مقدمه ای بر فتوشاپ

تاریخچه برنامه‌های ویرایشگر تصویری به دو دسته تقسیم می‌شوند: دوره قبل از فتوشاپ و بعد از فتوشاپ.

در دوره قبل از فتوشاپ، برنامه‌های مبتنی بر bitmap مختلفی وجود داشتند كه برخی از آنها نیز بسیار كارآمد و مناسب بودند. از جمله این برنامه‌ها میتوان Pixel PaintPro، Studio 8، Digital Darkroom و همچنین Macpaint را نام برد. تمامی این برنامه‌ها بعد از ظهور فتوشاپ و در اواخر دهه 1980 همانند عصر یخبندان و نابودی دایناسورها، محو شده و كنار گذاشته شدند.

البته فتوشاپ در ابتدای كار به عنوان برنامه مبدل فایل‌ها Industrial Light and Magic ظهور پیدا كرد و افكت‌های ویژه آن نیز توسط George Lucas ایجاد شد. این امر در اواسط دهه 1980 و در حالی بودكه قالب‌بندی فایل‌های گرافیكی بر مبنای PostScript وجود نداشت. فتوشاپ در ابتدای راه تنها فرمت‌ها و قالب‌های گرافیكی مختلف را به یكدیگر تبدیل می‌كرد. یك نگاه سریع در لیست طولانی نوع فایل‌های موجود در كادر Save As، علت همه‌گیر شدن آن را نشان می‌دهد.

فتوشاپ برای اجرای ویرایش‌های گرافیكی حرفه‌ای از After Effects، برای محیط صفحه‌بندی مناسب از امكانات InDesign و Quark و برای طرح صفحه كاری از FreeHand و Illustrator استفاده كرد. همچنین امكان عكاسی دیجیتال حرفه‌ای و طراحی صفحات وب را نیز در خود جای داد.

در ابتدای توسعه و همه‌گیر شدن طراحی وب در اوایل دهه 90 میلادی بودكه Adobe برنامه كاملاً هماهنگی را در كنار فتوشاپ به نام ImageReady ایجاد كرد. هرچند فتوشاپ نیروی محركه آن بود اما ImageReady درایجاد تصاویر مناسب وب جایگاه بسیار خوب و مناسبی كسب كرد. فشرده‌سازی اندازه فایل‌ها، تبدیل رنگ‌ها و ایحاد انیمیشن‌های مختصر از جمله امكانات مناسب آن بودند. البته در این برنامه پیكره‌ای مشخص از ابزارهای اولیه ویرایش تصاویر نیز وجود دارد. هرچند در این مجموعه دروس به مطالب مربوط به برنامه Photoshop CS پرداخته می‌شود، اما نحوه طراحی در ImageReady و یكپارچه‌سازی آن با فتوشاپ، بخصوص در طراحی وب مورد بررسی قرار می‌گیرد. به همین دلیل در برخی از دروس به ImageReady نیز اشاره شده و حتی در برخی از آنها ویژگی‌های آن نیز عنوان شده است. با توجه به نزدیكی و تقارن این دو برنامه بسیاری از وظایف و عملكردهایی كه در دروس فتوشاپ مورد بررسی قرار می‌گیرند، در ImageReady نیز قابل اجرا و پیاده‌سازی هستند.

هر چند با توجه به گستردگی مطالب فتوشاپ نمی‌توان هر یك از فرآیندها را طی چند درس و در هر درس نیز طی چند مبحث تكمیل كرد، اما سعی ما بر این بوده تا با مطرح كردن جزئیات بیشتر به تفسیر مطالب بپردازیم.

از اینكه بتوانم هر چند بخش كوچك و مختصری از ویژگی‌های پیشرفته فتوشاپ را مطرح كنم و در نتیجه در درك هرچه بهتر آنها شما را یاری كنم بسیار خوشحالم و امیدوارم در این كتاب به نكاتی مفید و قابل استفاده دسترسی پیدا كنید.

 ابوالفضل گلچین فر

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *