هرکول پوآرو

هرکول پوآرو

 

هرکول پوآرو یک کارآگاه خیالی بلژیکی است که توسط آگا کریستی خلق شده است. پوآرو یکی از مشهورترین شخصیت های خلق شده کریستی است و عمر ادبی این کاراکتر بسیار طولانی بوده و در 33 رمان و یک نمایش (قهوه سیاه) و بیشتر از 50 داستان کوتاه بین سال های 1920 و 1975 منتشر شده و به نمایش در آمده است.

پوآرو بر روی رادیو نیز رفته است و برای فیلم های سینمایی و تلویزیون توسط هنرپیشگان مختلفی شامل جان مفات، آلبرت فینی، سر پیتر آستینو، سیر ایان هلم، تونی رندل، آلفرد مولینا و دیوید سوشه بر روی صحنه رفته است.
نام پوآرو از دو کارآگاه خیالی دیگر مشتق شده است. هرکول پاپوا ماری لاندز و موسیو پویرت فرنک هاول اوانز که یک کارآگاه پلیس بازنشسته بلژیکی مقیم لندن است.

آرتور کانون دویل تاثیرات آشکار و هویدایی بر روی سری های اولیه پوآرو گذاشته است. در یک اتوبیوگرافی خود کریستی به این امر در داستان های اولیه اعتراف کرده است.

پوآرو همچنین شباهت قابل توجهی به بازرس هاناواد میسون دارد.
پوآرو برای اولین بار در سال 1920 منتشر شد و در سال 1975 به پایان رسید. پوآرو تنها کاراکتر خیالی بود که آگهی ختم در صفحه اول نیو یورک تامیز گرفت. این امر فقط مختص آن زمان نیست، دیوید سوشه بازیگری که پوآرو را به استادی به صحنه برده نیز، بعد از پایان آن صحبت از عزاداری برای این کاراکتر به میان می آورد.

در سال 1930 آگا کریستی، پوآرو را غیرقابل تحمل یافت و در سال 1960 او را خسته کننده، خودبین، منفور احساس می کرد. با این حال عوام شیفته این کاراکتر بودند و کریستی از کشتن او، صرف نظر کرد و مدعی شد که وظیفه او این است چیزی بسازد که مردم دوست دارند.

 

 

سریال هرکول پوآرو

 

 

سریال هرکول پوآرو

 

پوآروی آگا کریستی در واقع نام اصلی این سریال است. این سریال بریتانیایی بر روی شبکه ITV از سال 8 ژانویه 1989 تا نوامبر 2013 پخش شده است. دیوید سوشه (دیوید ساچت) ستاره همیشگی این سریال در نقش کاراکتر خیالی آگا کریستی، هرکول پوآرو است. در ابتدا سریال توسط LWT تهیه شد ولی بعد مدتی توسط استودیوهای ITV تهیه شد.

 

در آمریکا شبکه های PBS و A&E آنرا با نام “پوآرو” پخش نموده اند. پایان برنامه که با “پرده” ختم می شود، بر اساس آخرین رمان پوآرو آگاکریستی است.

 

تولید سریال هرکول پوآرو

 

کلیو اکستون در همراهی با تهیه کننده ای بنام برایان ایستمن کار اقتباس سریال را شروع کردند. اکستون و ایستمن کار سریال پوآرو را از سال 2001 به بعد رها کردند زیرا بر روی پروژه دیگری کار می کردند. بعد مدتی مایکل باک و دمین تیمر از ماموت اسکرین کار احیای مجدد سریال را به عهده گرفتند. اپیزودهای جدید از سال 2003 به بعد با تغییرات قابل توجهی دوباره بر روی آنتن رفتند.

تیتراژ آغازین قبلی هم کنار گذاشته شد و فقط قدری از تم موسیقی اوریجینال قبلی به گوش می رسید. سبک بصری اپیزودهای آخر نیز به طرز قابل توجهی متفاوت تر از سریال های نخسین آن است.

 

 

دیوید سوشه و پوآرو

 

 

بازی دیوید سوشه و سایر بازیگران در سریال هرکول پوآرو

دیوید سوشه یا دیوید ساچت (در ایران به این نام معروف است) برای ایفای این نقش توسط خود خانواده آگاکریستی پیشنهاد شده بود که او را در نقش اقتباسی تلویزیونی کاری از تام شارپ دیده بودند. سوشه می گوید برای ایفای نقش در سریال هرکول پوآرو تمام رمان های پوآرو آگاکریستی و هر داستان کوچک آنرا تماما خوانده است و هر تکه توصیف های کریستی در مورد کاراکتر را کپی و کار کرده است.

در طی فیلم برداری از سری های اول سریال دیوید سوشه خوش درخشید و به مقبولیت رسید. بر اساس خیلی از نقدهای منتقدین و مشتاقان سریال، کاراکترسازی دیوید سوشه می بایستی به عنوان دقیق ترین تفسیر در میان تمام کسانی که نقش پوآرو را بازی کرده بودند، عنوان شود و نزدیک ترین بازی ممکن به کاراکتر در کتاب ها است.

در سال 2013 سوشه فاش کرد که دختر آگاکریستی، رزالیند هیکس به او گفته که مطمئن است کریستی اگر زنده بود، قطعا از کار او راضی بود.

در سال 2007، سوشه در مورد میلش در مورد فیلم سازی کردن سایر رمان ها قبل از تولد 65 سالگیش در می 2011 صحبت کرده بود. اگرچه این امر محقق نشد ولی سایر کتاب ها بالاحره در سال 2013 و در 5 اپیزود اقتباس شدند و تا 13 نوامبر 2013 پخش آن ادامه یافت.

 

دو نامزد جایزه آکادمی نیز در این سریال ایفای نقش کردند. سارا مایلز و باربارا هرشی. علاوه بر این ها، جسیکا کستین بعد از ایفای نقش در پوآرو، اولین کاندیدای خود را برای گرفتن جایزه آکادمی دریافت کرد. مایکل فاسبندر نیز اولین نامزدی خود را تقریبا 8 سال بعد از حضور در این سریال دریافت کرد. اعضای بسیاری از خانواده های هنرپیشگان در طی مدت سریال ظاهر شدند. جیمز فاکس به عنوان کلنل ریس در مرگ بر روی نیل بازی کرده بود و برادر مسن ترش ادوارد فاکس نیز در سریال دیگری از پوآرو بازی کرده بود.

نوه آگاکریستی متیو اظهار کرده است که به طور شخصی بسیار حسرت می خورم که او (آگاتا کریستی) هرگز دیوید سوشه را ندیده است.

 

این اواخر، منتقدین، سبک جدید سریال را خارج از پیست شدن نامیده اند. البته نه به معنای منفی دور شدن از فرمت قدیمی اش. بلکه بخاطر نویسندگان جدید و تاکید بیشتر بر روی روانشناختی تاریک گرایانه رمان ها، تمجید نیز شده است. برای مثال پنج خوک کوچک، بسیار تحسین شده است. برای سری های اول تا سوم در طی سالهای 1989 تا 1991 سریال هرکول پوآرو نامزد بیست BAFTA شده است.

 

 

دیوید سوشه

 

پوآرو شدن

 

پوآرو شدن یک مستند 50 دقیقه ای برنامه تلویزیونی است که در آن دیوید سوشه، معمای ایفای نقش هرکول پوآرو خود را فاش می کند و نشان می دهد چگونه این نقش را به اجرا درآورده است. سوشه عنوان می کند گرین وی را بازدید کرده است (خانه تابستانی آگاکریستی) و توضیح می دهد چگونه موافقت دختر کریستی، روزیلین و شوهرش، آنتونی هیکس را برای شروع فیلم سازی رمان ها گرفته است. حالا هم رضایت نوه پسری کریستی را گرفته است. کسی که او را همانگونه که مادربزرگش متصور شده، می بیند. یک ملاقات به محل نمایش دائمی پوآرو در تورکوای نشان می دهد چه چیزی او ارائه داده است و چه شکری در سریال های تلویزیونی بکار برده است.

 

سوشه از اولین نمایش ها و اقتباس های فیلمی از کتاب پوآرو با حضور بازیگرانی چون چارلز لافتون در سالن نمایش لندن برای کتاب غیبت هنگام وقوع جنایت تقدیر کرده است. (اقتباسی از قتل راجر اکروید در سال  1928 )

این فیلم (Alibi) در سال 1931 با آستین، فیلم سازی شده است ولی اکنون نسخه آن گم شده است. قدیمی ترین فیلم موجود سالم روی صحنه آوردن پوآرو، متعلق به سال 1934 است.

 

سوشه عنوان می کند یک تصمیم آگاهانه توسط کمپانی فیلم در آن زمان گرفته شد که پوآرو را بدون سبیل بازآفرینی کنند. فیلم ها با همکاری آلبرت فینی و پیتر آستینوف بودند و سوشه همچنین در این مستند، فاش می کند که کتاب های پوآرو را تماما خوانده و 93 نت درباره کاراکتر پوآرو از آن توشته و استخراج کرده که می بایستی در بازآفرینی این نقش استفاده می شده است. او بدنبال کشف صدای مناسب برای این کاراکتر از طریق این کتاب ها بوده است. سوشه همچنین به فلورین کورت رفته، جایی که کمپانی تولید، خانه او را آماده کرده است. در آنجا او با اولین تهیه کننده، برایان ایستمن آشنا شده بود، جایی که او با ایستمن بحث و جدل کرده بود که سریال باید بر اساس و ترتیب نسخه اوریجینال، اقتباس شود و تصمیم ایستمن بر درست کردن داستان های سال 1936 بوده است.

 

سوشه همچنین آهنگساز کریستوفر گانینگ را ملاقات می کند. کسی که چهار تم برای ایستمن ساخته بود و اولین آنها محبوب خود گانینگ بود. البته او چهارمی را بعد تاریک تر کردن تم موسیقی، انتخاب کرد.

سوشه به بروسل هم سفر می کند، جایی که مهمان افتخاری رئیس پلیس و شهردار می شود. سپس او به جایی می رود که ادعا می شود می بایستی باید محل تولد هرکول پوآرو باشد. گفته می شود تاریخ آن نیز اول آوریل بوده است. در آخر سوشه به گرین وی از طریق قطار تندرو سفر می کند و در پایان از فیلم سازی “حماقت مرد مرده” تمجید می کند.

 

دیوید سوشه : پوآرو و من

 

دیوید سوشه دوست دارد که به زندگی مانند یک تار عنکبوت نگاه کند. عنکبوت تارهایش را از پشتش می پیچاند ولی نمی تواند ببیند چه چیزی را می سازد. وقتی می تواند چک کند چه چیزی خلق شده که موقعی که بر گردد. خب در زندگی، ما هم نمی دانیم چه چیزی را می پیچانیم، نمی دانیم چه چیزی را لمس می کنیم و چه می کنیم و …

یک فلسفه خاص امروز در ذهن او است. 25 سال پیش، سوشه برای بازی در نقش کاراگاه پر سر و صدا با اندام ریز داستان های آگاتاکریستی، هرکول پوآرو، پیشنهاد گرفته بود. یک سریال درام که در اواخر دنیای 1930 شکل می گرفت. برادر دیوید سوشه، جان، اخبارخوان ITV به او هشدار داده بود که نقش را رها کند. او به سوشه گفته بود، من جای تو بودم، قبول نمی کردم و به هیچ وجه شبیه تو نیست. خود سوشه هم می گوید هیچ کدام از کتاب ها را نخوانده بوده. با این حال قبول می کند. حالا پس از آن سالها در این هفته به عنوان هرکول پوآرو، آخرین پرونده اش را در شبکه ITV حل می کند. سوشه با کاراکتری که مشخص ترین و پرطرفدارترین نقش تمام حرفه بازیگری اش شده، خداحافظی می کند.

او قتل های ABC را حل کرده است. شاهد مرگ بر روی نیل بوده است. در سری های پایانی این درام ها، هرکول پوآرو که با جزئیات دقیق تر از کاراکتر پوآرو احاطه شده است، پوآرویی سال خورده است و یک مرگ اضافه هم در هر حال خواهد بود که می دانیم سوشه نمی تواند از آن فرار کند.

سوشه به آرامی می گوید، من هنوز برای هرکول پوآرو و پایان سریال، عزاداری نکرده ام. فکر می کنم این سوگ می آید و من دلتنگ او در زندگی ام خواهم شد تا وقتی که بمیرم. ولی هرکسی زمان خود را دارد و این هم زمان پایان کاراکتر پوآرو است.

حتی بدون سبیل تجملی و کلاه مرتب، سوشه بدون اشتباه، ظاهر تمیز و آراسته ای دارد و یک لباس آبی با جین تیره پوشیده است. البته او اندکی، کم آراسته تر از اثر تلویزیونی اش است. پوآرویی که نسبت هایش روی فاصله دقیق 50 درصدی تنظیم شده است. صدایش از پوآرو سریال عمیق تر است. تعداد کمی از هنرپیشگان مانند آنچه دیوید سوشه کرد، تجسم زنده یک کارآگاه ادبیات داستانی می شوند. جان تاو این را در بازرس مورس انجام داده است. ریموند بار در پری میسون و جرمی برت در سریال شرلوک هلمز.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *