۴ کلید اضافی روی کیبورد و پیانو وجود دارد. یعنی اگر ١٢ را در ٧ ضرب کنیم می شود ٨۴ ، به اضافه ی ۴ کلید اضافی که در کل می شود ٨٨ کلید.

 

می توانید سبکهای مختلف موسیقی را تشخیص دهید.

 

نمونه ی های صوتی را گوش کنید. نمونه هایی از چهار قطعه ی متفاوت را که با کیبورد و پیانو نواخته شده اند، بشنوید. بگویید هرکدام از نمونه ها مربوط به کدام یک از سبک ها است. حتی اگر این قطعات موسیقی را نشناسید، آن قدر تجربه ی شنیدن دارید که متوجه شوید موسیقی بلوز با موسیقی باروک اثر باخ فرق دارد.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *