اختلال در مصرف مواد غذایی

اختلالات غذایی حتی کشنده!

بی اشتهایی عصبی رفتاری نابهنجار است که بر محور لاغر شدن دور می زند. شخصی با این مشخصات با سرکوب اشتها در خود، از دریافت کالری اجتناب می کند. این شرایط گاه منجر به سوء تغذیه و در مواردی منجر به مرگ می شود.

 

افسردگی می تواند برخی از اشخاص را به بی اشتهایی عصبی دچار کند. از سوی دیگر بی اشتهایی عصبی نیز عوارضی از نوع خود را دارد که به عنوان نمونه می توان به مشکل تمرکز و تلون روحی در او اشاره کرد. تعیین اینکه آیا اینها نشانه های ناشی از افسردگی یا اختلال در مصرف غذا و گرسنگی ناشی از آن هستند دشوار است. به این دلیل، گاه تشخیص مطمئن مادام که گرسنگی کشیدن ادامه داشته باشد، امکان پذیر نیست.

 

جوع، نابهنجاری دیگری در ارتباط با اشتهاست. در واقع بسیاری از بیماران مبتلا به جوع دچار انورکسیا یا بی اشتهایی بوده اند. بعضی از اشخاص هم همزمان از جوع و از بی اشتهایی رنج می برند. مشکل مورد توجه در جوع، مسئله خوردن است که گاه این خوردن به بی نهایت می کشد و با این حال ممکن است اگر به دقت نگاه کنیم ببینیم که در اصل مسئله لاغر ماندن است. بسیاری از بیماران گرفتار جوع ابتدا از بی اشتهایی عصبی رنج می برند. وقتی از آنها بپرسید می گوید که قصد وزن کم کردن داشته اند و با این حال نمی توانند در برابر خوردن مقادیر زیاد غذا مقاومت کنند. به همین دلیل برای کنترل وزن خود مدتی را به بی غذایی می گذارنند و یا پس از مصرف غذای زیاد با استفراغ عمدی و با تمرینات ورزشی شدید در صدد کنترل وزن خود بر می آیند.

 

بسیاری از این اشخاص به شکلی افسرده هستند و تا جایی که تجربه ما نشان می دهد با دوره های کوتاه و خفیف شیدایی (هیپومانیا) روبرو می شوند. به همین دلیل می توان آنها را در زمره بیماران با اختلاف دوقطبی قرار داد.

 

اشخاص مبتلا به جوع اغلب عنوان می کنند که خوردن احساس نگرانی، افسردگی یا دلتنگی آنها را تسکین می دهد. به اعتقاد بسیاری، تنقیه، یا تخلیه معده راهی برای کنترل وزن در شرایط پرخوری است. اما این کار ممکن است بر شدت افسردگی آنها بیفزاید.

 

استفراغ کردن، خوردن مسهل و مصرف داروهای مدر در شرایط جوع می تواند نابهنجاری های شدید متابولیک ایجاد کند. کارن کارپنتر خواننده و ترانه ساز مشهور ظاهرا در اثر کمی پتاسیم ناشی از جوع مرد. با این حال اغلب بیماران مبتلا به جوع وقتی برای درمان خود مراجعه می کنند گرسنگی کشیده نیستند و در مقایسه با بیمارانی که از بی اشتهایی عصبی رنج می برند روحیه آنها به سادگی بیشتری ارزیابی می شود. وقتی مشخص می شود که جوع ریشه در افسردگی دارد، با درمان افسردگی بیماران مبتلا به جوع کمتر به تخلیه معده خود اقدام می کنند.

 

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *