آموزش درامز – تمرين بيست و پنجم : تمرينات تريوله

آموزش درامز

آموزش درامز

 

 

در چهار درس باقي مانده به سراغ تمرينات تريوله خواهيم رفت.

در ابتدا توضيحاتي در باره تريوله:

اصولا ضرب از منشا به دو شاخه تقسيم مي شود. اول شاخهBinery  (دوتايي) که در اين شاخه ضرب به مضربي از دو تقسيم مي شود و دوم شاخه Ternary (سه تايي) که در اين شاخه ضرب به مضربي از سه تقسيم مي گردد.  تمرينهاي 1 الي 24 همگي در خانواده ” باينري ” و تمرينهاي 25 تا 28 در خانواده “ترنري ها” قرار مي گيرند.

خصوصيت ضرب باينري از جمله Stright بودن و در دو جهت بودن ضرب هست بطوري که عکس العمل طبيعي بدن در مواجه شدن با موسيقي که در آن از ضرب دوتايي استفاده شده حرکت بالا به پايين  پا ، سر ، دست و يا کل بدن است.

ولي در تريوله ، ضرب از منشا به سه قسمت (يا مضربي از سه) تقسيم مي شود که به اين نوع از ضربها تريوله يا تريپلت اطلاق مي شود. خصوصيت تريوله ،به علت سه قسمت شدن آن ، گرد بودن آن است، ديگر قابليت Stright بودن ندارد چون ضرب در سه جهت اجرا مي شود.

به همين علت عکس العمل طبيعي بدن در مواجه شدن با موسيقي که در آن از تريوله (ضرب سه تايي) استفاده شده ديگر حرکت بالا به پايين نيست و گرد مي باشد . کسر ميزان رايج موسيقي ايراني يعني 8/6 در اين شاخه ( شاخه ترنري ها ) مي گنجد.

براي تشخيص اينکه موسيقي که مي شنويم باينري هست يا ترنري کافيست که به عکس العمل طبيعي بدنمان توجه کنيم.

در اين تمرين (درس 25) شما با فرم اصلي نوازندگي تريوله آشنا مي شويد که ممارست در تمرين، حس شما را نسبت به تريوله قوي کرده و نحوه اجراي تريوله را براي بدن شما همگن و متعادل مي کند.

دقت داشته باشيد که در اين تمرين دست شما سر هر ضرب تغيير مي کند. يعني ضرب اول با دست راست شروع مي شود و ضرب بعدي با دست چپ و همينطور ضرب هاي سوم و چهارم در ميزان 4/4 به ترتيب عوض مي شوند. مهم در اجراي تريوله حفظ تعادل بدن و نواختن ضربه هاي يکسان و يکنواخت مي باشد.

طبق معمول دستهاي ما توسط يکي از پاها BassDrum يا  Hi-Hat همراهي مي شود.

در اين درس ضرب دستها را کاملا يکنواخت و بدون آکسان ، و ضرب پاها را بدون فشار و با صداي يکسان تمرين کنيد.

نت اين تمرين

تمرین 25 درامز

تمرین 25 درامز

 

منبع : مرکز آموزش موسیقی سدا

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *