آموزش Illustrator (آموزش نرم افزار Adobe Illustrator )

آموزش Illustrator

 

آموزش Illustrator

 

 

 

محصولات آموزش Illustrator در بازار

 

آموزش  Illustrator – گام به گام –  سطح مقدماتی

آموزش  Illustrator – گام به گام -  سطح مقدماتی

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مشاهده جزئیات این محصول اینجا را کلیک کنید

 

آموزش  Illustrator – گام به گام –  سطح متوسط

آموزش  Illustrator – گام به گام -  سطح مقدماتی

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مشاهده جزئیات این محصول اینجا را کلیک کنید

 

آموزش  Illustrator – گام به گام –  سطح پیشرفته

آموزش  Illustrator – گام به گام -  سطح پیشرفته

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مشاهده جزئیات این محصول اینجا را کلیک کنید

 

 

 

ادوبی ایلوستریتور

ادوبی ایلوستریتور یک برنامه ی ویرایش گرافیک وکتوری (برداری) است که توسط شرکت ادوبی سیستمز(Adobe Systems) توسعه و به بازار عرضه می شود. آخرین نسخه ی آن با نام Illustrator CC، هفدهمین نسل از خط تولید این محصول است

 

آموزش ایلوستریتور

اسکرین شات از ادوبی ایلوستریتور CC v17 با یک سند A4 باز که در OS X Mavericks در حال اجرا است.

تاریخچه

نسخه های 1- 1.6 (ایلوستریتور 88)

ادوبی ایلوستریتور اولین بار در دسامبر 1986 برای مکینتاش اپل (ارسال کالا در ژانویه 1987) به عنوان تجاری سازی نرم افزار توسعه یافته ی فونت ادوبی و فرمت فایل پست اسکریپت داخلی شرکت ادوبی ساخته شد. ادوبی ایلوستریتور محصول همراه ادوبی فتوشاپ است.

فتوشاپ در درجه اول برای دستکاری عکس دیجیتال و سبک های فتورئالیسی تصویر کامپیوتری طراحی شده است، در حالی که ایلوستریتور در حوزه های طراحی مربوط به حروفچینی و گرافیک لوگو کارایی دارد. تبلیغات اولیه مجله (که در مجلات طراحی گرافیکی مانند Communication Arts نشان داده شده است)از این محصول با عنوان “Adobe Illustrator” نام بردند. Illustrator 88 که نام نسخه ی 1.7 این محصول است در سال 1988 روانه ی بازار شد و بسیاری از ابزارها و ویژگی های جدید را معرفی کرد. از سال 2011، فرمت فایل ادوبی ایلوستریتور 88 در زبان برنامه نویسی MATLAB به عنوان گزینه ای برای ذخیره ی شکل ها استفاده می شود.

نسخه ی 2-6

اگرچه در دهه ی اول تولید این محصول، شرکت ادوبی ایلوستریتور را در درجه ی اول برای مکینتاش تولید کرد اما گاه بگاه از سایر سیستم عامل ها پشتیبانی می کرد. در اوایل دهه ی 1990، ادوبی نسخه ی ایلوستریتور را برای سیستم عامل های نکست (NeXT)، سیلیکون گرافیک(Silicon Graphics) و سولاریس سان (Sun Solaris) روانه ی بازار کرد اما با توجه به استقبال ضعیف بازار این کار را متوقف کرد. اولین نسخه ی ایلوستریتور برای ویندوز، نسخه ی 2.0، در اوایل سال 1989 روانه ی بازار شد و با شکست مواجه شد. نسخه ی ویندوزی بعدی، ورژن 4.0، به دلیل آنکه به جای نسخه ی 3.0 مکینتاش بسیار شبیه به ایلوستریتور 1.1 بود و مطمئنا با بسته ی تصویرگری بسیار محبوب CorelDRAW ویندوز برابری نمی کرد، به طور گسترده ای مورد انتقاد قرار گرفت. (توجه داشته باشید که ورژن 2.0 یا 4.0 برای مکینتاش در سال انتشار آن ها موجود نبود- گرچه نسخه ی دوم به بازار آمده برای مکینتاش، Illustrator 88 نام گذاری شد- و نسخه ی 6 برای ویندوز وجود نداشت.) با این حال، نسخه ی 4 اولین ورژن ایلوستریتور بود که از ویرایش در حالت پیش نمایش پشتیبانی می کرد، چیزی که در نسخه ی مکینتاش تا سال 1993 و نسخه ی 5.0 موجود نبود. نسخه ی 6 در حقیقت اخرین نسخه ی ایلوستریتور برای مکینتاش بود. رابط کاربری به طور اساسی در نسخه های آتی تغییر یافت تا آن را متناسب تر برای ویندوز و سازگارتر بین دو سیستم عامل کند. این تغییرات تا نسخه ی CS6 باقی ماند، تا زمانی که گام های کوچکی برای بازگرداندن این برنامه به رابط کاربری که اندکی شبیه مکینتاش بود، برداشته شد.

نسخه ی 7-10

با معرفی ایلوستریتور 7 در سال 1997، شرکت ادوبی تغییرات مهمی را در رابط کاربری در رابطه با ویرایش مسیر(path) (و همچنین نزدیک شدن به رابط کاربری مشابه با ادوبی فتوشاپ) به وجود آورد، و بسیاری از کاربران تصمیم گرفتند که بروز رسانی انجام ندهند. همچنین ایلوستریتور شروع به پشتیبانی از تروتایپ (TrueType) کرد که به طور موثری به “جنگ فونتی” بین پست اسکریپت Type 1 و تروتایپ پایان داد. ایلوستریتور مانند فتوشاپ شروع به پشتیبانی از پلاگین ها نیز کرد که به طور فوق العاده و سریع توانایی های این برنامه را گسترش داد.

با برابری صحیح رابط کاربری بین نسخه های مکینتاش و ویندوز که با نسخه ی 7.0 شروع شد، طراحان درنهایت توانستند با ایلوستریتور هماهنگ شوند. شرکت کورل (Corel)، کورل دراو 6 را در اواخر سال 1996 به مکینتاش انتقال داد اما به اندازه ی کافی از آن استقبال نشد زیرا خیلی دیر بود. طراحان ایلوستریتور، دراوکورد(Drawcord)، یا فری هند (Free Hand) را بسته به اینکه کدام یک را زودتر فرا بگیرند، ترجیح می دادند. به عنوان مثل امکاناتی در Freehand وجود دارد که هوز در ایلوستریتور موجود نیست (مقادیر مقیاس کردن بالاتر، ویژگی پیشرفته ی پیدا کردن – و – جایگزین کردن، ویرایش مدور-گوشه ای گزینشی، انتقال/چاپ انحصاری موضوعات انتخاب شده، غیره). کورل هرگز توسط سازمان های بزرگ یا فروشگاه های طراحی به عنوان یک ابزار در سطح حرفه ای در نظر گرفته نشد.

 

Adobe Illustrator

ادوبی ایلوستریتور 10 که بر روی ویندوز xp اجرا شده است.

 

 

شرکت ادوبی در سال 1994 شرکت Aldus را برای پیج میکر (PageMaker) خرید. به دلیل بخشی از معامله، کمیته ی تجارت فدرال شکایتی از شرکت ادوبی سیستمز در اکتبر 1994 صادر کرد و دستور واگذاری FreeHand به “جبران کاهش رقابت ناشی از حق مالکیت” به خاطر نرم افزار ادوبی ایلوستریتور را داد. در نتیجه مایکرومدیا (Macromedia) در سال 1995، FreeHand را از توسعه دهنده ی اصلی آن التسیس (Altsys) گرفت و در سراسر سال 2004 به توسعه ی آن ادامه داد.

تفاوت قدرت بین فتوشاپ و ایلوستریتور با ظهور اینترنت مشخص شد; ایلوستریتور برای پشتیبانی از انتشار وب، پیش نمایش پیکسلی کردن (rasterization)،PDF،SVG(Scalable Vector Graphics) ارتقا یافته بود. ادوبی توسعه دهنده اولیه ی SVG برای وب بود و ایلوستریتور فایل های SVG را به وسیله ی پلاگین SVG File Format اکسپرت می کرد. با استفاده از Adobe SVG Viewer (ASV) که در سال 2000 معرفی شد، به کاربران اجازه داده شد تا تصاویر SVG را در اکثر مرورگرهای اصلی مشاهده کنند تا اینکه در سال 2009 این امر متوقف شد. پشتیبان داخلی برای SVG در تمام مرورگرهای بزرگ تا سال 2011 و Internet Explorer 9 کامل نشده بود.

در نسخه ی 9 ویژگی تریس یا ردیابی مشابه با آنچه در محصول متوقف شده ی شرکت ادوبی Streamline بود، قرار داده شد.

 

نسخه ی CS–CS6

ایلوستریتور CS اولین نسخه ی دارای قابلیت های سه بعدی بود که به کاربران اجازه می داد شکل ها را برای خلق اشیاء سه بعدی ساده، اکسترود کنند یا بچرخانند.

ایلوستریتور CS2 (نسخه ی 12) برای هر دو سیستم عامل مکینتاش OS X و مایکروسافت ویندوز موجود بود. این آخرین نسخه برای مکینتاش که به طور طبیعی روی پردازنده های اینتل اجرا نمی شد، بود. ازجمله ویژگی های جدید که به ایلوستریتور CS2 اضافه شده بود، Live Trace, Live Paint، یک پالت کنترل و محیط کار سفارشی بود. Live Trace اجازه ی تبدیل تصویر بیت مپی به هنر وکتوری را می دهد و نسبت به قابلیت های تریس کردن پیش از آن بهبود یافته بود. Live Paint به کاربران اجازه می دهد که در به کار بردن رنگ در موضوعات به خصوص آن هایی که همپوشانی دارند، انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. در همان سال که CS2 روانه ی بازار شد، شرکت ادوبی سیستمز از توافقی مبنی بر گرفتن مایکرومدیا در یک مبادله سهام به ارزش حدود 3.4 میلیارد دلار خبر داد و مدت کوتاهی پس از آن عملیات، شبکه ها و سازمان های خدمات مشتری این شرکت را یکپارچه سازی کرد. ادوبی حال در سال 2007 مالک FreeHand به همراه کل خط تولید مایکرومدیا(Macromedia) بود. ادوبی اعلام کردکه توسعه و بروزرسانی برنامه ی FreeHand را متوقف خواهد کرد. در عوض ادوبی ابزارها و پشتیبانی برای سهولت در تحول ایلوستریتور را فراهم خواهد آورد.

Illustrator CS3 دارای بروزرسانی رابط کاربری در نوار کنترل(Control Bar)، امکان تراز کردن نقاط تکی، نواحی برش (Crop Areas) متعدد، پانل Color Guide و ویژگی Live Color در میان سایرین بود. CS3 در 27 مارس 2007 منتشر شد.

Illustrator CS4 در اکتبر 2008 منتشر شد. این نسخه انواع اصلاحات در ابزار قدیمی همراه با معرفی ابزاهایی کاملا جدید که از FreeHand گرفته شده است را نشان می دهد. امکان ایجاد چندین آرت برد یکی از موارد مهم CS4 است که از FreeHand اضافه شده است. آرت برد به شما اجازه ی می دهد که نسخه های متعدد یک کار را در یک سند واحد ایجاد کنید. ابزارهای دیگر شامل Blob Brush است که اجازه می دهد چندین حرکت براش وکتوری که روی هم افتاده اند را به راحتی ادغام یا پیوند دهید، و یک ابزار گرادیان بازسازی شده که اجازه ی دست کاری رنگی کامل تر بعلاوه ی شفافیت (transparency) در گرادیان را می دهد.

Illustrator CS5 در آوریل سال 2010 منتشر شد. همراه با تعدادی از اصلاحات در قابلیت های موجود، ویژگی های جدید ایلوستریتور CS5 عبارتند از: یک ابزار شبکه بندی پرسپکتیو (Perspective Grid) که از FreeHand برداشته شده است، یک Bristle Brush ( برای حرکت های طبیعی تر و دارای ظاهر نقاشی) و یک بروزرسانی جامع در حرکات براش (strokes) که ادوبی آن را “Beautiful Strokes” نامید.

نسخه ی CS6 شانزدهمین نسل ادوبی ایلوستریتور بود. ادوبی بسیاری ویژگی های بیشتر را اضافه کرد و چند مشکل مانند یک رابط کاربری جدید، پانل های لایه، کدهای RGB و شیب رنگ را به منظور افزایش عملکرد تصحیح کرد.CS6 در 3 آوریل سال 2012 منتشر شد.

 

نسخه ی Illustrator CC

همراه با Creative Cloud (که نتیجه ی تغییر استراتژی ادوبی در انتشار محصول است)، ایلوستریتور CC منتشر شد. این نسخه (نسخه ی هفدهم) اولین نسخه بود که فقط در یک مدل سرویس مبنی بر اشتراک، همراه نرم افزار دیگر که قبلا Creative Suite خوانده می شد، به فروش رسید. این نسخه به عنوان بخشی از Creative Cloud، اصلاحاتی در این زمینه به وجود آورد نظیر رنگ، فونت و همگام سازی تنظیمات برنامه، ذخیره سازی اسناد در کلود، و یکپارچگی با Behance (یک شبکه ی خلاق اشتراکی)، همچنین ویژگی های دیگر مانند یک ابزار تایپ جدید سازگار با لمس، تصاویر در براش ها، استخراج CSS، و بسته بندی فایل ها.

سایت های مفید برای آموزش Illustrator

آموزش Illustrator   در Tutorial24.ir

حاوی درس های آنلاین فارسی آموزش Illustrator

آموزش های سایت Adobe Illustrator

آموزش های انگلیسی سازنده نرم افزار

کتاب های چاپ شده فارسی آموزش Illustrator در بازار

ایلوستریتور CS5

مرجان کشاورزی، مهرداد احمدی شیخانی

نشر فرهنگ صبا

کلید ایلوستریتور

محمدجواد لاله چینی

نشر کلید آموزش

آموزش تصویری ایلوستریتور IIIustrator

 سعید گودرز، حسین رزاق نژاد،  امید باوی

نشر پرسون