مفهوم PHP

مفهوم PHP چیست؟

PHP مخفف Personal Home Page است و امروزه به دلیل گسترش قابلیت‌هایش به Hypertext preprocessor به معنای “پیش پردازنده‌ی فرامتن” تغییر نام داده است. PHP یک برنامه‌نویسی ساده اما قدرتمند برای ساخت وب سایت‌های پویا است که در سال ۱۹۹۴ توسط راسموس لوردوف به زبان C نوشته شد. اما این برنامه در آن زمان تنها به صورت شخصی و برای بررسی آمارهای بازدید از وب سایت او بود. پس از تغییراتی بر روی آن برای استفاده عموم به بازار جهانی ارائه شد.

پی اچ پی از جمله نرم‌افزارهایی است که بر روی اکثر سیستم‌های عامل معروف از جمله: لینوکس، یونیکس، ویندوز و … قابل اجرا است. این برنامه همانند برنامه‌های ++C و C به دلیل استفاده از دستورهای برنامه‌نویسی if شرطی، حلقه‌های while، for، و توابع بازگشتی، جز برنامه‌نویسی‌های منطقی در نظر گرفته می‌شود.

تفاوت PHP با ASP.net

نرم افزار ASP.net نیز یک زبان برنامه نویسی برای ساخت وب سایت های پویا است و همانند PHP می‌تواند وب سایت‌هایی با یک کارایی و حتی یک طرح ایجاد کند. به همین دلیل کاربران در ابتدا با این سوال مواجه می‌شوند که بین نرم‌افزارهای PHP و ASP.net کدام را برگزینند.برای جواب دادن به این سوال به بررسی تفاوت‌های این برنامه‌ها می‌پردازیم

  • یکی ازعوامل اصلی که PHP را بر ASP ارجح می‌کند رایگان بودن این برنامه است. شاید برای ما کاربرانی که در ایران هستیم تفاوت چندانی نداشته باشد، اما برای کاربرانی که خارج از ایران هستند، استفاده از ای اس پی هزینه زیادی درپی خواهد داشت.
  • همان طور که قبلا اشاره شد نرم‌افزار PHP با اکثر سیستم عامل‌ها قابل اجرا است اما ASP از جمله نرم‌افزارهای مایکروسافت است، به همین دلیل برای اجرای آن تنها می‌توان از سیستم عامل ویندوز استفاده کرد.
  • PHP برنامه Open source یا باز متن است یعنی امکان دسترسی به کد منبع نرم‌افزارها ارائه می‌شود در صورتی که ASP این ویژگی را دارا نمی‌باشد.
  • از نظر امنیت تفاوتی بین این دو برنامه وجود ندارد و هر دوی این برنامه‌ها می‌توانند از امنیت مناسب برخوردار باشند.

در نهایت می‌توان به این موضوع هم اشاره کرد که از نظر سئو( بهینه‌سازی موتور جستجو) هیچ تفاوتی بین استفاده از نرم‌افزار ASP و PHP وجود ندارد.

منبع : mobtadi.com

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *