نشانه های افسردگی

نشانه های افسردگی

نشانه های افسردگی

 

1 – نشانه های کسالت روحی

1-1 : عزلت جویی و کناره گیری : اغلب بیماران افسرده نسبت به انجام فعالیت هایی که زمانی از آن لذت می بردند بی علاقه می شوند و احتمالا از میزان مشارکتها و فعالیت های اجتماعی خود می کاهند.

1-2 : منفی گرایی : در شرایط افسردگی گاه اشخاصی که معمولا در برخورد با نقطه نظرهای مختلف شکیبایی به خرج می دهند عیب جو می شوند. انسان افسرده با سماجت در مخالفت با پیشنهادات و دستورات و یا راهنمایی های دیگران مقاومت می کند.

1-3 : اندوه : شخص افسرده ممکن است بخش مهمی از زندگی خود را در اندوه به سر بردريال یا مدام گریه کند.

 

2 – نشانه های طرز تلقی فروافتاده

2-1 : خود ضعیف بینی، احساس گناه : افسرده گاه در مقام تحقیر خویش برمی آید. جملاتی از قبیل “من شکست خورده هستم، چطور می توانی مرا تحمل کنی؟”  در قالب های گوناگون از افسرده ها شنیده می شود. اشخاص افسرده گاه گناه انجام کاری را که به آنها بی ارتباط است به گردن می گیرند.

2-2 : ابراز درماندگی : شخص افسرده مصرا به امور بدبین است، گاه از خودکشی حرف می زند و حتی به این کار اقدام می کند.

3 – نشانه های کاهش احساس حیاتی

3-1 : بی توجهی به خود و یا وظایف خود : انسان افسرده بعضا نسبت به سر و وضع خود بی تفاوت می شود و یا از انجام تکالیف آموزشی، شغلی یا کارهای منزل سرباز می زند.

3-2 : بی حالی : ممکن است افسرده از خستگی یا فقدان انگیزه شکایت کند. برای او بخصوص شروع کارهای تازه دشوار است. شدت این دشواری و این بی علاقگی در صحبتها بیشتر است.

3-3 : کاهش تمرکز : در شرایط افسردگی تمرکز کردن و رسیدگی به یک امر خاص دشوار است. بسیاری از افسرده ها کتابها را ناتمام کنار می گذارند، مرتب کتاب جدیدی را انتخاب می کنند اما چند بخشی را نخوانده کتاب را رها می کنند تا سراغ کتاب بعدی بروند. نوشتن و نگارش هم برای افسرده ها دشوار است.

3-4 : تردید : تصمیم گیری برای افسرده ها دشوار است. گاه شخصی افسرده تصمیم گیری را به دیگران محول می کند.

4 – سایر نشانه ها

4-1 : تغییر در وزن و اشتها : کم اشتهایی و همراه آن کاهش وزن یکی از نشانه های متعارف افسردگی است. اما در برخی از انواع افسردگی (به ویژه در افسردگی های فصلی) اشتها و وزن افزایش می یابد.

4-2 : تغییر کیفیت خواب : اغلب افسرده ها از خواب راحت محرومند. بیدار شدنهای پی در پی بخصوص از ساعت 2 تا 6 صبح از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره کرد. در مواردی نیز خواب بسیار سنگین و بیدار شدن از آن دشوار می شود.

4-3 : تغییر میل جنسی : به طور کلی میل و عملکرد جنسی در اشخاص افسرده کمتر است.

اگر دقیق تر شویم، تغییرات دیگری نیز در دوست یا عضو افسرده خانواده پیدا می کنیم. افسرده ها اغلب در طول مدت روز تغییر روحیه می دهند. معمولا شدت افسردگی در صبح بیشتر است و هر چه از روز می گذرد از شدت افسردگی کاسته می شود. در مواقعی نیز بیمار افسرده با حمله اضطراب روبرو می شود. در این مواقع نشانه های حمله اضطراب از قبیل تنگی نفس، عرق کردن، یا لرزش اندامها در بیمار بروز می کند.

برعکس، بسیاری از نشانه های مانیا نقطه مقابل نشانه های افسردگی هستند که در مقاله بعد به آن اشاره می کنیم.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *