آموزش گیتار الکتریک

گیتار الکتریک

 

گیتار الکتریک

گیتار الکتریک یک گیتار است که از پیک آپ برای تبدیل ارتعاش سیم های خود به ایمپالس های الکتریکی استفاده می کند. رایج ترین پیک آپ گیتار از اصول القاء مستقیم الکترومغناطیس استفاده می کند. سیگنال تولید شده توسط یک گیتار الکتریک بسیار ضعیف است که بخواهد از بلندگو شنیده شود و قبل از اینکه به بلندگو فرستاده شود، تقویت می شود. از زمانی که خروجی یک گیتار الکتریک، سیگنال الکتریک است، سیگنال می تواند به راحتی توسط مدارهای الکترونیک رنگ اضافه به خود بگیرد و تغییر کند. اغلب، سیگنال توسط افکت هایی مانند ریورب و دیستورشن تغییر می یابد.

گیتار الکتریک در سال 1931 ابداع شد و به سرعت ساز ضروری گیتاریست های جز شد. اولین مدافعین گیتار الکتریک برای ضبط شامل کسانی مانند لز پال، لونی جانسون، تی بون والکر و چارلی کریستین بودند. طی سالهای 50 تا 60 گیتار الکتریک مهم ترین ساز موسیقی های پرطرفدار شد. این ساز تبدیل به سازی با قابلیت های صداهای گوناگون و شیوه های متعدد شد. این ساز نقش مهمی در توسعه سبک هایی مانند راک اند رول و بسیاری از سبک های دیگر موسیقی داشته است.

 

طراحی گیتار الکتریک و ساختمان آن بسیار متنوع است. اشکال متنوعی از بدنه، تنظیمات دسته، بریج و پیک آپ در آن وجود دارد. گیتارها یک بریج ثابت دارن که به نوازنده اجازه کشیدن نت ها و آکوردها در زیر و بمی یا اعمال ویبریتو را می دهند. صدای یک گیتار می تواند توسط تکنیک های نوازندگی گیتار جدید مانند بندینگ، تپینگ، همرینگ آن، استفاده از فیدبک صوتی یا اسلاید گیتار تغییر یابد. انواع مختلفی از گیتار الکتریک شامل بدنه محکم گیتار، انواع گیتارهای بدنه خالی، گیتار هفت سیمی که معمولا یک سیم B بم زیر E بم اضافه می کند و گیتار الکتریک دوازده سیمی که شامل شش جفت سیم است.

 

گروه های پاپ و راک اغلب از گیتار الکتریک در دو نقش استفاده می کنند. به عنوان گیتار ریتم که توالی آکورد یا سری را فراهم می کنند و بیت را به نمایش می گذارند (به عنوان قسمتی از بخش ریتم) و نقش دیگر گیتار لید است که برای اجرای خط های ملودی و پاساژهای ملودیک و تکنوازی و سولو های گیتار بکار می رود.

 

 

آموزش تصویری گیتار الکتریک

 

تکنیک های نوازندگی گیتار الکتریک

 

صدای گیتار فقط از طریق افکت های صوتی الکترونیک تغییر نمی یابد بلکه به طرز حجیمی از تمامی انواع تکنیک های گیتار جدید توسعه یافته و ممکن شده در اثر تلفیق با تقویت سازی الکتریک تغییر می یابد. این تکنیک های گیتار، تکنیک های نوازندگی بسط یافته خوانده می شوند.

تکنیک های بسط یافته گیتار الکتریک :

  • بندینگ سیم : (بندینگ یا خم کردن سیم) این تکنیک گیتار فقط منحصر بفرد برای ساز الکتریک نیست ولی به کمک آمپلی فایر صدای بیشتر و متنوع تری در این تکنیک بوجود می آید که تکرار آن را در گیتار الکتریک زیاد کرده است.
  • بندینگ دسته : با نگه داشتن قسمت بالای بازو روی بدنه گیتار و بندینگ دسته به جلو و یا کشیدن آن به عقب اعمال می شود. این تکنیک به عنوان جانشینی برای میله ترملو بکار می رود اگرچه به آن اندازه موثر نیست و فشار بیش از حد می تواند دسته گیتار را بشکند.
  • استفاده از میله یا بازوی ترملو
  • تپینگ : تکنیکی که هر دو دست با هم در فرت برد نوازندگی می کنند. تپینگ (تکنیک Tapping) ممکن است هم روی یک دست و یا دو دست اجرا شود. یک تکنیک بسط یافته است که با ضربه زدن سیم ها توسط یک دست برخلاف فرت برد و در نتیجه تولید نت های لگاتو، اجرا می شود. تپینگ معمولا با pull off ها و hammer on ها به خوبی ترکیب می شود که در این تکنیک، انگشت های سمت چپ یک توالی از نت ها را همگام با دست ضربه زن به نواختن در می آورند.
  • همرینگ آن : Hammering on روی سیم و با دستی که فرت را لمس می کنید.
  • پینچ هارمونیک : Pinch harmonic ها یا هارمونیک های مصنوعی بعضی اوقات اسکوئیلایز نیز نامیده می شوند. این تکنیک لبه شست یا نوک انگشت اشاره روی دست مضراب و پیک زن برای یک اکشن منظم پیک زنی است که منجر به تولید صدای زیر می شود.
  • اضافه کردن بلندی صدا : تکنیک گیتاری که دکمه ولوم به صورت مکرر چرخیده می شود تا یک صدای شبیه ویولن درست کند. توجه کنید که نتیجه یکسانی توسط یک پدال ولوم خروجی نیز می تواند اتفاق بیفتد اگرچه تکنیک دکمه ای می تواند راحتی و نمایشگری بیشتری داشته باشد و احتیاج برای گرفتن و استفاده از پدال اضافه را نیز از بین می برد.
  • فیدبک صدا : استفاده از فیدبک صوتی برای افزایش کشش و تغییر طنین بکار می رود. فیدبک برای مثال جزوی از ویژگی های موسیقی راک شده است و نوازندگان گیتار الکتریک مانند جف بک ، پیت تانشند و جیمی هندریکس از طریق نگه داشتن گیتار خود نزدیک آمپلی فایر ایجاد فیدبک می نمودند. لو رید در آلبوم 1975 “موسیقی ماشین فلزی” تماما از لوپ های نواختن های فیدبک شده در سرعت های متفاوت استفاده کرده بود. یک مثال کامل فیدبک که می توانید در اجراهای جیمی هندریکس بشنوید، اجرای “می توانی مرا ببینی؟” در فستیوال پاپ مونترری است. تمام سولو گیتار توسط فیدبک آمپلی فایر ایجاد شده است.
  • جایگزین مضراب و پیک : تکنیک دیگر جانشینی دستگاه دیگر برای پیک است. برای مثال آرشه ویلنسل که جیمی پیج در بکار بردن آن شهرت داشت و آرشه الکتریک که دستگاهی برای استفاده از فیدبک الکترومغناطیس برای ارتعاش سیم ها بدون تماس مستقیم با آنها است. مانند فیدبکف این تکنیک ها sustain و کشش را افزایش می دهند و هارمونیک ها را بوجود می آورند و موجب تغییر در آکوستیک صدای گیتار الکتریک می شوند.
  • ساستینرها : کشش دهنده ها در خود گیتار ساخته می شوند.
  • استفاده اسلاید گیتار و دهانه بطری : این یک متد بخصوص یا تکنیک برای نوازندگی گیتار است. اصطلاح گیتار به حرکت اسلاید بر روی سیم ها اشاره می کند و دهانه بطری به متریال انتخابی برای این اسلاید اشاره می کند. دسته های بطری های شیشه ای. بجای تغییر زیر و بمی سیم در حالت نرمال (با فشردن سیم در فرت ها) یک اسلاید روی سیم برای تغییر طول ارتعاش و زیر و بمی بکار می رود. اسلاید می تواند هم روی سیم بدون بلندشدن حرکت کند و هم می تواند انتقال های ادامه دار در زیر و بمی ایجاد کند.
  • بعضی اوقات گیتارهای الکتریک با تغییرات اضافه ای برای تغییر صدا مانند بریج سوم می آیند.
  • تکنیک های دیگر ماننند ویبریتوی انگشت، pull-off، همر آن، پالم میوتینگ و هارمونیک برای گیتار کلاسیک و آکوستیک نیز بکار می روند. گیتار شرد سبکی است که از تعداد بسیاری از این تکنیک ها استفاده می کند.

 

 

آموزش تصویری گیتار الکتریک

کتاب های آموزش گیتار الکتریک در بازار

 

قطعات گیتار الکتریک از دیوید گیلمور پینک فلوید

انتشارات پرگار

 

کتاب درس ها و تکنیک های پیشرفته گیتار الکتریک

فخیمی آذر

انتشارات رهام

 

کتاب آهنگ هایی برای گیتار الکتریک

سراج

انتشارات رهام

 

خودآموز ریتم نوازی گیتار الکتریک (چگونه گیتار الکتریک بنوازیم)

استتینا

انتشارات یکتا

 

قطعات کارلوس سانتانا برای گیتار الکتریک

خبازی

انتشارات کیمیای هنر

 

 

 

سایت های آموزش گیتار الکتریک

 

آموزش گیتار الکتریک

آموزش ویدیویی، مقاله های سطح بندی شده، دانلود نت و …

 

دانلود کتاب های گیتار الکتریک

دانلود رایگان کتب تخصصی

 

 

 

آموزش های موجود گیتار الکتریک در بازار

 

 

آموزش ویدیویی و تصویری گیتار الکتریکتمرین انگشت گذاری روی فرت ها و فینگربرد – آموزش آرپژ – آکورد، تئوری و کشش های نت ها – نت های هر شش سیم گیتار الکتریک – آموزش بداهه نوازی، ریتم نوازی، لید نوازی – آکوردهای ماژو، مینور. گام پنتاتونیک. تکنیک های نوازندگی گیتار الکتریک، پول آف، باره، هارمونیک مصنوعی، افکت های صوتی و …

 

برای خرید پستی و مشاهده توضیحات این مجموعه می توانید اینجا را کلیک کنید.

No Comments

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *