آموزش گیتار

گیتار

 

گیتار و گیتار آکوستیک

یک گیتار آکوستیک فقط از آکوستیک برای انتقال انرژی ارتعاش سیم ها به هوا به منظور تولید صدا استفاده می کند. آکوستیک به این معناست که الکتریک نیست و از ضربه ها و ایمپلاس های الکتریک استفاده نمی کند. موج های صدای یک گیتار آکوستیک مستقیما از طریق دیافرام صدای گیتار را می سازند. بطور معمول از برد صدا و جعبه صدا برای تقویت ارتعاش های سیم استفاده می شود.

 

منبع صدا در یک گیتار آکوستیک، سیl است که توسط انگشتان کشیده می شود. سیم در یک فرکانس اصلی ارتعاش می یابد ولی البته اختلاف های فرکانسی هارمونیک بسیاری می سازد. فرکانس های تولید شده بستگی به طول سیم، حجم و کشش دارند. سیم باعث می شود برد صدا و جعبه صدا ارتعاش یابند و اینها طنین خود را در فرکانس های معین دارند و هارمونیک های بعضی از سیم ها را قویتر از بقیه تقویت می کنند و از اینرو باعث تولید و کیفیت صدایی متفاوت توسط ساز می شوند.

 

تاریخچه گیتار

 

قبل از توسعه گیتار الکتریک و استفاده از متریال های سینتی سایزری، یک گیتار یک ساز با دسته طولانی، فرت دار و صفحه صدا چوبی مسطح و قفسه ها و پشت مسطح با کناره های انحناء دار بود. اصطلاح کوردوفون ها به تعدادی از سازهای در اروپا از شروع قرن دوازدهم وبعدها در آمریکا اشاره می کند. یک سنگ حکاکی 3300 ساله نشان از نواختن یک ساز سیم دار به عنوان قدیمی ترین نمایش یک ساز کوردفون شناخته شده است.

گیتار مدرن امروزی و اجداد آن به محدوده وسیعی از کوردوفون ها تاثیر گذاشته اند. لغت انگلیسی گیتار که در فارسی به همان نام از آن استفاده می کنیم از لغت آلمانی Gitarre می آید.

 

اصطلاح گیتار در نهایت به لغت لاتین کیت هارا می رسد ولی گیتار مدرن بطور معمول از نسل این ساز رومان ها شناخته نمی شود. خیلی از سازها ی پیشین بر روی گیتار تاثیر گذاشته اند ولی اولین گیتارها در تاریخ در اسپانیای میانی شکل گرفته اند. دو ساز اصلی که بیشتر به عنوان بیشترین تاثیر در شکل گیری گیتار مدرن امروزی شناخته می شوند، لوت اروپایی و عمو زاده آن عود چهار سیمی هستند که قرن هشتم به ایبریا برده شده بودند.

 

انواع گیتار

 

گیتارهای آکوستیک

خانواده گیتارهای آکوستیک دارای انواع زیرمجموعه های متعدد هستند. گیتارهای کلاسیک و گیتارهای فلامنکو، گیتارهای سیم فولادی که شامل گیتار فولک است و گیتارهای دوازده سیمی و گیتار آرچد تاپ. خانواده گیتار آکوستیک شامل گیتارهای تقویت شدت صدا بصورت الکتریکی نشده است که در دامنه های موسیقی مختلفی می نوازند. مانند گیتار آکوستیک باس (بیس) که کوک شبیه به گیتار الکتریک بیس دارد.

 

گیتارهای رنسانس و باروک

گیتارهای رنسانس و باروک اجداد کوچک گیتار مدرن امروزی هستند. آنها کوچک تر و ظریف تر از گیتار کلاسیک هستند و صدایی بسیار کمتر تولید می کنند. سیم های جفت شده در این گیتارها مانند گیتار مدرن 12 سیمی است ولی فقط چهار یا پنج سیم در مقایسه با 6 سیم دارند و می توانند در اجراهای موسیقی اولیه دیده شوند. گیتار های باروک و رنسانس به راحتی قابل تمایز هستند برای اینکه گیتار رنسانس بسیار ساده و گیتار باروک بسیار مزین شده است که دارای منبت کاری بر روی تمام دسته و بدنه آن است.

 

گیتار کلاسیک
گیتارهای کلاسیک همچنین به عنوان گیتارهای اسپانیایی هم شناخته می شوند که به طور معمول دارای سیم های نایلونی هستند که با انگشتان کشیده می شوند و در موقعیت نشسته نواخته می شوند و در سبک های موسیقی مختلفی مانند موسیقی کلاسیک و موسیقی پاپ نواخته می شوند. دسته عریض و مسطح گیتار کلاسیک اجازه این را به موسیقی دان می دهد که گام ها، آرپژها و فرم های آکوردی معینی را به راحتی و با دخالت کمتر در سیم های مجاور در مقایسه با سایر استایل های گیتار بنوازد. گیتارهای فلامنکو در ساختمان بسیار شبیه هستند ولی صدای ضربی بیشتری دارند.

در مکزیک، گروه های ماریاچی محبوب شامل محدوده ای از گیتارهای رکینتو کوچک تا گیتارون، یک گیتار بزرگتر از ویلنسل هستند که محدوده نت های باس را می نوازد. در کلمبیا یک گروه چهارنفری و کوارتت شامل محدوده ای از سازها از بندولا کوچک تا تیپل بزرگتر تا گیتار کلاسیک تمام سایز است. رکوئینتو نیز در سایر کشورهای آمریکایی به عنوان عضو خانواده گیتار بکار می رود که اندازه ای کوچک تر دارد. ابعاد مدرن یک گیتار کلاسیک توسط اسپنیارد آنتونیو دی تورس جورادو تعیین گشته است.

 

گیتار کلاسیک های محدوده توسعه یافته

یک گیتار کلاسیک توسعه یافته در محدوده موسیقی، گیتار کلاسیکی است که بیشتر از 6 سیم و معمولا تا 13 سیم دارد.

 

گیتار فلامنکو

گیتار فلامنکو بسیار شبیه به گیتار کلاسیک است ولی ساختمان سبک تر با یک بدنه سرو دارد. دسته های کوک در گذشته شبیه به ویلون ها بودند ولی گیتارهای فلامنکو مدرن سرهای مکانیکی دارند. یک ویژگی متمایز تمام گیتار های فلامنکودر تپینگ و ضربات پیوسته است که ویژگی ضروری برای سبک گیتار فلامنکو است.

خیلی از تکنوازان مدرن چیزی به نام فلامنکا را می نوازند که تلفیق دو رگه از گیتار فلامنکو و گیتار کلاسیک است.

 

گیتار دوازده سیمی

گیتارهای دوازده سیمی معمولا از سیم های فولادی استفاده می کنند و به طور وسیع در موسیقی محلی و فولک، بلوز و راک اند رول استفاده می شوند. در مقایسه با فقط شش سیم داشتن، گیتار دوازده سیمی، 6 کورس دارد که هرکدام از دو سیم تشکیل شده اند (مانند عود، ماندولین ولوت) دو بالاترین کورس در یک محدوده یکسان کوک می شوند ولی بقیه در اکتاو ها کوک می شوند. گیتار سیمی همچنین در فرم های الکتریکی هم ساخته می شود.

 

گیتار الکتریک

گیتار الکتریک، گیتارهای با بدنه محکم، خالی و یا نیمه خالی هستند. بدنه های محکم صدای اندکی بدون تقویت سازی تولید می کنند. پیک آپ های الکترومغناطیس ارتعاش های سیم های فولادی را به سیگنال ها تبدیل می کنند که معمولا  توسط توسط کابل یا انتقال دهنده رادیویی به آمپلی فایر می رسند. صدای تولید شده توسط دیگر دستگاه های الکترونیک و یا دیستورشن طبیعی لامپ های در آمپلی فایر (لامپ های خلاء) تغییر می یابد.

 

 

نرم افزارهای گیتار

 

AP Guitar Tuner

تیونر حرفه ای برای کوک کردن برای آماتورها و حرفه ای های گیتار

دانلود : لینک

 

Guitar Pro

نرم افزار معروف گیتار با قابلیت نوشتن و خواندن تب های گیتار و نت های آن و نمایش بر روی فرت برد

سایت سازنده

 

Free Guitar tuner

دانلود : لینک

 

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *