آموزش ساکسیفون

آموزش ساکسیفون

 

ساکسوفون

ساکسوفون یا ساکسیفون یک ساز از خانواده سازهای بادی و قمیشی است. ساکسوفون معمولا از برنج ساخته می شود و با یک قمیش دهانی شبیه به ساز کلارینت نواخته می شود. خانواده ساکسیفون توسط سازنده ساز بلژیکی آدولف ساکس در سال 1840 ابداع شد. ساکس می خواست که یک گروه یا سری سازهایی بسازد که بتوانند قدرتمندترین و ویژه خوان های سازهای بادی شوند و بهترین تطبیق سازهای برنجی باشند. ساکس، ساکیسفون را در 28 ژوئن سال 1846 در دو گروه از 7 ساز ابداع نمود. هر سری شامل سازهای با اندازه های متفاوت در انتقال های متفاوت بودند. سری های B بمل و E بمل برای گروه های نظامی طراحی شده بود و به شدت محبوب شدند و بیشتر ساکسیفون های امروزه از این سری ها آمده اند. سازهای اصطلاحا سری ارکستری، در نت های C , F هرگز به موفقیت و موقعیت ثابت نرسیدند و E بمل و B بمل بجای آنها در موسیقی کلاسیک جایگزین شدند.

 

ساکسیفون معمولا در موسیقی کلاسیک (تک نوازی، موسیقی گروهی، گروه های کنستری)، گروه های نظامی، گروه های مارش و جز نواخته می شود. نوازندگان ساکیسفون، ساکسیفونیست نامیده می شوند.

 

آموزش ویدیویی ساکسیفون

 

تاریخچه ساکسیفون

ساکسیفون در سال 1841 توسط آدلوف ساکس، ساز ساز بلژیکی و فلوت نواز و کلاریت نواز که در پاریس کار می کرد، ساخته شد. وقتی که هنوز در مغازه ساز پدرش در بروسل کار می کرد، ساکس شروع به توسعه و ساخت یک ساز با طرح یک ساز برنجی و چالاکی یک ساز بادی کرد. او می خواست که اوربلو آنرا به یک اکتاو ببرد. (برخلاف کلارینت که زیری صدا را در نت دوازدهم وقتی اوربلو می کند، بالا می برد) چنین سازی که در اکتاو، اوربلو (اوربلو در سازهای بادی زمانی است که با نیروی بیشتر برای تولید نت های بالا نواخته می شود) دارد می تواند انگشت گذاری یکسان برای هر دوی دامنه نت ها داشته باشد.

 

قبل کارش بر روی ساکسوفون (یا ساکسیفون) ساکس بهبودهای وسیعی به کلارینت باس از طریق بهبود کلیدها و آکوستیک و بسط محدوده پایینش بخشیده بود. ساکس همچنین مبدع ساز زمانی محبوب اوفیکلید هم است که یک ساز برنجی بزرگ بود که دامنه نت های باس آن شبیه به یک ساز بادی بود. تجربه او با این سازها به او اجازه طراحی و توسعه مهارت ها و تکنولوژی های لازم برای ساخت اولین ساکسیفون را داد. آدولف ساکس یک ساز با تک قمیش دهانی مانند کلارینت و بدنه مخروطی مانند اوفیکلید و ویژگی های آکوستیک هر دو هورن (شیپور) فرانسوی و کلارینت ساخت.

ساکسیفون در اندازه های متفاوت در اوایل دهه 1840 ساخته شد و ساکس برای آن یک حق اختراع 15 ساله در 28 ژوئن 1846 بدست آورد. حق اختراع برای 14 نسخه از طراحی بنیادی تقسیم شده در دو گروه بندی که هر گروه از محدوده سوپرانو یا کنترباس بود به ثبت رسیده بود. اگرچه سازهای F و C به عنوان سازهای ارکستری نامیده شدند ولی هیچ شواهدی نیست که ساکس هم چنین نیتی داشته است. فقط سه درصد از تولیدهای ساکس در F و C بودند همانطور که آهنگسازان معاصر نیز از E بمل آلتو و ساکسیفون B بمل باس آزادانه در موسیقی ارکستری خود استفاده می کنند. با یقین می توان گفت، ساکس در حال آزمایش برای پیدا کردن مناسب ترین کلیدها برای این سازها بود و از اینرو ساکسیفون های بین E بمل و B بمل را در مقایسه با F و C به دلایل تن صدا و اقتصادی (ساکسیفون ها گران ترین سازهای آن روزها بودند) انتخاب کرد. ساکسیفون سوپرانو C تنها سازی بود که در A بالای C صدا می داد. تمامی سازها یک محدوده اولیه B زیر خط حامل تربل تا F داشتند که به هر ساکسوفون محدوده دو و نیم اکتاو را می داد.

 

حق اختراع ساکسیفون در سال 1866 تمام شد و بعد از آن ساکسیفونیست های بسیاری و سازندگان سازها، طراحی ها و بهبودهای خود را به کلیدها و طرح ساکسیفون اعمال کردند. اولین تغییرات حجیم توسط سازنده فرانسوی که زنگ را اندکی توسعه داد و یک کلید افزون، برای نیم فاصله تا B بمل به ساکسیفون اضافه کرد، صورت گرفت. مشکوک است که خود ساکس هم در حال تلاش برای اعمال این تغییر بوده است. این توسعه اکنون در اکثر طراحی های مدرن موجود در کنار تغیرات اندک از قبیل کلیدهای اضافه برای انگشت گذاری های متفاوت موجود است.

 

قطعات مشهور ساکسیفون

 

جولز دمرسمن – فانتزی سور آن

کلود دیبوسی – رپسودی پور ارکستر ات ساکسفون

وینسنت دیندی – کرال واریه (اپوس 55 )

لارس اریک لارسون – کنسرتو ساکسوفون

فلورنت اشمیت – لجند اپوس 66

جکوئز ایبرت – کنسرتینو دا کامرا

الکساندر گلازونوف – کنسرتو در E بمل ماژور برای ساکسوفون آلتو

یوجین بوزا – آریا پور ساکسیفون آلتو

برنهارد هایدن – سوناتا برای ساکسیفون آلتو

داریوس میلهاد – اسکاراماش برای ساکسیفون آلتو

هنری توماسی – بالید برای برای ساکسیفون آلتو

پل کرستون – سوناتا اپوس 19 برای ساکسیفون آلتو

پل هیندمیث – سوناتا برای ساکسیفون آلتو

 

خانواده ساکسیفون

 

خانواده اصلی ساکسیفون بین سازهای B بمل و E بمل تغیر می کند. خانواده دیگری از ساکسیفون بین C و F تغییر می کند و بیشتر حاشیه ای هستند، هرچند که بعضی از سازندگان سعی کردند ساکسیفون سوپرانو C و آلتو در F (متزو-سوپرانو ساکسیفون) و تنور در C (ساکسیفون ملودی C ) را در قرن بیستم محبوب کنند. ملودی C بین اواخر 1920 و اوایل 1930 به موفقیت هایی رسید. یک شرکت اخیرا تولید ساکسیفون سوپرانو C و ملودی C را احیاء کرده است. سازهای در F بصورت نادر موجود هستند.

 

ساکسیفون کلید یک اکتاو بالاتر یک اکتاو پایین تر
1 سوپرانیسمو B♭ سوپرانو
2 سوپرانینو E♭ آلتو
3 سوپرانو B♭ سوپرانیسمو تنور
4 آلتو E♭ سوپرانینو باریتون
5 تنور B♭ سوپرانو باس
6 باریتون E♭ آلتو کنتراباس
7 باس B♭ تنور ساب کنتراباس
8 کنتراباس E♭ بریتون
9 ساب کنتراباس B♭ باس

 

 

آموزش ویدیویی ساکسیفون

 

 

 

نرم افزارهای ساکسیفون

 

Alto Sax Player

آلتو ساکس پلیر یک نرم افزار خوش دست برای ارائه متد ساده برای یادگیری ساکسیفون آلتو است.

دانلود : لینک

 

DSK SaxophoneZ

پلاگین VST ساکسیفونی که امکاناتی مانند افکت های کروس و ریورب دارد.

دانلود : لینک

 

SaxLab

برنامه پلاگین صوتی همه کاره که صدای ساکسیفون را به صورت دقیقی شبیه سازی می کند. این برنامه شامل تعداد گوناگونی از ست صداها توسط افکت های صوتی برای شبیه سازی حس واقعی ساز است.

دانلود : لینک

 

DVS Saxophone

پلاگین VST ساکسیفون که برای نوازندگی بیانگر طراحی شده است. این پلاگین امکانات ولاسیتی و سرعت و بندینگ را شبیه سازی کرده است. همچنین دارای امکان ریورب می باشد.

دانلود : لینک

 

Brass

نرم افزار شبیه ساز سازهای برنجی و ساکسیفون و ترومپت و ترومبون

دانلود : لینک

 

 

سایت های مفید ساکسیفون

 

BassSax

سایت اختصاص یافته به صدای ساز. شامل تصاویر، فایل های صوتی، تاریخ و انجمن ها.

 

Sax on the Web

اطلاعات ساکسیفون و پوشش دهنده مقدمات ساز تا نکات حرفه ای نوازندگی. انجمن گفتگو و تکنیک های ساکسوفون

 

سوال و جواب های ساکسیفون

جواب هایی به سوالات معمول پرسیده شده شامل کتاب ها، تجربه اجرا توسط کارلوس سوکی

 

The Saxophone Shed

تمرینات گرم کردن، نت های گام ها، پترن های فی البداهه نوازی، فایل های MIDI ، نمودارهای انگشت گذاری، مصاحبه ها و درس ها

 

 

آموزش های ساکسیفون در بازار

 

آموزش جامع و ویدیویی ساکسیفون

 

آموزش تصویری و فارسی ساکسیفون

آموزش جامع و ویدیویی و تصویری ساکسیفون – به فارسی

ساختمان ساکسیفون و نحوه گرفتن آن / نحوه نواختن و گرفتن صدا از ساکسیفون /

خطوط حامل / تمرینات فراوان در گام ها و کشش های مختلف موسیقی / آرپژ / تمیزکردن ساکسوفون

برای خرید پستی و مشاهده توضیحات این مجموعه می توانید اینجا را کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

One Comment

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *