برنامه نویسی شی گرا در php
|
Object Oriented Programming به معنای برنامه نویسی شی گرا است که در بسیاری از مواقع از مخفف آن OOP استفاده میشود. این روش برنامه نویسی در PHP4 ایجاد شد و در php5 کمی توسعه یافت. در این درس میخواهیم برنامه نویسی شی گرا و اجزای آن را معرفی کنیم.
در دنیای واقعی یک سری شی در اطراف ما است که هر کدام کار انجام میدهند برای مثال : ماشین و لامپ. با استفاده از ماشین میتوانیم رانندگی کنیم و لامپ ایجاد روشنایی میکند. این ها تنها عملکردی است که ما به چشم می بینیم اما این اشیا فقط این ویژگی ها را دارا نمی باشند. ماشین میتواند با یک سرعت و مسیر خاص حرکت کند، لامپ میتواند روشن یا خاموش باشد، گرما تولید و در یک زمان مشخص میزان وات مشخصی مصرف کند.
در PHP نیز اشیا همان گونه هستند، میتوانید به آنها ویژگی خاص اختصاص دهید با این تفاوت که کاربران این ویژگی را در صفحه اصلی سایت مشاهده و با آن ها ارتباط برقرا میکنند. شما میتوانید با استفاده از برنامه نویسی شی گرا به هر یک از این اشیا بگویید چه صفتی و ویژ گی داشته باشند، چگونه ارزیابی شوند و یا تغییر کنند.
PHP یک راه بسیار ساده برای استفاده از اشیا در برنامه نویسی شی گرا تعریف کرده است و آن هم کلاس ها هستند. کلاس ها یک بسته بندی مشخص از اشیا با تمامی ویژگی ها و روش ها است. میتوانیم این گونه تصور کنید که کلاس ها نماینده های برنامه ریزی کننده برای اشیا هستند و رابط آن ها با افراد در محیط اصلی سایت کد ها PHP است! میتوانید یک بار کلاس PHP را تعریف کنید و در صورتی که نیاز داشتید بی نهایت بار از آن استفاده کنید.
یک نمونه از این برنامه نویسی شی گرا
<?php class Image { public function Image() { echo "We just created and object!"; } } $image = new Image(); // prints "We just created and object!" ?>