ساختمان و مدل های دف

دف :جز ساز های بومی ایران است. این ساز به خانواده سازهای کوبه ای تعلق دارد. هرچند دف در بسیاری ازمناطق ایران و سایر کشورها با اشکال و اسامی مختلف وجود دارد اما این ساز بشکل کنونی همان دف متداول در مناطق کرد نشین است.در این مناطق دف یک ساز آیینی و مقس بوده و در خانقاه ها ومراسمات مذهبی و آیینی مناطق مذکور با آداب و تکنیک های  خاص خودش نواخته می شود.دف در این مناطق بصورت تکی یا گروهی (متشکل از چندین دف بهمراه طاس یکی دیگر از ساز های موسیقی خانقاهی و آواز) نواخته می شد. از دهه 50 به بعد رفته رفته دف بعنوان یک ساز همنواز در ارکسترهای موسیقی ایرانی اما با کارکردی متفاوت بکار گرفته شد.یکی از دلایل ماندگاری دف در موسیقی سنتی ایرانی جذابیت، گیرایی و صدای پر شوراین ساز بود که بخوبی از عهده حالات خاص مورد نظر آهنگسازان معاصر ایران در آثارشان برمی آمد و تا جایی پیش رفت که در طول این سالها علاقمندان بسیاری را بخود جلب نموده و کتاب ها و آثار صوتی متنوعی در قالب تکنوازی و گروهی  جهت آموزش هنرجویان و علاقمندان این سازانتشار یافته است. با ورود این ساز به محیط های متفاوت فرهنگ شهری (از جمله آموزشگاه های موسیقی ، ارکسترهای بزرگ و کنسرت ها و…) که با محیط خانقاهی که این ساز از آن برآمده بود ماهیتی متفاوت داشتند  تکنیک ها ، ریتم ها و حتی جنس اجزا این ساز بمرور زمان تغییرات چشمگیری نمود.

 ساختمان و اجزای ساز: ساختما دف بر خلاف سایر ساز ها بسیار ساده بوده از یک حلقه چوبی بنام کمانه و پوستی که روی آن کشیده شده و یکسری حلقه که به قسمت داخلی کمانه متصل است.

جنس پوست: مهمترین عامل در کیفیت صدای دف جنس پوست آن است.  پوست مورد استفاده در این ساز بز میش و آهو است.هر چند امروزه دف هایی با پوست مصنوعی نیز وجود دارد که پوستشان از جنس تَلق یا الیاف هایی پلاستیکی خاصی است و تلاش فراوانی صورت گرفته تا صدا این دف ها به صدای دف با پوست طبیعی نزدیک باشد اما هنوز برتری کیفیت و زیبایی صدا با ساز ساخته شده از پوست طبیعی است .

انواع مدلها: همانطور که اشاره شد دف دارای دو مدل است که بر اساس نوع پوست بکار رفته در آن دسته بندی می شود. اول دف با پوست طبیعی و دوم دف با پوست مصنوعی که به دف تَلقی معروف است گاهی بخاطرشکل خورشید مانندی که روی پوست این سازها چاپ می کنند به دف خورشیدی معروفند هر چند گاهی با ترفند هایی شکلی شبیه خورشید روی پوست طبیعی نیز ایجادمی کنند که به این دف ها هم خورشیدی می گویند اما با این تفاوت که جنس پوستشان طبیعی است.

 

منبع : daaf.blogfa.com

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *