دوره خوانندگی و سلفژ – صدای متزو

صدای متزو Mezzo

صدای زنانه پایین

 

تفاوت میان یک صدای متزو (مخفف متزو-سوپرانو) و یک صدای سوپرانو اغلب tessitura است. (اصطلاح tessitura یک اصطلاح ایتالیایی است که به جایی که بیشتر نت ها در یک آهنگ بکار می روند، اشاره می کد. نت هایی که یک محدوده صدایی با آن احساس راحت تری در زمان خواندن دارند) خیلی از خوانندگان متزو می توانند در محدوده بالاتر سوپرانو هم بخوانند ولی نمی توانند به مانند سوپرانوها آن را نگه دارند. برای مثال بخشی از نقش ها در ادبیات اپرایی به متزو برای خواندن به مانند تک خوانی سوپرانو احتیاج دارند ولی نمی توانند مانند سوپرانو در این محدوده باقی بمانند. محدوده راحتی متزو متفاوت از سوپرانو است. متزوها ترجیح می دهند که در صداهای میانه خود بمانند. به معنای دیگر، خواننده سوپرانو نفرت دارد که در صدای میانه اش در تمام روز بماند و ترجیح می دهد در نت های بالا و اوج بالای ارکستر بخواند.

البته خیلی از خواننده های سوپرانو، متزو هم می خوانند. عادلانه نیست ولی حقیقت است. به مانند جوانب دیگر زندگی، سوپرانوها وقتی مشهور می شوند نمایش هایی را می خوانند که در حقیقت برای کس دیگری مانند یک خواننده متزو نوشته است. در نتیجه فقط برای اینکه یک خواننده سوپرانو یک موسیقی را می خواند بدین معنا نیست که موسیقی سوپرانو است. می بایستی به جزئیات دقت کنید، جزئیاتی مانند محدوده موسیقی آهنگ و سپس تصمیم بگیرید آیا به صدای شما می خورد یا نه.

  • محدوده : محدوده صدای متزو معمولا دو میانی (C) تا یک B (نت سی) بالا یا نت دو (C) بالاست. بسیاری از متزوها به بالایی یک سوپرانو هم می توانند بخوانند ولی نمی توانند تکرار نت های بالا را به راحتی اداره کنند.
  • انتقال های محدوده صدا : انتقال برای متزو معمولا بر روی نت های E و F (یعنی می و فا) بالای دو میانی و می و فا (خط پنجم) یک اکتاو بالاتر رخ می دهد.
  • قدرت : متزو صدای میانه قوی دارد.
  • تن صدا : صدای متزو معمولا تاریک تر و عمیق تر از همتایش سوپرانو است.
  • ضعف : صدای سر متزو اغلب نقطه ضعف آن است.
  • تقسیمات : یک تقسیم متزو، کنترالتو (contralto) است. از متزو کمتر معمول است و contralto ها می توانند از فا زیر دو میانی تا یک فا (خط پنجم) بالای دو میانی بخوانند. یک contralto می تواند بالاتر و غمگینتر و با رنگ آمیزی غنی تر بخواند. بعضی اوقات خوانندگان به عمد صدایشان را غمگین می کنند تا صدایشان را شبیه contralto ها بکنند. صدای سینه کنترالتو می تواند تا نت سل (خط دوم) بالای نت دو میانی بالا برود و شیفت به صدای سر در حدود نت ر (خط چهارم) یک اکتاو بالاتر از دو میانی کند.
  • نقش های معمول اجرا : متزو اغلب مادر، جادوگر و یا دختر شلخته در نمایش است. برای مثال کارمن در اپرای کارمن
  • نام های مشهور : مرلین هورن، کی.دی لنگ، لوری مورگان، پستی کلاین و کارن کارپنتر و …

 

منبع : دوره خوانندگی و سلفژ – صدای متزو

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *