برادر کوچک فتوشاپ در وب

در حال حاضر نرم‌افزارهای بسیار قدرتمندی برای ویرایش و بهبود کیفیت تصاویر دیجیتال وجود دارد. از ابزارهای بسیار تواتمند حرفه‌ای همچون فتوشاپ گرفته تا برنامه‌های کاربردی کوچک با امکانات محدود همگی به عنوان ابزار کار طراح و ویرایشگر تصاویر به کار می‌روند.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که آیا این ابزارها همیشه و در همه جا در کنار ما هستند و هر کجا نیاز باشند در دسترس هستند؟ مسلماً افراد بسیاری هستند که همیشه ابزار خود را همراه ندارند. گاهی هم برحسب اتفاق، لازم می‌شود که شخص بر روی تصاویر خود تغییراتی را اعمال کند و چون قبلاً پیش‌بینی چنین مساله‌ای را نکرده، به بن بست برخورد می‌کند. در چنین حالتی اگر شخص درهر جا به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند بسیاری از امور معمولی و ضروری خود را روی عکس مورد نظر انجام دهد و این کار از طریق برخی سایت‌های ویرایش تصویر آنلاین صورت می‌گیرد.

سایت ویرایش آنلاین

یکی از سایت‌های موجود فعلی برای ویرایش آنلاین تصاویر دیجیتال سایت www.phixr.com است. با ورود به این سایت در صفحه اصلی می‌توان در کمتر از 15 ثانیه عضو شده و بدون هیچ‌گونه اعتبار سنجی از طریق email تنها با انتخاب نام کاربری و رمز ورود و یک بررسی امنیتی به محیط ویرایش عکس وارد شد. برای این کار قبل از هر کار باید یک عکس از روی رایانه خود به آن سایت upload کنید. جالب است که می‌توان به جای انتخاب عکس از روی دیسک. آدرس اینترنتی یک تصویر را داد که در این صورت این سایت، خود به آن آدرس رجوع کرده و آن تصویر را بر روی سرور خود بارگذاری میکند. در هر صورت بعد از انتخاب عکس می‌توانیم تغییرات مورد نظر را با ابزارهایی که در اختیار ما قرار می‌گیرند انجام دهیم.

ابرازهای ابتدایی

از اولین امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد چرخاندن عکس و Flip کردن آن است یعنی می‌توانید علاوه بر چرخاندن 90 درجه‌ای ساعتگرد و پادساعتگرد آن را به هر میزان دلخواه بر جسب درجه دوران دهید. نکته جالب آن است که بعد از هر مرحله از عملیات امکان بازگشت به مرحله قبل و یا انجام مجدد عمل با سرعت مطلوبی قابل انجام است. به عبارتی عملیات undo و redo که در تمام نرم‌افزارهای مستقل وجود دارد، در محیط آنلاین این سایت نیز انجام‌ پذیر است. همچنین قابلیت تغییر اندازه عکس و همچنین افزایش ابعاد تصویر بدون تعییر اندازه و همچنین امکان بریدن بخشی از عکس بعد از انتخاب ناحیه مورد نظر وجود دارد.

تغییر در رنگ

امکان جالبی که در نظر گرفته شده است. قابلیت تبدیل عکس‌های رنگی فعلی به عکس‌های تک رنگ قدیمی است. گویا عکس با دوربین‌های قدیمی گرفته شده و در اثر گذشت زمان رنگ آن عوض شده و به حالت قهوه‌ای یا زرد در آمده است. این جلوه برای هنری کردن برخی تصاویر مناسب است. همچنین می توان تصاویر رنگی را به سیاه و سفید (grayscale) تبدیل نموده و یا تصاویر سیاه و سفید را به رنگ‌های دیگر تغییر داد. همچنین برای تغییر در میزان رنگ. نور و یا بهبود کیفیت تصویر امکان تغییر Contrast، Saturation، hue و brightness وجود دارد.

بازبینی قبل از اعمال تغییرات

در اینجا خوب است به یک نکته اشاره کنیم. در نرم‌افزارهایی چون فتوشاپ می‌توان اعمال تغییرات را قبل ازبه کارگیری آنها مشاهده کرد و در صورت رسیدن به حد مطلوب آن را تایید کرد. اما مسلماً این کار برای یک ابزار تحت وب امکان‌پذیر نیست.

راه حلی را که این سایت برای برطرف کردن این مشکل در هر مرحله از اعمال، تغییرات حاصل را در نسخه کوچکی از عکس به کاربر نشان می‌دهد تا در صورت رضایت آن را تایید کند تا روی عکس اصلی اعمال شود چون سرعت بارگذاری تصویر کوچک سریع است کاربر می‌تواند پیش از اعمال تغییرات روی عکس اصلی نتیجه‌ نهایی را مشاهده کند.

امکانات اضافه

علاوه بر امکانات گفته شده قابلیت‌هایی چون کاهش نویز در تصویر، عمل blur و sharpen و رفع قرمزی چشم یا پدیده red eye نیز در این محیط فراهم است. ضمن این که می‌توانید متنی را به عکس اضافه کنید و حتی روی عکس بیش از 10 جلوه از قبیل جلوه نقاشی رنگ روغن، موج و … اعمال کنید. با مراجعه به این سایت می‌توانید دیگر امکانات آن را نیز مشاهده کنید.

دریافت تصویر

پس از ویرایش عکس و رسیدن به نمونه مطلوب می‌توانید حاصل کار را با قالب‌های jpg، gif، PNG ذخیره کنید.امکانی به نام OCR وجود دارد که متن درون عکس شما را تشخیص داده و به صورت یک قابل متنی به شما تحویل دهد. البته این قابلیت از توان بالایی برخوردار نیست. ضمناً می‌توانید تصویر نهایی را email کنید.

سایت‌های دیگری نیز وجود دارند که امکانات کم وبیش مشابهی در اختیار شما قرار می‌دهند که از جمله می‌توان به Plxenate.com و Picnik.com اشاره کرد.

منبع: کلیک

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *