نشانه های مانیا

نشانه های مانیا

نشانه های مانیا

1 – نشانه های سرخوشی

1-1 وجد بیش از اندازه : بیمار شیدا ممکن است به گونه ای غیرمتعارف شاد و پرنشاط باشد.

1-2 تحریک پذیری : بیمار شیدا ممکن است بر سر چیزهای جزئی تحریک شود. این تحریک پذیری بخصوص وقتی کسی بخواهد با منطق و استدلال مطلبی را ثابت کند بیشتر می شود.

1-3 خود والابینی : اغلب بیماران شیدا خود را در موقعیت برتر و والاتر می بینند. این روحیه در بسیاری از این بیماران مشاهده می شود.

2 – نشانه های گرایش افزایش یافته

2-1 : خوشبینی بیش از حد : این خوشبینی می تواند ناشی از قضاوت اشتباه باشد. متاسفانه نیروی بیمار شیدا در زمینه خوشبینی زیاد اغلب در مسیرهای خطرناک هدایت شده، ایجاد رفتارهای غیرمعقولانه می کند. گاه بیمار شیدا که در شرایط سلامتی بسیار ملاحظه کار و محافظه کار است، در زمان بیماری دست به کارهای خطرناک می زند. ممکن است اقدام به نزدیکیهای جنسی غیر متعارف بکند. ممکن است به شدت در مقام انتقاد و قضاوت برآید و این کار را در زمانی نامناسب و بر سر موضوعات حساس انجام دهد.

 3 – نشانه های افزایش احساس زندگی

3-1 : افزایش نیرو : بیمار شیدا ممکن است با نیرو و توان زیاد روبرو شود و به شکلی خستگی ناپذیر اقدام به کارهای شدید جسمی و ذهنی کرده، از دیگران بیش از اندازه متعارف کار بکشد. بیمار شیدا گاه با چند دقیقه یا با یک ساعت خوابیدن کاملا شاداب و سرحال می شود.

3-2 تشدید فعالیت : نیروی بیشتر، اغلب فعالیت بیشتر را در پی دارد. بیمار در این شرایط به شدت سرگرم می شود، به فعالیت های اجتماعی گسترده می پردازد و گاه در روابط جنسی افراط می کند.

3-3 پرگویی : به نظر می رسد که بیمار شیدا از حرف زدن خسته نمی شود، اغلب در صحبت از شاخه ای به شاخه دیگر می پرد و بی رعایت سخن دیگران را قطع می کند.

4 – سایر نشانه ها

4-1 تغییر اشتها : ممکن است بیمار شیدا پر اشتها شود، این امکان هم وجود دارد که بیمار از فرط کار فرصتی برای صرف غذا پیدا نکند.

4-2 تغییر خواب : بیمار در شرایط مانیا، میل کمتری به خواب نشان می دهد و به همین دلیل این گروه از اشخاص، اغلب کم خواب تر هستند.

4-3 تغییر میل جنسی : میل جنسی بیمار مانیایی اغلب افزایش می یابد.

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *