آموزش ویولن

آموزش ویولن

 

ویولن

ویولن که همچنین به اسم فیدل نیز شناخته می شود، یک ساز سیمی معمولا با چهار سیم کوک شده در پنجم های کامل است. این ساز کوچکترین و با محدوده زیر ترین ساز از خانواده ویولن، خانواده سازهای سیمی است که شامل ویولا و ویلنسل هستند. لغت امروزی آن از لغت ایتالیایی violino که به معنای ویولای کوچک است آمده است.

 

کسی که ویولن را می نوازد ویلونیست یا فیلدر یا ویولن نواز خوانده می شود. ویولونیست ها صدا را با کشیدن آرشه بر روی یک سیم یا بیشتر تولید می کنند (که می تواند توسط انگشتان دست دیگر متوقف شود تا محدوده کاملی از نت ها را تولید کند). ویولن نواز همچنین می تواند با ضرب زدن سیم ها (با دست دیگر) یا تکنیک های متفاوت دیگر ویولن تولید صدا کند. ویولن توسط موسیقی دانان در محدوده وسیعی از سبک های موسیقی شامل موسیقی باروک، کلاسیک، جز، محلی و راک نواخته شده است. ویولن در بسیاری از نواحی غیر غربی نیز بسیار نواخته می شود. ویولن گاهی فیدل نیز خوانده می شود، صرف نظر از نوع موسیقی که با آن نواخته می شود.

ویولن اولین بار در قرن شانزدهم در ایتالیا شناخته شد که با تغییرات بسیار در قرن هجدهم و نوزدهم روبرو شد. ویولنیست ها و کلکسیون دارها معمولا سازهای ساخته شده توسط استرادیواری، گیارنری و خانواده آماتی از قرن شانزدهم تا هجدهم در برسکیا و سرمونا و ویولن های ساخته شده توسط جکوب اشتینر در اطریش را تحسین می کنند. تعداد بسیاری از سازها توسط ویلون سازهای کوچکتر ساخته می شوند که هنوز هم بسیاری از ویلون های تولید انبوه تحت عناوین تجاری از صنعت های روستایی در مناطقی مانند ساسکونی، بوهمیا و مایرکورت می آیند. بسیاری از این سازهای تجاری سابقا توسط سیرز، روئباک و سایر تاجرین فروخته می شدند.

 

شخصی که ویولن را تعمیر می کند، لوثیر خوانده می شوند. اجزاء ویولن معمولا از نوع های مختلف چوب ساخته می شوند(اگر چه ویلون های الکتریک ممکن است اصلا از چوب ساخته نشوند برای اینکه صدای آنها به مشخصات آکوستیکی ویژه ساختمان ساز وابسته نیست)

 

آموزش ویدیویی و تصویری ویولن

 

سیم های ویولن

سیم ها در اوایل از روده گوسفند (که به catgut یا زه شناخته می شوند) یا روده ساده که کشیده و خشک و در هم پیچیده شده بود، ساخته می شدند. در اوایل سال های قرن بیستم، سیم های ویولن هم از روده و هم از ابریشم و هم آلمینیوم یا فولاد ساخته می شدند. سیم های مدرن ممکن است از روده یا فولاد سفت یا فولاد به هم بافته یا سایر متریال های ترکیبی با سایر فلزها و پوشش یافته با نقره باشند. اکثر سیم های E سیم های بدون پیچ ساده یا فولاد آب طلا شده هستند. در حال حاضر اکثر سیم های ویولن دیگر زیاد از روده ساخته نمی شوند ولی بعضی از اجراکنندگان موسیقی ممکن است از آنها برای رسیدن به صدای ویژه تاریخی استفاده کنند.

سیم ها زمان عمر محدودی دارند. صرف نظر از مطالب مشهودی مانند پوسیده شدن سیم ها، نوازندگان ویلن معمولا سیم ها را برای این تعویض می کنند که دیگر صدای درست نمی دهند و تن صدایی مطلوب خود را از دست داده اند. طول عمر سیم به کیفیت سیم و شدت نوازندگی بستگی دارد.

 

محدوده موسیقی ویولن

بم ترین نت ویولن بصورت معمول کوک شده G3 یا G زیر C میانی است (در نوع های نادر، بم ترین سیم می تواند به پایینی چهارم تا D3 نیز کوک شود). زیرترین نت ویلن، کمتر به خوبی تعریف می شود. E7 یعنی E دو اکتاو بالاتر از سیم باز (که بر روی E5 کوک می شود) بصورت استاندارد زیرترین است که ممکن است به عنوان محدودیت عملی برای اجزاء ویولن ارکستری در نظر گرفته شود، اگر چه اغلب ممکن است که نت های زیرتر را با توجه طول فینگربرد یا مهارت ویلونیست و ویلن نواز بتوان نواخت. نت های زیرتر (تا C8) با تکنیک های نوازندگی ویلون مانند استفاده از هارمونیک ها چه طبیعی یا مصنوعی می توانند نواخته شوند.

 

آکوستیک ویلن

شکل قوس دار و ضخامت چوب و کیفیت های فیزیکی، صدای یک ویلن را شکل می دهد. الگوهای گره ساختی با شن یا درخشان افشانده شده روی لایه ویلن، روی فرکانس های معینی به ارتعاش در می آیند تا تعمیرکنندگان ویلن بتوانند قبل از سرهم کردن ساز، صدا و درستی ساز را تایید کنند.

 

اندازه های ویولن

 

تاریخچه ویولن های کوچک به خوبی مستندسازی نشده است. ویولن های کوچک حداقل از دوران رنسانس و دروان باروک که یک چهارم در محدوده زیری نت ها بالاتر از ویلون های استاندارد بوده اند، ساخته شده اند. این ویولن ها می توانند هم توسط کودکان نواخته شوند و هم توسط موسیقی دانانی که ویلن نوازهای خارج از محدوده ویلن های استاندارد هستند، نواخته شوند. مهم است که بخاطر بسپارید که پایه زیر چانه ویولن اختراعی اخیر است. بدون این محل زیر چانه تغییر در وضعیت های بالاتر یا عقب رفتن از وضعیت های بالا معمولا باعث این می شد که ویلن نواز کنترل ویولن را از دست دهد. علاوه بر اینها بسیاری از مردم به این نتیجه رسیدند که بجای ویولن های کیتس یا پاچتز از این ویلون های کوچک استفاده کنند. این ویولن های کوچک اولیه به سادگی با ویولن های در ابعاد برای بچه ها اشتباه گرفته می شوند ولی اگر یک متخصص آنرا تایید کند، بسیار گران توسط کلکسیون دارها و موزه ها خریداری می شوند. در طی اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم سازندگان ساز در ساکسونی بسیاری از این ویولن های کوچک را تولید کردند.

 

کودکان معمولا از سازهای سیمی کوچکتر از بزرگسالان استفاده می کنند. ویولن ها در سایزهای کوچک برای آموزش ویلن به هنرجویان نونهال ساخته می شوند. جدای از سایز کامل ویولن (4/4) ، سایزهای 7/8, 3/4, 1/2, 1/4, 1/8, 1/10, 1/16, 1/32 و حتی 1/64 نیز موجود است اگرچه ابعاد کوچکتر معمولا بسیار نامعمول و سفارشی هستند. بیشتر ابعاد کوچک برای برنامه آموزش ویولن و آموزش موسیقی سوزوکی برای کودکان از 3 سالگی تهیه شده اند. ویلن های در ابعاد کوچک و ظریف و استادانه خصوصا کوچتر از ابعاد ½ بسیار نادر هستند و یا اصلا وجود ندارند. چنین سازهای کوچکی به طور معمول به قصد آموزش ویولن به مبتدی هایی که احتیاج به ویولنی زمخت یا کسانی که شروع به یادگیری تکنیک های اولیه ویولن کرده اند استفاده می شوند و معمولا هزینه اضافی در این زمینه نمی کنند.

 

آموزش ویدیویی و تصویری ویولن

 

 

 

 

 

 

 

تصویر کتاب اطلاعات کتاب

کتاب های آموزش ویولن

در بازار

 

کتاب ویولن

 

 

کتاب ویولن

و ویولن مقدماتی

نویسندگان : ماتیو کریک بوم

انتشارات : سرود

کتاب آموزش ویولن

 

 

کتاب آموزش ویولن – متد اول

نویسندگان : مایکل آلن

انتشارات : رهام

کتاب دستور مقدماتی ویولن

 

 

کتاب دستور مقدماتی ویولن

نویسندگان : روح الله خالقی

انتشارات : صفی علیشاه

شیوه نوین آموزش ویلن

 

 

شیوه نوین آموزش ویلن

نویسندگان : نعمت افزا

انتشارات : نوید شیراز

آشنایی با ویولن

 

 

کتاب آشنایی با ویولن

نویسندگان : رابین استوئل

انتشارات : ماهور

 

بدون عکس کتاب

 

 

کتاب 6 درس ویولن

نویسندگان : منوهین

انتشارات : آرویج

روش آموزش ویولن

 

 

کتاب روش آموزش ویولن

نویسندگان : ماتیو کریک بوم

انتشارات : چنگ

اتود برای ویولن

 

 

کتاب چهل و دو اتود برای ویولن

نویسندگان : ردلف کروتزر

انتشارات : چنگ

آموزش آهنگ های آسان برای ویولن

 

 

کتاب آموزش آهنگ های آسان برای ویولن

نویسندگان : سوزان میز

انتشارات : چنگ

 

آموزش ویدیویی و تصویری ویولن

 

لینک ها و سایت های مفید آموزش ویولن

 

manukauyouthorchestra.org.nz

مرجع و کتابخانه تصویری که برای آموزش ویولن به هنرجویان مبتدی طراحی شده است.

childrensmusicworkshop.com

ویدیوهای آموزشی برای ویولن و سایر سازها

violinlab

آموزش، راهنما برای تمام سطوح ویولن از مقدماتی و مبتدی ها تا حرفه ای – آموزش های ویدیویی آنلاین و فروم و سوال از متخصصین

violinonline

آموزش مقدمات ویولن، تمرین ها و تکنیک ویولن

 

 

نرم افزارهای آموزش ویولن

 

ViolinNotesFinder

یک نرم افزار برای کمک به یادگیری ویولن هم به مبتدی ها و هم تجربه دارهای ویولن.

دانلود این نرم افزار آموزش ویولن : لینک

 

EasyViolinTuner

تیونر ویولن برای کوک ویولن

دانلود : لینک

 

آموزش های ویولن در بازار

 

 

آموزش فارسی و ویدیویی ویولن

آموزش جامع ویولن

اوریجینال – فارسی – آموزش ویدیویی و تصویری ویولن – تئوری موسیقی – انگشت گذاری روی ویولن – تمرینات مقدماتی – پوزیشن های فینگربرد – آرشه – تکنیک های نوازندگی ویبره، تریل، گلیساندو– آموزش کوک کردن ویولن – تمرین های عملی تکنیک های ویولن – اجرای قطعات و درس ها و آموزش ها و تمرینات ویدیویی

 

برای خرید پستی و مشاهده توضیحات این مجموعه آموزش ویولن می توانید اینجا را کلیک کنید.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *