لقمان علی، درامر مسلمان (I)

لقمان علی
لقمان علی

لقمان علی یک نمونه کامل است، یک الگوی تاریخی… موزیسینی اصیل که پیوسته در حال سفر است. با اینکه زمان و مکان به دنیا آمدنش کاملا مشخص است اما پس از آغاز فعالیت حرفه ایش خانه خود را در هر نقطه ای از دنیا می داند. او تحصیلات موسیقیایی خود را در نوجوانی یعنی در دهه های افسانه ای ۵۰ و ۶۰ قرن بیستم، در موسیقی گاسپل (Gospel Music)، بلوز، موسیقی ریتم و بلوز (R & B) و جز انجام داد.

مهارت های او با سال ها تلاش و کار و سفر در کلوپ های فراموش شده پر از دود، آبجوفروشی ها، رستوران های چیتلین سرکت (chitlin circuits) و در تالارهای زیبای کنسرت و با همکاری با معروف ترین ستاره های موسیقی بهبود یافت.

برای او تصادف بی معناست؛ زمان و مکان ورودش به این دنیا در راهی که می پیماید، ارتباطات و تلاش برای ایجاد توازن بین موسیقی، خانواده و وظیفه دینی اش کاملا ضروری و تأثیر گذار است.

نام اصلی او ادوارد اسکینر (Edward Skinner) است و در خانواده بزرگی با خاله ها و دایی های زیادی به دنیا آمد. پدربزگ و مادر بزرگ مادریش، او را در خانواده مذهبی خود که چندین موزیسین کلیسایی در آن بود، بزرگ کردند.

اولین تجربه موسیقیایی او به هفت سالگی بر می گردد که خواننده کوارتت اسپریچوال (Spiritual Quartet) بود که به سبک گروه “the Soul Stirrers” به صورت محلی به اجرا می پرداخت.

او در نه سالگی همراه با پدر بزرگ و مادر بزرگش به ممفیس در تنسی رفت تا در خانه ای که یکی از دایی هایش در اختیارشان گذاشته بود زندگی کنند. [این داییش از «سیاهپوستان پول دار» بود که چند مغازه و چند ملک داشت که در مرکز زندگی اقتصادی سیاهپوستان واقع شده بودند. این خانواده تا زمانی که در مناطق روستایی میسیسیپی زندگی می کردند ۷۷ جریب زمین، باغ میوه، مکان مخصوص ماهیگیری، اسب و حیوانات دیگر داشتند اما با شهرنشینی در تنسی آنچه در اختیار داشتند فقط یک حیاط در جلو منزلشان بود!]

لقمان علی در کلاس هفتم تصمیم گرفت که در گروه موسیقی مدرسه ساکسیفون بنوازد اما به دلیل مشکلات مالی نتوانست همان موقع ساکسیفون بخرد. ولی شانس به او روی آورد و از یکی از دختران همکلاسش که دیگر دوست نداشت درام بنوازد، درام، کتاب، چوب ها و پد تمرین را خریداری کرد! او توانست گروه موسیقی مدرسه را سال بعد راه اندازی کند.

او در دوره دبیرستان و در مدرسه داگلاس به مدت دو سال در گروه سال پایینی ها و ۴ سال در گروه سال آخری ها با آنسامبل های مارش و کنسرت به اجرا پرداخت. در این زمان بود که علی بیشتر وقت آزاد خود را به تمرین کردن می گذراند.

در کلاس نهم و دهم بود که علی و دیگر همکلاس هایش [از جمله جیمی رید (Jimmy Reed)، آلن جونز (Alan Jones)، جورج هادسون (George Hudson)] آنسامبلی را راه اندازی کردند که هفته ای یک بار در هتل میشل برنامه اجرا می کردند. در همان اتاقی که نزدیک بود گیتار مشهور ب ب کینگ، لوسیل، در آتش بسوزد! [در واقع ب ب کینگ تا قبل از اینکه در کشور مشهور شود، گاهی با این گروه می نواخت.] این گروه توانست در کلاس دهم/یازدهم به ریتم سکشن (rhythm section) موزیسین های حرفه های میهمان تبدیل شود.

منبع : لقمان علی، درامر مسلمان (I)

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *