آموزش تمرین گوش

 

تمرین گوش - گوش موسیقی تربیت شده

تمرین گوش

تمرین گوش یک مهارت شنیداری است که موسیقی دان یاد می گیرد چگونه نت ها، گام ها، ملودی، آکوردها، ریتم و سایر عناصر بنیادی موسیقی را با گوش دادن تنها شناسایی کند. تمرین گوش جزء ضروری و جداناپذیر از نت خوانی است که شبیه خواندن یک متن نوشته شده با صدای بلند و بدون فرصت برای بازبینی یا مشاهده متریال آن است. تمرین گوش معمولا جزئی از یک برنامه جامع آموزش موسیقی است.

 

نت خوانی و تشخیص نت تابعی با گوش

تشخیص نت تابعی، وظیفه یا نقش یک تک نت در متن موسیقی یا یک صدای محقق شده را مشخص می کند. وقتی یک صدا تولید شد، هر pitch بعدی ممکن است بدون رجوع مستقیم به همراهی نت ها طبقه بندی شود. برای مثال وقتی یک تونیک G تولید شود، شنونده ممکن است نت D را که در کلید G، نقش بارزی در نواختن دارد، تشخیص دهد.

بسیاری از موسیقی دانان از تشخیص نت به منظور شناسایی، فهم و درک نقش های نت ها در یک کلید موسیقی استفاده می کنند. برای این کار از اعداد درجه گام یا نت خوانی دو متحرک (دو، ر می، فا …) استفاده می کنند که می تواند کاملا کمک کننده باشد. استفاده از چنین سیستم های نت با توابع یکسان ( برای مثال نت کلیدی یا تونیک) همراه با برچسب های یکسان هم هستند. ( برای مثال 1 یا دو)

 

آموزش تمرین گوش بصورت تصویری

 آموزش آواز خوانی

 

تشخیص فواصل موسیقی با گوش

 

تشخیص فواصل، یک مهارت بسیار مفید برای موسیقی دانان است. به منظور تعیین نت ها در یک ملودی، موسیقی دان می بایستی که فواصل را تشخیص دهد. بعضی از معلمان موسیقی به دانش آموزان خود pitch نسبی یا relative pitch را به همراه هر فاصله ممکن از طریق دو نت اول یک آهنگ مشهور یاد می دهند. اگرچه بعضی دیگر نشان داده اند که همراهی ملودی آشنا در یادگیری، محدوده کاملا محدودی دارد و فقط برای درجات گام مشخصی که در هر ملودی پیدا می شوند کاربردی هستند.

به اضافه، سیستم های تمرین گوش مختلف (شامل سلفژ، سارگام، نت خوانی عددی) سیلاب مشخصی به نت های مختلف یک گام اختصاص می دهند. در میان دیگر چیزها این اختصاص دهی سیلاب، کار را برای شنیدن فواصل در متون موسیقی مختلف مانند شروع با نت های مختلف روی یک گام یکسان، ساده تر می کند.

 

تشخیص آکورد با گوش

مکمل شناسایی ملودی یک موسیقی، شنیدن ساختار هارمونیکی است که آن را پشتیبانی می کند. موسیقی دان ها اغلب شنیدن انواع مختلف آکوردها و وارونگی آنها را خارج از متن موسیقی تمرین می کنند تا فقط صدای مشخص آکورد را بشنوند. همچنین موسیقی دان ها توالی های آکورد را یاد می گیرند تا بشنوند و تمرین کنند چگونه آکوردها از یکی به دیگری در متن یک قطعه موسیقی ارتباط دارند.

 

آموزش تمرین گوش بصورت تصویری

 آموزش آواز خوانی

 

 

تشخیص ریتم و وزن خوانی با گوش

 

یک راه تمرین ریتم و وزن خوانی برای موسیقی دان ها شکستن ریتم ها در قطعاتی کوچکتر و راحت تر قابل تشخیص به عنوان زیرالگو است. برای مثال یکی ممکن است با یادگیری صدای تمامی تلفیق های نت های چهار هشتم و باقی هشتم ها شروع کند و بعد سراغ پترن های 4 نت کنار هم برود.

راه دیگر تمرین ریتم توسط حافظه عضلانی یا یاد دادن ریتم به عضلات مختلف در بدن است. یکی ممکن است با ضرب زدن یک ریتم با دست و پا شروع کند یا یک سیلاب مانند “تا” را با یک ریتم بخواند و یک موسیقی دان سر اجرای موسیقی ممکن است هم دست، هم پا و یا صدا را به طور هم زمان برای ریتم نوازی درست بکار ببرد.

مترونوم ممکن است در حفظ تمپو دقیق کمک کننده باشد.

 

نرم افزارهای آموزش تمرین گوش

تشخیص دقیق فواصل موسیقی، گام ها، آکوردها، ریتم ها و سایر جوانب تمرین گوش می تواند احتیاج به تمرین زیاد داشته باشد. این تمرین های گوش معمول به فردی همراه با اطلاع و دانش کافی برای نواختن سوال ها و تایید درستی یا خطای جواب ها نیاز دارد. نزم افزار ویژه برای تئوری موسیقی و تمرین گوش می تواند احتیاج به این همراه را از بین ببرد و آموزش را به دلخواه کاربر درآورد و بصورت دقیق امتیازات و پیشرفت کاربر را با آمار بررسی کند.

کالج های موسیقی معمولا از نرم افزارهای تجاری لیسانس دار مانند EarMaster و Auralia و MacGAMUT استفاده می کنند که اجازه مدیریت و ردیابی امتیازهای دانشجویان را بر یک کامپیوتر شبکه می دهد. نرم افزارهای رایگان گوناگونی نیز وجود دارند که هم تحت وب و تحت مرورگر هستند و هم فایل های اجرایی قابل حمل قابل دانلود هستند. برای مثال برنامه رایگان و اوپن سورس تحت لیسانس GPL مانند GNU Solfege می تواند ویژگی های قابل مقایسه با محصولات پرطرفدار تجاری ارائه کند.

عمده نرم افزارها و برنامه های تمرین گوش بر اساس MIDI هستند که اجازه اتصال ساز دیجیتال (مانند کیبوردهای الکترونیک) را به کاربر می دهند و کاربر می تواند سوال ها را بجای استفاده از صفحه کلید کامپیوتر با یک ساز جواب بدهد. Sebastian یک برنامه کراس پلتفرم آموزشی است که می تواند از کیبورد مجهز به MIDI استفاده کند و به تدریج سختی مسائل را افزایش می دهد. TrainEar و MusTeacH و TheMelodyMaster برنامه های آموزش دهنده های گوش تحت مرورگر و وب جدید هستند. نرم افزارهای تمرین گوش همچنین برای گوشی های هوشمند و همراه نیز موجود هستند. اپل استور و گوگل پلی و ویندوز فون دارای اپلیکیشن های آیفون و iOS و اندروید و ویندوز فون برای تمرین گوش هستند.

 

 

آموزش تمرین گوش بصورت تصویری

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *