واکنش های پیچیده سوگ – 3

افسردگی

افسردگی

 

با آنکه اغلب پس از انتحار یکی از افراد خانواده با سایر اعضای آن آشنا شدیم، به این نتیجه رسیده ایم که در مواقعی به سادگی تمام می توان موضوع را مورد رسیدگی قرار داد. از سوی دیگر، حتی در میان خانواده هایی که قبل از حادثه خودکشی با آنها صحبت کرده بودیم، بعضی ها بی جهت احساس گناه می کردند و حال آنکه همه تلاش خود برای جلوگیری از حادثه را به کار برده بودند.

 

از جمله برداشت های غیر واقع بینانه می توان به شوهری اشاره کرد که همسرش در اثر مصرف بیش از اندازه آسپرین مرده بود. این زن قبلا چند بار در بیمارستان بستری شده بود و افراد خانواده از هیچ کوشیی برای مراقبت از او فروگذاری نکرده بودند. مرتب به دیدار او می رفتند و به اتفاق برای گردش از بیمارستان خارج می شدند و شخصا بر مصرف داروهای او نظارت داشتند. همه داروها به استثنای آسپرین را از دسترس او دور نگهداشته بودند. هرگز به فکرشان نرسیده بود که آسپیرین هم بتواند کسی را هلاک کند.

 

بعد از جریان خودکشی، شوهر به این نتیجه رسید که نه او و نه سایر افراد خانواده هیچکدام نمی دانستند که مصرف بیش از اندازه آسپیرین می تواند خطرناک باشد. با این حال همسر متوفی خود را به دلیل آنکه شوهر خوبی نبوده سرزنش می کرد و معتقد بود که به اندازه کافی از همسرش مراقبت نکرده است و این در حالی بود که برای مراقبت از او حتی دست از کار کشیده بود و در تمام مدت در سال های گذشته شخصا او را تا درمانگاه و کلینیک پزشکان همراهی کرده بود. این مرد می خواست هرطور شده خود را متقاعد کند که همسرش انتحار نکرده است (و این در شرایطی بود که زنش در نامه ای به خودکشی اشاره کرده بود) معتقد بود که حادثه مرگ در اثر اشتباه در مصرف دارو پیش آمده است.

 

در جیان مشاوره، شوهر قویا معتقد بود که به قدر کافی از زنش مراقبت نکرده و در حق او محبت روا نداشته است. با این باور او برخورد قاطع کردیک. دست کم می دانستیم که چهل بار زنش را تا بیمارستان مشایعت کرده است. پس از توضیحات ما او به این نتیجه رسید که شوهر بی ملاحظه و بی محبتی نبوده است. وقتی به احساس گناه خود فائق آمد، فهمید که زنش به عمد انتحار کرده است، هرچند رفتارش غیرعاقلانه بوده و در اثر روحیه افسرده او اتفاق افتاده است.

 

علی رغم این حقیقت که اغلب خود کشی ها نتیجه مهلک بیماری افسردگی است، بسیاری از بازماندگان متوفی تقصیر را متوجه خود می بینند و معتقدند که در اندوه متوفی نقشی داشته و دست کم به تخفیف ناراحتی او کمک نکرده اند. گروهی دیگر نیز از آن جهت که متوجه نشانه های افسردگی و ناراحتی متوفی نشده اند خود را سرزنش می کنند.

ادامه مقاله…

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *