نوازندگی درام – تمرين سیزدهم:کانسپت 5 روي 4

آموزش درامز

آموزش درامز

 

تمرين کانسپت 5 روي 4

مژده اينکه بعد از گذراندن درسهاي قبل، حالا وارد مرحله جديد و پيشرفته ي “ملودي ريتميک” شده ايد.

به همين ترتيب 5 تا 5 تا به جلو رفته و اکسنت ميگذاريم. بنابراين در ضرب سوم،اکسنت روي دولاچنگ سوم و در ضرب چهارم،اکسنت روي دولاچنگ چهارم خواهد بود و در نهايت به يک ميزان 4/4 دست پيدا مي کنيم

اين ملودي ريتميک شامل 5 پوزيشن هست،که هر 5 پوزيشن در اين درس به شما معرفي شده.

در پوزيشن 1، بعد از نواختن اکسنت روي دولاچنگ اول ضرب اول،5 تا دولاچنگ به جلو رفته و اکسنت(تاکيد) مي گذاريم، که به دولاچنگ دوم ضرب 2 ميرسيم.

که هر 5 sixteenth، يکبار اکسنت داريم.

اگر پوزيشن يک “5 روي 4” را به دقت بررسي کنيد،خواهيد ديد که در يک ميزان 4/4 ، ضرب اول “A” ، ضرب دوم “B” ،ضرب سوم “C” و ضرب چهارم “D”  را خواهيم داشت که در فيلم 5 به شما معرفي شد.

طبق معمول،براي رسيدن به بقيه پوزيشن هاي اين تمرين، کافيست اکسنت ها را  به جلو permute کنيم که نهايتا به 5 پوزيشن مي رسيم.

در نت اين تمرين، هر 5 پوزيشن معرفي شده است.

در صورت وجود اشکال در اجراي اين تمرين، به درسهاي قبل (به خصوص درس 5) رجوع کنيد.

تمرین سیزدهم

تمرین سیزدهم

 

بدون برنامه ريزي هيچ کاري پيش نمي رود

بدون برنامه ريزي هيچ کاري پيش نمي رود. مخصوصا وقتي که قرار است سازي فراگيري شود!

اگر برنامه ريزي وجود نداشته باشد ” وقت تمرين” به “وقت سرخوردگي” تبديل مي شود.حتما تجربه اين را داشته ايد که 2 ساعت از وقت خود را براي تمرين گذاشته ايد ولي بعد از اين زمان متوجه مي شويد که هيچ پيشرفت خاصي نداشته ايد! اين به مرور زمان باعث سرخوردگي مي شود و اگر در طول زمان پيشرفت و احساس موفقيت وجود نداشته باشد اين فکر که کلا ساز را کنار بگذاريد بزرگ و بزرگتر ميشود.

به چند مورد توجه داشته باشيد:

” تمرين اجباري نيست!”

اين عبارت براي خيلي ها عجيب به نظر مي رسد چون اصولا بدون تمرين هيچ چيزي فراگيري نمي شود. بله، بدون تمرين هيچ چيزي فراگيري نمي شود ولي قرار نيست که تمرين به زور و باالجبار انجام شود.

” تمرين بايد لذت بخش باشد”

کسي که خود را مجبور به تمرين مي کند، از ابتدا بازنده است. البته اين جمله به اين معنا نيست که هر از چندي تنبلي خود را براي رفتن به اتاق تمرين کنارنگذاريم.

اگر بعد از مدتي تمرين متمرکز براي ما لذت بخش نبود، بهتر است وقتمان را صرف کار ديگري کنيم که از گذراندن وقت براي آن حقيقتا لذت مي بريم.

در کل تمرين يعني رابطه خود را با سازمان حفظ کنيم و از آن نگهداري کنيم. يعني” وقتي “که ما براي خودمان و سازمان مي گذاريم.

تمرين به ما انگيزه و خلاقيت مي دهد و در بهترين حالت “سفري به درون خويش” است. تمرين يعني پي بردن به احتياجي که از درون خويش سرچشمه مي گيرد براي وقت گذاشتن با سازمان.

کسي که با اين ديد به تمرين نگاه مي کند، در راه موفقيت گام بر مي دارد.

1- هميشه از روي ساعت تمرين کنيد.

پيشنهاد من تعيين واحدهاي 45 دقيقه اي براي تمرين است.

بعد از هر تمرين بين 5 تا 15 دقيقه فرصت استراحت داريد. تجربه نشان مي دهد که بدون تعيين وقت براي تمرين ، ناخودآگاه وقت صرف “بيهوده با سازبازي کردن” مي شود به جاي اينکه متمرکز روي تمرينات کار شود.

دوستاني که تجربه کار کردن 10 دقيقه روي تکنيک DoubleStrokeRoll” “را دارند مي دانند که 10 دقيقه چقدر مي تواند طولاني باشد.

2- حتما دفترچه “گزارش تمرين” براي خود تهيه کنيد.

در اين دفترچه پيشرفتها و مخصوصا مشکلات در خصوص هر تمرين يادداشت مي شوند.

مهمترين نکات تاريخ شروع تمرين – نوع تمرين- مترونوم مبدا- مترونوم مقصد و مدت تمرين و از همه مهمتر “ارزش گذاري شخصي” هستند.

اين دفترچه براي کنترل خودمان و ايجاد انگيزه بسيار مفيد است.گاهي پيشرفت هايمان چنان آهسته و غير مرئي هستند که با وجود اين دفترچه تمرين واضح مي شوند و باعث ايجاد انگيزه براي ادامه راه مي شوند.

منبع : مرکز آموزش موسیقی سدا

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *