نحوه استفاده از خط‌كش‌ها، صفحه شطرنجی و خطوط راهنما در فتوشاپ

خط‌كش‌ها و خطوط راهنما در فتوشاپ cs نسبت به نسخه‌های قبلی خود از اهمیت بیشتری برخوردار شده‌اند. خطوط راهنما در واقع خطوط همتراز كننده‌ای هستند كه توسط كاربران تعریف می‌شوند. صفحه شبكه‌ای یا شطرنجی نیز متشكل از مجموعه خطوطی است كه می‌توان برای همتراز كردن تمامی آیتم‌‌ها در صفحه از آنها استفاده كرد كه بیشتر برای همترازی متون مورد استفاده قرار می‌گیرند و این فرایند را آسان‌تر می‌كند.

در مجموع طراحانی كه صفحات وب را در فتوشاپ یا ImageReady ایجاد می‌كنند ضرورتاً از خطوط راهنما و شبكه‌های شطرنجی برای هماهنگی فضا و همترازی اجزای صفحه

استفاده می‌كنند.

تعیین تنظیمات خط‌كش‌ها (Rulers)

نحوه استفاده از خط‌كش‌ها، صفحه شطرنجی و خطوط راهنما

برای باز كردن پنجره تنظیمات مربوط به خط‌كش و واحدهای اندازه‌گیری (Units & Rulers) گزینة Edit/Prefrences/Units & Rulers را انتخاب نمائید. در منوی كشویی Units واحد اندازه‌گیری مورد نظرتان را انتخاب كرده و سپس OK را كلیك كنید. البته نیازی به بستن و راه‌اندازی مجدد فتوشاپ نیست و این تغییرات بلافاصله بعد از تأیید شما به برنامه اعمال می‌شود.

فعال كردن خط‌كش‌ها

نحوه استفاده از خط‌كش‌ها، صفحه شطرنجی و خطوط راهنما

برای آنكه بتوانید از وجود خط‌كش‌های فتوشاپ در طراحی صفحه‌تان بهره‌مند شوید، می‌توانید گزینه View\Rulers را انتخاب كنید. در این حالت در اطراف لبه‌های چپ و بالای صفحه طراحی خط‌كش‌ها قابل رویت خواهند بود.

تعیین تنظیمات خطوط راهنما

نحوه استفاده از خط‌كش‌ها، صفحه شطرنجی و خطوط راهنما

برای باز كردن پنجره تنظیمات مربوط به صفحه شطرنجی، خطوط راهنما و تكه‌های تصویری (Guids, Grids & Slices)، گزینة Edit/Prefrences/Guids, Grids & Slices را انتخاب نمائید. در این پنجره می‌توانید متناسب با سلیقه‌تان رنگ و سبك خطوط راهنما و خطوط شطرنجی را تعیین كنید. بعلاوه می‌توانید فاصله بین خطوط را در حالت شطرنجی تعیین كنید. بر روی نمونه رنگ كلیك كنید تا پنجره انتخاب رنگ فعال شود یا از منوی كشویی Color برای انتخاب رنگ مورد نظر استفاده كنید. همچنین می‌توانید نوع رنگ قسمت‌ها و تكه‌های كوچك تصویری را انتخاب نمائید و از گزینة Show Slice Numbers برای تعیین نمایش یا عدم نمایش شمارة تكه‌ها استفاده كنید.

ایجاد و فعال كردن خطوط راهنما

نحوه استفاده از خط‌كش‌ها، صفحه شطرنجی و خطوط راهنما

برای ایجاد خطوط راهنما كافی است به روی خط‌كش موجود در اطراف صفحه كلیك كنید و در حالتی كه ماوس را پائین نگه داشته‌اید آن را به داخل محیط صفحه بكشید. بسته به محیطی كه خط‌كش را از آنجا كشیده‌اید یك خط راهنمای افقی یا عمودی، در صفحه نمایان می‌شود. البته امكان افزودن هر تعداد خطوط راهنما بر روی صفحه و طرح‌تان وجود دارد. همچنین با انتخاب گزینه View\New Guide می‌توانید مختصات و موقعیت خط راهنمای مورد نظرتان را در كادر محاوره‌ای كه نمایان می‌شود وارد كنید.

تعیین پارامترهای Snap-To

نحوه استفاده از خط‌كش‌ها، صفحه شطرنجی و خطوط راهنما

برای آنكه هنگام كشیدن و جابجایی عناصر، بطور دقیق با خطوط راهنما و صفحه شطرنجی همتراز شوند می‌توانید View\Snap To\Guides و یا View\Snap To\Grid را انتخاب كنید. برای غیرفعال كردن این ویژگی نیز می‌توانید مجدداً روی همین گزینه‌ها كلیك كنید تا علامت تیك كنار آنها غیرفعال شود.

قفل كردن خطوط راهنما

نحوه استفاده از خط‌كش‌ها، صفحه شطرنجی و خطوط راهنما

برای قفل كردن خطوط راهنما در یك محل، گزینه View\Lock Guides را انتخاب كنید. هنگامیكه یك خط راهنما قفل شود، از جابجایی و تغییر مكان تصادفی آن جلوگیری به عمل می‌آید. مخصوصاً هنگامیكه از خطوط راهنمای زیادی در صفحه‌ استفاده می‌كنید، این كار بسیار مفید خواهد بود.

* توجه*

اندازه‌گیری دقیق در وب

هنگامیكه بر روی یك طرح وب كار می‌كنید واحد اندازه‌گیری صفحه را در قسمت Units & Rulers بر مبنای Pixel تعیین كنید. سپس در امتداد خط‌كش تصویر را بالا و پائین ببرید تا ناهمگونی‌های عناصر صفحه را دریابید. البته استفاده از ابزار Measure برای اندازه‌گیری محیط‌های داخل یك تصویر، روش دیگری برای اندازه‌گیری می‌باشد.

استفاده از خطوط راهنما برای همتراز كردن دقیق متون

هنگام تعیین موقعیت چندین عنصر متنی یا چندین پاراگراف بهتر است برای اطمینان از همترازی دقیق آنها از ویژگی خطوط راهنما استفاده كنید.

منبع : تبیان

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *